Själv har jag gått över från kedjesåg till tigersåg för det mesta som sker på tomten. Jag slipper skyddskläder o kedjebök och jag uppskattar att jag klarar 95% av allt kapbehov med tigern o 30cm blad.
(Har ingen vedpanna... i så fall hade jag skaffat en vedkap)
 
Bowman
GbSabo skrev:
Köp en elsåg Finns på Claes ohlsson
Elkedjesåg Cotech 799:-

med verktygslös kedjespänning. Svärd 35 cm (14"). Kedja 3/8" hobby, 52 länkar. Motor 230 V/1800 W. Vikt 5,5 kg. [länk] de har bäst garanti 2år om den går sönder min har sågat 25-30 meters granar ca 8stycken och kapat upp grenar å allt .
Fakta den är tyst när man släpper knappen.
Köp grov elkabel å extra kedja då kan du slipa när du har tid
skyddsbyxor [länk]
skor [länk]
huvudbonad [länk]
Detta är ett bra kit om du får sågen i skon eller i benet å hörsel å öga i behåll..
Du slipper avgaser å soppa finns i sladden så länge den är betald å ej av sågad..
Jag är väldigt nöjd.
Ok, tack för tipsen här, är lite allergisk mot claesohlsson, i alla fall lite seriösare produkter. Skall kolla lite mer på detta dock, även kläderna.

yxet skrev:
fråga en som kör sthil vad han tycker om husqvarna....jag har både husqvarna partner sthil sågar med favoriter för olika jobb dock bara partner som är en bauhaus billighets såg som funkar perfekt dock lite för långt svärd,sitter ett 16" på nu och ska bytas till 12/13"någon gång i framtiden.
jag har haft min i 3 år utan minsta bekymmer.
men som alltid så prutas det för att komma ner i pris handtagsvärmare katalysator superantivibb mm mm mm
men vad jag förstod så skulle ju du inte bli skogsarbetare utan bara klara vedbehovet lite smidigt.
Jo så är det ju, mycket är känsla och tycke.
Nej inte skogsarbetare, men uppskattar en viss kvalisort :)

krijo1 skrev:
Just det, som redan nämnts så glöm inte fil. Fila lite men ofta. Jag brukar dra några drag vid varje tankning, 4 drag brukar det vara. Fil och mall ska du ha. Inte ens nya kedjor brukar vara vassa nog och det dödar verkligen sågens prestanda med en slö kedja.

Vet inget om hållbarheten på elsågarna men visste jag att jag bara skulle kapa ved utanför vedboa så hade jag nog övervägt en elsåg. Som nämnts så är det väldigt behagligt att slippa motorljud och avgaser.

Skyddskläder från jula eller Clas funkar hur bra som helst, se bara till att dom är märkta med rätt skyddsklass. Däremot så är dom dyrare byxorna oftast skönare. Mycket mjukare och bättre ventilerade. Man kan ju tycka att det inte spelar så stor roll på vedbacken men dom gör ju bara nytta om du har dom på dig och av egen erfarenhet så vet jag att det bär emot att sätta på sig dom varma och klumpiga byxorna medans den nyare modellen är inga problem att gå runt i en hel dag. Nackdelen är som sagt priset, där är en skillnad vet dock inte hur mycket.
Ja det börjar luta åt en elsåg, men köper ytterligare en motorsåg för grövre arbeten till våren sen istället. Och kläder kommer det bli. Säkerhet är viktigt.

Mikael_L skrev:
Jag skulle svarat elkedjesåg naturligtvis.

Om man inte har behov att använda den där det saknas el eller är besvärligt med sladd (läs kvistning) så känns det spontant bäst. Jag har en Bosch AKE35 elkedjesåg och känner mig rätt nöjd. Skönt för både mig och grannar att ljudet är så lågt. Skönt att slippa sniffa avgaser också.

Men nu höjer några ett varningens finger för hållbarheten, och det kan jag inte uttala mig om, har bara fällt och kapat upp 4 kubikmeter ved än så länge.

Läs denna, klicka även PDF-tabellen:
[länk]
Ja det lär bli en elsåg nu, hållbarheten känns inte som det bör bli ett problem. Dom verkar ganska hållfasta enligt vad jag läst mig till. Dessutom så kapade jag nästan 3m3 härom dagen med en el-partner från stenåldern, funkade fint. Kollade länken länke och väl med, tack för den.

PST skrev:
Elkedjesågar är billiga, man brukar få hyftsade på rea kring 500:- !! Och då ingår ju en ny Oregon-kedja som bara den kostar nån hundring att köpa ny!! Står man och sågar ved, är det heller inte så trevligt med avgaserna från en bensinare!! (Vegetabilisk kedjeolja gillar jag också)..En sågkedjeslipmaskin av en billigare typ (Ex "CoTech") är också betydligt trevligare än att joxa med en rundfil...(Visst kan man vässa lite med filen som men till slut har man filat så mkt fel att svärdet drar snett, & då är maskinen väldigt trevlig )



Med din 3000 budget kan du få 6 nya elsågar, så det är nog inte så farligt att köpa en ny vartannat år ..Men om du ska fälla träd mycket så är det en bensinare som gäller! (Om det inte är bara ngt enstaka nära ett vägguttag)..

Bensinarna är dock betydligt dyrare, och det gäller att inte köpa en för svag en..men en Partner för 3500 som Jula säljer är nog ok för dig..


Alltså: Inte ena eller andra, man behöver både en bensinare & en eldriven :cool:
Ja nu kommer jag nog inte köpa en 5hundrings såg, men du har rätt i tanken. Och så blir det en bensinar när dom större jobben faller på i vår kanske..

krijo1 skrev:
Inte riktat till någon men är det inte dumt att köpa en produkt av sämre kvalitet för att sen köpa en ny när den går sönder. Jag ser detta helt ur ett miljö perspektiv, det måste ju vara bättre att köpa något som håller en längre tid.

Poängen med att fila ofta, och med mall, är kedjan aldrig blir så slö att den måste få en grundlig renovering. Mallen tycker jag man ska använda, utan är det inte lätt att få alla vinklar rätt.

När det gäller dom billiga elsliparna så har jag inte riktigt förståt hur dom kan ge ett jämnt resultat. Tycker inte inställningarna verkar så där hundra. Å andra sidan så har det inte varit aktuellt med en sån för min del, tunga att bära med sig ut i skogen.
Ja det kan du ha rätt i, och även i fall det är dumt i bland så tycker jag det är roligare att använda bra grjer än smäckiga grejer.
Skall köpa en fil med!
 
Bowman
PST skrev:
Håller med om att de billiga sliparna är lite rackliga, men jag får trots det riktigt vassa fungerande kedjor. Är man långt från verkstan hjälper en fil till, men jag kör tricket att ta med en extra vass kedja istället ..

Men oftast tar jag inte längre "arbetspass" än vad en full bensin & kedjeoljetank räcker till, brukar funka att köra utan slipning en sån period också...

Sågar man i sten och skämmer kedjan ordentligt, är det ett h.vete att slipa i ordning den med bara en fil...

Beträffande kvalitet & miljö.. Är man "proffs" och kör dagarna i ända skall man givetvis ha de bästa prylarna (Då är det ju dessutom ofta ett bolag som betalar och allt är avdragsgillt) Som privatperson, är det ju som med mobiltelefoner & skrivare .Det kostar mer att köpa reservdelar, (läs batterier, bläckpatroner, & kolpulverkassetter) än att köpa nya prylar..(Ett batteri till min några år gamla Nokia kostade 349:- på Kjell&Co, en helt ny mobil kostade 299:- på NetOnNet, då fick jag nytt batteri, en bättre? telefon & laddare med handsfree-lurar på köpet dessutom hade den färgskärm & Fm radio, till skillnad mot den förra...)
Fil kommer det bli. funderar på en sån mackapär så man får rätt vinkel osv.
Ja det är snett med det mesta ibland.. :)
 
Bowman
Nimajneb skrev:
Själv har jag gått över från kedjesåg till tigersåg för det mesta som sker på tomten. Jag slipper skyddskläder o kedjebök och jag uppskattar att jag klarar 95% av allt kapbehov med tigern o 30cm blad.
(Har ingen vedpanna... i så fall hade jag skaffat en vedkap)

Hehe, nja, tigersåg funkar nog inte för mitt behov.
 
Bowman
Det blev en Husqvarna 321 EL, 2kw gör att det går som en dans med sågandet.
Känns som ett bra köp, och jag är glad över att jag valde en elsåg, Jag kommer komplettera med en motorsåg när det behövs.

Lite tråkigt var att det var en spricka i plasten vid knappen där man släppte på kedjebromsen. Dåligt att det var så ur kartong, Skall gnälla lite över detta i butiken, så skall det inte vara på en "finsåg".

Tack för alla tips!
 
  • DSC00261 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min 321a har passerat 60m3 ved hittills. Tyst och luktfritt. Rensa bara ventilationen till motorn så håller elsågen ganska länge....
 
Bowman
GustavW skrev:
Min 321a har passerat 60m3 ved hittills. Tyst och luktfritt. Rensa bara ventilationen till motorn så håller elsågen ganska länge....

Ja ok det skall jag tänka på. Tack för tipset!
 
Hur har det gått med era elmotorsågar? Fungerar de fortfarande bra?
Vi har väl nu ca 100 kubikmeter som ska sågas upp. Det mesta tas med vedkapen, men endel brukar man få ta motorsågen till och då vore en bra elsåg trevligt.
 
Jag kör en Stihl MSE 200 som vedkap. Har en Stihl bensinare också men den har inte varit igång hemma på några år.

Vi kubbar upp ca 25-30 kbm långved varje år plus lite egenfälld nu senaste åren så elsågen har fått gå en hel del (använder inte vedkap). Har kört 3 säsonger och börjat på fjärde nu och sågen funkar lika bra ännu
 
Redigerat:
Bowman
Elsågen funkar kalas, har väl inte använt den mängder, men ganska många timmar i alla fall..
 
Köpte nyss en Bosch AKE 35S samt nämnda skyddsbyxorhos Clas Ohlson för 999 resp 699 kr till mina husbehov av vedkapning, funkat finfint hittills (3 kbm)!
 
Bowman skrev:
Lite tråkigt var att det var en spricka i plasten vid knappen där man släppte på kedjebromsen. Dåligt att det var så ur kartong, Skall gnälla lite över detta i butiken, så skall det inte vara på en "finsåg".
Tycker jag absolut du ska klaga på, en Husqvarnaprodukt ska säljas monterad och genomgången av ÅF, det är en del av det avtal ÅF tecknar med Husqvarna...
 
Bowman
Nonkan skrev:
Tycker jag absolut du ska klaga på, en Husqvarnaprodukt ska säljas monterad och genomgången av ÅF, det är en del av det avtal ÅF tecknar med Husqvarna...
Nu är det åratal sedan det hände, tror aldrig jag gick tillbaka faktiskt då själva felet inte spelade någon roll. I vanliga fall brukar jag återvända som ett eko vid liknande problem :)
Är jättenöjd med sågen förövrigt.
 
En elkedjesåg är lite mesig, här ska man snacka motorsåg www.youtube.com/watch?v=60Tamp2fHhg
10 sep 2006 - Överfört av Quattro42
This is a monster V8 chainsaw cutting through a huge log in seconds.

Protte
 
  • Gilla
P-J
  • Laddar…
Jag har en sprillans ny oanvänd Husqvarna 321EL till salu (med instruktionsbok och lite tillbehör kan du få till). Jag bor mitt i centrala stockholm. Köpte den av en kompis som vann den i en tävling. Den kostar 2250:- men jag säljer den för 1400.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.