Hej

Har läst om många i forumet där problematiken med solvärme snarast verkar vara att kyla bort värmeöverskottet eller förhindra att isoleringen smälter:cool:.

Jag tog fasta på detta och investerade i en anläggning med 60 rör. Den har nu suttit uppe i drygt en vecka, så något vidare statistiskt underlag har jag inte, men jag tycker att effekten är tämligen dålig.

Har kopplat in solfångaren via en värmeväxlare till mina ackumulatortankar. Har 3x500 l mineralullisolerade tankar ("vedtankar").Håller normal sett 4 dagar om jag eldar upp 2 tankar till 80.

För att överhuvud taget något skall hända med temperaturen så har jag stängt två av dessa. Vädret i veckan har varit omväxlande, men några dagar så har det varit rejält soligt. Kanske inte från en helt molnfri himmel, men ändå. Dessa dagar går temperaturen upp ca 20 grader i tanken, från 60 till 80 grader (60 grader på grund av att jag varit tvungen att elda dagen innan då det varit molnigt i två dagar). Molniga dagar orkar den inte ens hålla 40 grader

Rören är hyfsat isolerade med Armaflex/HT 13 mm eller 30 mm mineralull. Plockar ut värme till en handdukstork på ca 200W och mycket begränsade mängder varmvatten.

Jag har säkerställt att "bulben" på alla rören sitter ordentligt i värmeväxlarens hylsa och att där finns "klet" i mellan. Har iofs bara vatten, inte glykolblandning, i systemet, men det borde väl inte göra någon skillnad (mer än om det fryser).

Vore intressant att höra andras erfarenheter av detta. Har jag gjort någon groda, eller ger de helt enkelt inte mer.

Mvh

Göran
 
Hej vi har 86 rör (skall vara 90 men 4 väntar på byte av glas...).. Jag har byggt en liten PIC-processorbaserad mätutrustning som mäter tempskillnad till/från solfångarna och med känt flöde (ställt in mha flödesmätaren i solcentralen) räknar den ut antal kWh levererad energi: Har aldrig fått mer än 29kWh per dygn, och Juni+Juli gav ca 1050kWh...(Faktiskt gav de mest per dygn i början av mars, men rören är också kraftigt lutade för att maximera utbytet vår/höst, sommartid är det dessutom oftast mer moln verkar det som...)..Mitt genomsnitt i somras var 17kWh/dygn..

Du har 2/3 # rör (ca) och borde fått ca 11kWh..i snitt..

Att värma 500 l från 60 till 80 grader kräver 11kWh...hehe...vilken slump..

Jag tror de verkar ge det som de skall....iallafall ungeför som mina rör
 
Redigerat:
Hej

Kalibrerade tempgivarna för botten tank och panel. Den i panelen visade ca 5 grader mer. Med avstängning på +4 i panelen är det inte så konstigt att värmen försvann fort:(. Pumpade ju upp varmare vatten än det som kom ner. Justerade till och frånslag, så nu verkar det funka bättre.

Skall bygga om laddningen med ventil som styr varmt >+50 vatten till toppen på tanken och skickar in det kallare längre ner.

Hoppas att detta gör att det funkar bättre, får se efter helgen. Måste tömma hela systemet igen:x.

// Göran
 
Sen är ju det så att solfångarna har högre verkningsgrad ju kallare vatten de arbetar med...Att börja med 60 grader och skicka det till solfångarna innebär kanske inte optimal verkningsgrad för dessa, dessutom blir ju det förluster i rören (trots isolering) som ökar med difftemp mot omgivingen.

Gör även gärna exprimentet att på natten (ingen sol) stänga av solfångarpumpen + Allt uttag ur tanken (dvs både varmvatten & värme) och kolla hur mkt temperaturen sjunker per timme bara beroende på förluster i tankisolering och ledning via rör etc ut tanken. Ett annat sätt är att sätta på elpatronen i tanken, likaså utan värme och varmvattenuttag, och sedan mäta elförbrukningen,( termostaten håller då tanken konstant i temp) genom att jämföra någon av dessa mätningar med "pannrummets" temperatur får man också ett värde på "förlusterna" som anläggningen har, det kan bli signifikanta värden....
 
Hej,
du borde med lätthet få upp tempen till 60 - 70 grader i en 500 l tank en solig dag!

Normalinställningen på en soldator brukar vara: Mer än 8 grader vid panelen än i tanken
så startar pumpen. 4 grader mer vid panelen än i tanken, pumpen stannar.

Jag har 32 rör och en 300 l tank. Jag har använt ström ca 6 dygn sen i maj med
genomsnitt 2 som har duschat varje dag. Men det har varit mycket sol där vi bor också ;-)
 
Spax skrev:
Hej,
du borde med lätthet få upp tempen till 60 - 70 grader i en 500 l tank en solig dag!

Normalinställningen på en soldator brukar vara: Mer än 8 grader vid panelen än i tanken
så startar pumpen. 4 grader mer vid panelen än i tanken, pumpen stannar.

Jag har 32 rör och en 300 l tank. Jag har använt ström ca 6 dygn sen i maj med
genomsnitt 2 som har duschat varje dag. Men det har varit mycket sol där vi bor också ;-)
Beror på vad tanken har för temperatur på morgonen iofs..
Att höja tempen på 500 l vatten från 20 till 60 grader (DT = 40) kräver 22kWh, det får jag inte in många dagar på sommaren med mina f.n. 86 rör. (Mäter före värmeväxlaren, så "uteförluster" är med i den siffran) Men då har jag räknat det helt "förlustfritt" i praktiken läcker värme från tank /värmeväxlare /pumpar & rör så som jag skrev ovan: Mät förlusterna!. Men visst soliga dagar har jag utan vidare 60 grader i min 750l tank, (Sen läcker min iofs ut värmen attans snabbt, pga dålig isolering mm)
 
Vi har 96 rör till en 750 liters tank. Kopplade in systemet i slutet av mars, och har sedan dess fått tillföra annan energi endast 3-4 ggr. Vi har ett nytt, MYCKET välisolerat hus i Umeåtrakten. Automatdumpning av varmvatten har skett säkert 15-20 dagar i sommar (senast igår), men vi har även fyllt barnpoolen ett antal gånger för att utnyttja värmen till nåt. Vi kör även golvvärme på badrumsgolvet hela tiden som vi vädrar ut. När det har varit som lägst temperatur i tanken (35 grader uppe och 20 grader nere) har det tagit två soliga dagar för att komma upp i närmare 90 grader i hela tanken igen. Ska bli kul att se hur länge solen håller i höst.
/
M
 
Får du upp tempen 30° i 500 l tanken utan uttag får du vara riktigt nöjd, En kompis köpte för 3 år sedan 60 rör mot sin 500 l tank med plattvärmeväxlare o nått 70° som max med en veckas sol då dom va borta o utan värmeuttag.. En borö 500 l tank isolerad med 60 mm mineralull använder dom, Elpatron går in o stöttar varje dygn istorsätt fast den är ställd på endast 40°
 
Har du plattvärmeväxlare eller solslinga? om du har plattvärmeväxlare hur regleras den? Vilket flöde? Vilket vädersträck? solfångarnas vinkel? Tryck i systemet?

60rör bör klara 500L utan problem.

Mvh
 
Märkligt att det skiljer så mycket mellan olika fångare......

För mig är det inget större problem att komma från 35 till 65 grader en riktigt solig dag utan elpatron.'
Har inget bra sätt att dumpa värmen än, när jag är borta en längre tid .Så jag har gjort två special skydd
för att täcka fångarna.

Men det är klar, dom yttre förhållanderna spelar ju förstås in.
När det är som bäst så har jag sol från ca 07.00 - 18.00.
 
Spax, vad har du för grejer/vart har d köpt dem och vad kostade det?

QUOTE=Spax;1132132]Hej,
du borde med lätthet få upp tempen till 60 - 70 grader i en 500 l tank en solig dag!

Normalinställningen på en soldator brukar vara: Mer än 8 grader vid panelen än i tanken
så startar pumpen. 4 grader mer vid panelen än i tanken, pumpen stannar.

Jag har 32 rör och en 300 l tank. Jag har använt ström ca 6 dygn sen i maj med
genomsnitt 2 som har duschat varje dag. Men det har varit mycket sol där vi bor också ;-)[/QUOTE]
 
Hej

Det har nu gått en tid sedan jag installerade min solvärme, och jag får väl säga att det nu fungerar rätt så bra. Som bäst har jag fått upp 1500 l till 70 grader. Med kalibrerade tempgivare, så att värmen inte åker upp på taket igen, så ger solen ett bra tillskott även nu lite senare på hösten. Jag får väl göra en utvärdering när ett år gått, men det ser ut som att jag kan nå mitt mål som var att i stort sett slippa elda för varmvatten.

MVH

Göran
 
Kuriosa: En solig dag för två veckor sedan skulle jag klippa ned vinrankan som växt som attan på spaljen mot söderväggen, tog fram sekatören om klippe på..

Framåt lunch tänkte jag kolla hur solfångeriet fungerade, och blev märkligt förvånad över att acktanken var kall... Cirkpumparna i solvärmesystemet stog stilla.(Platt VVX 2 pumpar)...

Jag hade klippt av kabeln till tempsensorn i solfångaren:blushing:

Efter reparation visade den + 130 grader... Så pumparna startade inte förrän jag gick in i manuell mod och tvångsstartade dem...höll för öronen.. men det fungerade allt höll.. men jag fick överhettat vatten in i VVX (+120) ett tag...

Sen fungerade allt som vanligt igend^_^b (Tur att man kör med etylenglykol..)
 
Jag har två paneler med 16 rör på varje. Jag köpte ett paket på Arsite. Kostade ca 12000
och innehöll paneler,pumpgrupp,soldator & exp-kärl.

VB är på 300 liter den köpte jag några månader innan,när den gammla gick sönder.
Det var så det hela började.........

Beredaren gick på ca 11000 och alla kopplingar,rör m.m på ca 5000.




snottra skrev:
Spax, vad har du för grejer/vart har d köpt dem och vad kostade det?

QUOTE=Spax;1132132]Hej,
du borde med lätthet få upp tempen till 60 - 70 grader i en 500 l tank en solig dag!

Normalinställningen på en soldator brukar vara: Mer än 8 grader vid panelen än i tanken
så startar pumpen. 4 grader mer vid panelen än i tanken, pumpen stannar.

Jag har 32 rör och en 300 l tank. Jag har använt ström ca 6 dygn sen i maj med
genomsnitt 2 som har duschat varje dag. Men det har varit mycket sol där vi bor också ;-)
[/QUOTE]
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.