gör så här så kommer det funka. spackla skarven, tryck dit remsan (var inte för bkyg och försiktig) spackla över remsan, vått i vått. låt torka. spackla en eller två gånger till
(är själv proffs så detta funkar)
 
B
90 gips?
nog kommer du få slätt tak.
 
Jag hade nöjet nyligen att titta på ett par yrkesmålare som spacklade med pappremsa (inte hos mig, vi bygger om på jobbet). De körde så här:
- Vanligt Beckers LH, inget special "J-spackel" som någon i någon annan tråd var inne på att det måste vara.
- Varje man tog tre skarvar i taget (antar att det betyder en eller två i min takt för att spacklet inte ska hinna torka för mycket).
- Lade på spackel i alla tre skarvarna, ganska tjockt faktiskt så att fasningen fylldes.
- Satte remsorna direkt från rullen - rullen i ena handen och spackeln i den andra - på så sätt kom alltså remsans utsida inåt mot väggen. Drog rätt hårt med spackeln, så pass att det genererades ett visst överskott av spackel på den, som de med jämna mellanrum drog av diagonalt över skarven en bit ovanför där de kommit till om ni förstår hur jag menar. Det blev tre- fyra såna avdrag per skarv.
- Lade genast på mera spackel, vått i vått. Det lagret blev ganska tunt men ändå så pass att remsan inte lyste igenom.

Som vanligt fick de det att se äckligt enkelt ut. :p
 
Mikael_L
Jag gjorde ungefär så, men jag la inte nytt spackel ovanpå pappersremsan direkt, utan lät det torka med remsan i princip obelagd på utsidan. Sen spacklade jag två-tre ggr till efter.
Allt för att jag hört att det finns en liten risk att det bildas blåsor om remsan ligger vått från bägge hållen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.