hej hopp!

vi har en shuntautomatik som ej fungerar (eller som vi inte klara av att hantera) och fundera på att byta denna till nått lite enklare. På den vi har nu är det bara utegivare.

I vintras så körde vi manuell shuntning men jag vette fasen tyckte jag inte fick till det där nå vidare bra...om man byter så man har en fungerade shuntautomatik, skulle man kunna säga att man tjänar energi då = går åt mindre ved?

skulle vilja ha en med en innegivare så man kan ställa säg 19-20 grader och så fixar den det (btw..finns det med lås? Min sambo lär väl springa och föröska ställa upp den där på olidliga 25-26 grader :-/ )

snackade med YIT och han gav mig ett pris på shuntautomatik samt installation inkl moms på 8000. Då är själva automatiken på 5000 och 3000 arbetskostnaden för 5 timmar...om det gick att installera på 3 timmar så kom vi ner i 7000 --> 5000+2000.

verkar det vara rimliga priser det här?

skulle man kunna komma undan billigare om man köper själva automatiken själv nånstans och låter dem installera det åt mig sen?

tacksam för svar:)
 
H
Tror att Esbe har en automatik som är rätt enkel. www.esbe.se
 
H
Esbe har en nyare modell för samma pengar
ThermOmatic ERA 10 RS, även denna på Rinkaby.
 
Med en svagare motor.Funktionen är desamma
 
MMm installera själv är nog inget alternativ i det här fallet....känns som jag har tummen mitt i handen när det kommer till sånna här grejjer:-/.....såg ut att vara mycket grejjer att trixxa med där:-/

den där för 2000kr...får man med allt man behöver då?...givare? automatiken? sladdar och kopplingar och grejjer eller?:)..

nån som kan rekommendera några andra än YIT för jobbet då?
 
H
ESBE skicka med allt du behöver. En elekriker fixa det på några timmar om du inte gör det själv.
 
Davestha skrev:
nån som kan rekommendera några andra än YIT för jobbet då?
Vart i Dalarna bor du?
 
gagnef..har du nån på lager?:)

vad jag förstår så ska man placera en givare rätt så centralt i huset (?)....är det på den man placerar själva ställcentralen?......har själva pannan ute vid garaget så det är väl att dra lite sladd/tråd åxå antar jag?:/
 
På givaren ställer du tempen.
Hör med Dala värmesystem dom verkar bra.
Fastens vvs i insjön är också bra. YIT är dyra
 
hej
jag kör med automix 20 funkar klockrent och är enkel att installera.
 
H
Har valt Esbe då det är lätt at få kontakt med dem samt att de hjälper till. Är värt en ´hel del om man har frågor.
 
hokanp skrev:
Har valt Esbe då det är lätt at få kontakt med dem samt att de hjälper till. Är värt en ´hel del om man har frågor.
Termoventiler är ju inte dåliga på support. CBJ måste ju vara Sveriges mest sålda shuntreglering
 
Har precis beställt CBJ istället för ERA 10. Faktiskt på återförsäljarens rekommendationer då han haft ganska mycket reklamationer på ERA 10
 
Lånar tråden lite. 2 shuntmotorer (ESBE) har pajat inom loppet av ett par månader till mitt vattenfilter. Just nu kör jag reningen manuellt men så vill jag ju inte hålla på. Vad jag kan se på Thermomaticen så är den 90 gradare men jag behöver 2 st 180! Någon som vet var och till vilket pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.