Hej!

Jag har två gamla kakelugnar från 1925 som jag eldar varje vinter (2 ggr / dag) där teglet och murbruket lossnar i eldboet. Jag har försökt att mura in ett nytt bo i det gamla med eldfast smalt tegel och eldfast murbruk, men får göra om det varje sommar för murbruket lossnar. En murare rekomenderade att gjuta tre plattor i eldfast gjutmassa som jag sen murar in i boet. Vad skall jag armera gjutmassan med? På etiketten står det att gjutmassan inte får armeras.

Andra lösningar?
 
Först så bör boet vara fristående från kakelugnen på grund av värme värmerörelse.
Följ sedan rekomendationer på etiketter m. m de finns där av en orsak.
Gjutmassa som armeras är ingen bra konstruktion -väldigt svårt att få hållbart pga. olik värmeutvigdning i material.
Kanske du bör använda tjockare tegel för att få större/bredare fog .
 
Tack!

Har inte tänkt på att de utvidgas olika. HMM!

Håller plattorna 5 cm tjocka (ca 30 cm gånger 35 cm) ihop utan armering?

Och kan jag sammanfoga dem med eldfast murbruk?
 
Eller Hur är det att gjuta alla tre väggar ihop (stående väggar) i en bit och sen sätta in boet i kakelugnen?
 
En kakelugn sätts upp med lerbruk,(Lera & sand) inget annat.. Cement / eldfast bruk etc är no-no...
 
Hej PST!

Kollade upp det med murare!
Sant! Lerbruk använder man när man murar kakelugnen eller reparerar, men det finns sätt att stärka brännkammaren (eldboet) då man även använder andra material.

T.ex 1. kan man gjuta in block som inte har kontakt med de gamla väggarna i brännkammaren.
Då kan det nya materialet utvidgas självständigt vid värmeväxling.

T.ex 2. man kan oxå "isolera bort" utvidgningen genom s.k. brandull.
Alltså branull (1 cm) mellan gamla stenarna och nya materialet som kan vara smalt eldfast tegel med eldfast bruk
 
  • Gilla
j_larsson85
  • Laddar…
Stämmer, och som kuriosa : på "knoparmoj", dvs gammal sotarslang, kallades kakelugnsmakaren för "lergök"....
 
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.