janwide
Se bifogad bild!
Jag behöver kapa övre hörnet på min tegelfasad 10-15 mm för att öppna upp en luftspalt.
Tänkte fixa detta med vinkelslipen. Men den når inte in under takfoten. Det saknas minst 50 mm!
Maskinhuset tar i fasaden i underkant och vänder jag den upp och ned hamnar snittet alldeles för långt ned :(
Vilken mirakelmaskin fixar detta? Jag vill såklart ha ett snyggt snitt.
Snittet ska ligga som den streckade linjen.
 
Redigerat:
janwide
Tack. Har funderat på tigersågen men jag tycker att de blad jag har nu wobblar för mycket. Kanske det går bättre med ett sådant blad. Sedan har jag ju problemet att komma till med sågbladet. Får nog borra några hål och använda ett järn för att knacka bort en öppning till det.
 
ett varningens finger,är inte alltid så bra att öppna upp dendär ventilationen,beror på hur övriga taket är konstruerat,bara så du vet innan du börjar

en cirkelsåg skulle väl kunna vara bra att såga med då får du ett fint snitt.sen bara ta det sista med tigern runt takstolarna
 
janwide
Det finns redan en öppning i fasaden på vissa ställen men inte överallt. Anledningen att jag vill öpnna är att luftspalten bakom fasaden tidigare har fortsatt upp på vinden. Eftersom jag isolerat taket utvändigt är den luftspalten igensatt och i och med det i stort sett även luftspalten bakom fasaden som det ser ut nu.
 
janwide
stomneby skrev:
Kingsize multimaster borde finnas att hyra :)
[länk]
Verkar vara perfekt för jobbet.
Om jag hittar någon som hyr ut.
"Helioz" Din länk funkar inte :(
 
janwide
Bauhaus!

Ha, ha. Detta förtalade tempel :D

Jag var på Cramo idag men de hade ingen lösning på problemet.
Det är bra med konsumentinriktade byggmarknader ibland.

Tack. Det blir en tur dit framöver.
 
janwide
Jag körde med en 180 mm diamantskiva med vinkelslip idag på en sektion. Den skar lätt i teglet och jag nådde in men det blev ändå problem.

1) Det dammade utav bara h-ete! Så jag såg inte vad jag gjorde.
2) Följdaktligen svårt att få en jämn glipa.
3) De översta stenarna skakade loss när jag sågade i dom. Så nu måste de fästas tillbaks.

Så nu måste jag fundera ut något annat alternativ :S
 
Det är ju därför man använder tigersågen som var uppe direkt som det självklara alternativet.

OK, bladen är dyra men det finns ett blad som bosch har som är 30cm långt o funkar kanon (pris runt 180-200kr).
Har det själv som jag använder till Lecablock i första hand...blir hur bra som helst.

Ge dig inte på teglet med några BIM blad... räcker en halv sten innan tänderna är flata.
 
janwide
Vad finns det och vad heter det? Avsett för sten o tegel?
Jag testade med ett avsett för metall som bet väldigt dåligt på tegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.