Hej allihopa,
Klara heter jag och är journalist. Jag håller på med en artikel om hur man bäst övervintrar sin sommarstuga, om man dessutom vill kunna komma dit lite då då även under vintertid. Det verkar vara en djungel. Min utgångspunkt är miljön. Hur gör ni? kostnad är ju förstås också en viktig variabel, och frågan är hur man bäst får ihop detta.

Erfarenheter emottages tacksamt!

Allt Gott, Klara
 
Avfuktning med en sorptionsavfuktare ner till 60% relativ luftfuktighet, då räcker det med underhållsvärme till ca +3° och tack vare avfuktningen så går det snabbt att värma upp stugan om man vill vistas där kortare tid även vintertid.
Kompletterar man med en luft/luft värmepump som går att ställa på 8° underhållsvärme i de öppnare delarna av huset så får man ännu lite lättare att värma stugan utan att öka energiförbrukningen.

Huset mår bättre av lägre fukthalt och det känns inte lika rått när man kommer.
En helt kallställd stuga blir väldigt fuktig innomhus och det tar lång tid att värma upp den på grund av all fukt i väggar och inredning som måste förångas och ventileras bort.
Vid förångning kyls ytan ner och uppvärmningen tar längre tid.
Med grundvärme minskar även risken för fuktskador pga sönderfrysta ledningar och installationer med vatten.
 
För både miljöns och ekonomins skull är det bästa att värma så lite som möjligt. Finns det vatten indraget i huset måste man hålla plusgrader i de rum där det finns rör. I övrigt kan det vara avstängt. Det finns sätt att via telefon starta värme för att värma upp lagom tills man skall dit. Annars är en ordentlig braskamin bra till uppvärmning.

Erik
 
Att installera en luftsolvärmepanel på taket eller väggen är det bästa man kan göra om man vill ha fräsch luft i stugan samtidigt som man värmer upp den.
Kostar ca: 5-10.000:- beroende på storlek. Men man kan bygga en ganska enkelt själv. Titta på forumet här som heter Solvärme och Vindkraft så hittar du mer om luftsolvärme.
Om man sedan som Avemo skriver, ringer eller sms:ar till sina elelement så har man snabbt varmt i stugan och ingen unken lukt.

Man bör dock kallställa stugan genom att tömma ur vattenledningar och avlopp. Vissa häller glykol i avloppet och i vissa vattenledningar som man inte kan tömma helt. Men detta är inte att rekommendera om man värnar om miljön. Då är det bättre att ta tryckluft och blåsa ur vattenledningarna.
Om man bygger en ny sommarstuga för kallställning bör man tänka på detta och se till att det går att tömma ur vattenledningar och avlopp på ett enkelt och smidigt sätt.
 
Tack föra era inlägg!
Jag läser och begrundar :)
 
Vi har kallställt fritidshus under många år och har (mest) goda erfarenheter.
Lite tips;
- Duschblandare kan vara knepiga att få ut allt vatten ur alla skrymslen (har haft sönder ett ett antal...) öppnar man på alla ställen som finns brukar det gå bra.
- Våra vattenlås i golvet får frysa, eftersom vattnet kan expandera fritt så går inget sönder. Vattentoaletter har vi ingen erfarenhet av att kallställa, har man det bör man nog ha underhållsvärme på toaletten.
- SMS-brytare är suveränt för att slå på elementen, de billigaste ligger runt 1.500:-, varmt och torrt när man kommer även om det är minus 25 grader ute.
- Avlopp brukar aldrig vara några problem förutsatt att rören som är utomhus har tillräckligt bra fall.

Ur miljösynpunkt bör som sagt kallställning vara bra. Förutsatt att det inte blir skador som måste fixas.
 
Jag har iof byggt min stuga för kallställning (avtappning för vatten, ingen plast i väggarna osv) men har hitills kört på 6 graders värme. Bla därför att vi åker upp under vintern också, vi har matvaror där, jag har målarfärg kvar (ej riktigt färdig) och kyl/frys är på.

Vi har en SMS-mottagare där vi slår på värmen till 20 grader 2dgr innan vi åker upp, och en kamin som kan få upp värmen när vi kommer fram

/K
 
jag är nyfiken på ur vilken vinkel du tänkt bygga upp din artikel?

för det är skilnad om det är ett 1800tals torp utan vatten eller om det är indraget vatten men utan el eller om det är ett nybyggt med eller utan vatten och med eller utan el så har man olika saker att tänka på

eller om man ska bygga så kan man göra det praktiskt att åtgärda för vintern eller om man är bekväm och kör med underhållsvärme hela vintern i element eller en luftvärmepump då det finns effektiva värmepumpar som kan ge underhållsvärme ner till några grader och sen kan den värma upp hela stugan ganska så fort med när man kommer dit

så från vilket perspektiv ska du skriva ?
 
Historiskt har man kallställt hus helt. Idag skulle jag personligen bara rekommendera det om han har ett hus med timmerväggar utan tilläggsisolering eller plast. Kallställa fungerar bra om man bara utgår från huset och inte tar hänsyn till vattenlås, målarfärger, mat eller önskemål om att snabbt kunna värma upp stugan.
Man har under hundra tals år lärt sig vilka material som fungerar för detta då det funnits många fäbodstugor i landet som bara används på sommaren. Alla dessa kallställdes helt på vintern och har hållit i flera hundra år.
De är de nya materialen (mineralull, plast etc) som gör att risken för mögel och röta blivit större. Materialen har också kommit fram på grund av utveckling, bättre pris, enklare att bygga osv. Men det finns många exempel på modernare fritidshus med mineralull utan plast som kall ställs helt, och det brukar inte vara några problem. Men har man ett modernare fritidshus som man är osäker på hur det är uppbyggt och hur ventilation fungerar ska man vara försiktig.

Nuförtiden har vi också en mycket högre standard och krav på våra fritidshus än när fäbodarna brukades. Vi har rinnande vatten inne, det skall vara varmt och gott när vi kommer fram på vintern (eller max ta några timmar), vi har mat och dryck som inte klarar att bli "fryst", målarfärger vi lämnar osv.
Ett förslag för att klara mat och målarfärger är att bygga en traditionell jordkällare, där blir det inte minusgrader på vintern och man kan enkelt och kostnadsfritt (förutom att kostnaden för att bygga den) förvara olika saker.

Annars håller jag med i alla ovan förslag om sms-brytare är fantastisk för påslag av värme(el-element, 12v-gasolkamin, luftvärmepump etc), kombinerat med en kamin eller järnspis man eldar i när man kommer fram, oslagbart!
En luftsolvärmepanel som titanium rekommenderar fungerar bra, men den ger inte "underhållsvärme" utan mer ett uppvärmt friskluftstillskott enligt min erfarenhet om man inte har flera panaler eller en liten stuga.
En sorbitionsavfuktare är det mest energisnåla alternativet för avfuktning, och det enda som fungerar under ca 5 grader. För grundvärme är en luftvärmepump som har underhållsfunktion (ca 8grader) det energisnålaste alternativet om man inte har ekonomiska resurser att installera en solvärmeanläggning med ackumulatortankt, pelletsbrännare osv. Här talat vi alltså 100'-kr klassen och uppåt.
 
Vi brukar stänga ner helt tömmer hela systemet på vatten innan och öppnar alla kranar som finns. Sen om vi åker upp vintertid och det är minusgrader så tar vi vatten med oss upp. Har resonerat så här att stugan är byggd på 60talet och har alltid varit avstängd på vintern så den håller nog. Och så är jag rädd att det skulle bli jättedyrt att ha 5gradersvärme på alltid. Någon som har en 40kvm stuga som har koll på det får gärna höra av sig.
 
marie10663 skrev:
Vi brukar stänga ner helt tömmer hela systemet på vatten innan och öppnar alla kranar som finns. Sen om vi åker upp vintertid och det är minusgrader så tar vi vatten med oss upp. Har resonerat så här att stugan är byggd på 60talet och har alltid varit avstängd på vintern så den håller nog. Och så är jag rädd att det skulle bli jättedyrt att ha 5gradersvärme på alltid. Någon som har en 40kvm stuga som har koll på det får gärna höra av sig.
Min stuga är på 48 kvm, isolerad med 95mm mineralull i vägg och 170 mm i bjälklag samt tak.
Den kostar ungefär 3000-4500 kr/år i elräkningar, då håller jag den f.n. vid ca 4-6 grader - elräkningen är dock inklusive de gånger vi är där och värmer mer då (ett par ggr på vintern blir det oftast), samt övrigt hushållsel...

/K
 
Har haft min stuga på 40 kvm i över tio år, alltid kallställd på vintern i alla utrymme utom i toalett och duschutrymmet där inkommande vattnet ansluter. Där har jag haft ett värmeelement inställd på 5 – 10 grader. Vattenrören leder sedan in ett pentry där jag monterat en värmevakt på 200 W under diskbänken. Värmen sprider sig sedan uppåt längs metallen och gör att diskbänkskranen klarar sig ifrån att frysa sönder. Använder frigolitskivor för att isolera fönstret i toa/duschrummet samt några skivor som håller värmen instängd under diskbänken. På höst/vinter eldar jag i en braskamin och får upp värmen på 1 – 2 timmar, även om det skulle vara –20 grader ute. Stänger alltid av inkommande vatten i toalett/duschutrymmet och låter kranen i pentryt vara öppen. Har inga problem med fukt. Har träpanel och ingen plast i väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.