Bowman
Jag står i valet och kvalet om vilken typ av såg jag skall köpa.
Jag Skall oftast kapa stockar för ved. Jag har redan gjort ca 3 m3 med en gammal elsåg från partner som jag lånat, och det gick ju fint.
Men nu vill jag ha en egen.

Jag kommer kanske såga lite mindre 10-30cm träd typ kansk, men knappast stora träd.

Skall jag köpa el, eller motor?

Jag kan bara inte hitta nog med info som gör att jag kan välja.
Budget, max ~3.000:- gärna lite mindre, men jag köper hellre ingen såg, än att välja något med kass kvalitet..

Nån som kan leda mig rätt?
 
Klassiskt råd är att kapa ved är bland det tuffaste en motorsåg kan göra då den går i princip hela tiden jämfört med intermittent vid huggning.

Normalt tror jag att en lite dyrare elkedjesåg funkar bra. Stihl har fått bra recensioner. Vet dock inte om det finns modeller som kvalar in under 3000...
 
När vi eldade med ved använde jag motorsåg, farsan hjälpte mej ibland fast det gick åt 2 st el-sågar på 4 år för han som brann upp men min gamla motorsåg bara gick vidare. Som UlfY skriver är det ett rejält tungt jobb för en såg så ska Du använda el-såg krävs nog nåt rejält. Jag kan inget om såna så nåt råd där har jag inte. Jag skulle råda att köpa en motorsåg istället den är mer flexibel också, går att använda överallt utan sladd.
 
Bowman
UlfY skrev:
Klassiskt råd är att kapa ved är bland det tuffaste en motorsåg kan göra då den går i princip hela tiden jämfört med intermittent vid huggning.

Normalt tror jag att en lite dyrare elkedjesåg funkar bra. Stihl har fått bra recensioner. Vet dock inte om det finns modeller som kvalar in under 3000...
Ja ok, så hade jag inte sett det innan förstås.. Tack för din input!

Jan-Å skrev:
När vi eldade med ved använde jag motorsåg, farsan hjälpte mej ibland fast det gick åt 2 st el-sågar på 4 år för han som brann upp men min gamla motorsåg bara gick vidare. Som UlfY skriver är det ett rejält tungt jobb för en såg så ska Du använda el-såg krävs nog nåt rejält. Jag kan inget om såna så nåt råd där har jag inte. Jag skulle råda att köpa en motorsåg istället den är mer flexibel också, går att använda överallt utan sladd.

Humm det kanske lutar åt en motorsåg en då då. Men då måste ma uppåt 5.000:- antar jag?
Sen så bör man väl skaffa skyddskläder i vilket fall som helst, och då sticker det iväg..
Ajajaj, det kommer bli dyrt..
 
Skyddskläder och stövlar. Stövlar med sågskydd brukar ha stålhätta vilke är skönt när man kapar ved, ved gör ont när man får det på tårna :). Stihl brukar ha kampanj på sin MS 260 lite då och då, den borde vara lämplig.

En parantes gällande sågbyxor och elmotorsågar, om jag inte minns fel så ger såna byxor ett dåligt skydd tillsammans med elsåg. Det är så pass bra vrid i dom sågarna att den inte hinner stoppa klingan snabbt nog.
 
om du inte vill ha en vedkap så satsa helt klart på en motorsåg
i ditt fall skulle jag välja en liten lätt maskin med kort svärd, finns många fina motorsågar som är billiga
nackdelen med dom billiga är att dom ofta är tunga.
ska man bara såga lite till husbehov så är det bara onödigt att lägga 6-8 tusen
julas partner såg runt 1600
huggarbyxor 800
stövlar 650
skyddshjälm 199 obs ett måste enligt mig är att ha radio men då blir det dyrare.
där har du ett ok vedkitt från jula som passar din budget .
 
Bowman
krijo1 skrev:
Skyddskläder och stövlar. Stövlar med sågskydd brukar ha stålhätta vilke är skönt när man kapar ved, ved gör ont när man får det på tårna :). Stihl brukar ha kampanj på sin MS 260 lite då och då, den borde vara lämplig.

En parantes gällande sågbyxor och elmotorsågar, om jag inte minns fel så ger såna byxor ett dåligt skydd tillsammans med elsåg. Det är så pass bra vrid i dom sågarna att den inte hinner stoppa klingan snabbt nog.
Ja ok.
Kan man köpa åtminstonde skyddskläder på tex jula? Antar att stihl tex tar ut en rejäl peng för sånt.
MS260 såg schysst ut annars, dock 6.290:- rek utpris. Lite saftigt.
 
Bowman
yxet skrev:
om du inte vill ha en vedkap så satsa helt klart på en motorsåg
i ditt fall skulle jag välja en liten lätt maskin med kort svärd, finns många fina motorsågar som är billiga
nackdelen med dom billiga är att dom ofta är tunga.
ska man bara såga lite till husbehov så är det bara onödigt att lägga 6-8 tusen
julas partner såg runt 1600
huggarbyxor 800
stövlar 650
skyddshjälm 199 obs ett måste enligt mig är att ha radio men då blir det dyrare.
där har du ett ok vedkitt från jula som passar din budget .
Detta skall jag kolla på, Dock så säger ju alla att partner är skit?! iofs så har jula en bra garantipolicy.

Skall kolla på detta.
Tack för svaren!
 
Köp en elsåg Finns på Claes ohlsson
Elkedjesåg Cotech 799:-

med verktygslös kedjespänning. Svärd 35 cm (14"). Kedja 3/8" hobby, 52 länkar. Motor 230 V/1800 W. Vikt 5,5 kg. http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-7936 de har bäst garanti 2år om den går sönder min har sågat 25-30 meters granar ca 8stycken och kapat upp grenar å allt .
Fakta den är tyst när man släpper knappen.
Köp grov elkabel å extra kedja då kan du slipa när du har tid
skyddsbyxor http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-6969
skor http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-7396-42
huvudbonad http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-7952
Detta är ett bra kit om du får sågen i skon eller i benet å hörsel å öga i behåll..
Du slipper avgaser å soppa finns i sladden så länge den är betald å ej av sågad..
Jag är väldigt nöjd.
 
fråga en som kör sthil vad han tycker om husqvarna....jag har både husqvarna partner sthil sågar med favoriter för olika jobb dock bara partner som är en bauhaus billighets såg som funkar perfekt dock lite för långt svärd,sitter ett 16" på nu och ska bytas till 12/13"någon gång i framtiden.
jag har haft min i 3 år utan minsta bekymmer.
men som alltid så prutas det för att komma ner i pris handtagsvärmare katalysator superantivibb mm mm mm
men vad jag förstod så skulle ju du inte bli skogsarbetare utan bara klara vedbehovet lite smidigt.
 
Just det, som redan nämnts så glöm inte fil. Fila lite men ofta. Jag brukar dra några drag vid varje tankning, 4 drag brukar det vara. Fil och mall ska du ha. Inte ens nya kedjor brukar vara vassa nog och det dödar verkligen sågens prestanda med en slö kedja.

Vet inget om hållbarheten på elsågarna men visste jag att jag bara skulle kapa ved utanför vedboa så hade jag nog övervägt en elsåg. Som nämnts så är det väldigt behagligt att slippa motorljud och avgaser.

Skyddskläder från jula eller Clas funkar hur bra som helst, se bara till att dom är märkta med rätt skyddsklass. Däremot så är dom dyrare byxorna oftast skönare. Mycket mjukare och bättre ventilerade. Man kan ju tycka att det inte spelar så stor roll på vedbacken men dom gör ju bara nytta om du har dom på dig och av egen erfarenhet så vet jag att det bär emot att sätta på sig dom varma och klumpiga byxorna medans den nyare modellen är inga problem att gå runt i en hel dag. Nackdelen är som sagt priset, där är en skillnad vet dock inte hur mycket.
 
Mikael_L
Jag skulle svarat elkedjesåg naturligtvis.

Om man inte har behov att använda den där det saknas el eller är besvärligt med sladd (läs kvistning) så känns det spontant bäst. Jag har en Bosch AKE35 elkedjesåg och känner mig rätt nöjd. Skönt för både mig och grannar att ljudet är så lågt. Skönt att slippa sniffa avgaser också.

Men nu höjer några ett varningens finger för hållbarheten, och det kan jag inte uttala mig om, har bara fällt och kapat upp 4 kubikmeter ved än så länge.

Läs denna, klicka även PDF-tabellen:
http://testfakta.se/Article.aspx?a=11764
 
Elkedjesågar är billiga, man brukar få hyftsade på rea kring 500:- !! Och då ingår ju en ny Oregon-kedja som bara den kostar nån hundring att köpa ny!! Står man och sågar ved, är det heller inte så trevligt med avgaserna från en bensinare!! (Vegetabilisk kedjeolja gillar jag också)..En sågkedjeslipmaskin av en billigare typ (Ex "CoTech") är också betydligt trevligare än att joxa med en rundfil...(Visst kan man vässa lite med filen som men till slut har man filat så mkt fel att svärdet drar snett, & då är maskinen väldigt trevlig )



Med din 3000 budget kan du få 6 nya elsågar, så det är nog inte så farligt att köpa en ny vartannat år ..Men om du ska fälla träd mycket så är det en bensinare som gäller! (Om det inte är bara ngt enstaka nära ett vägguttag)..

Bensinarna är dock betydligt dyrare, och det gäller att inte köpa en för svag en..men en Partner för 3500 som Jula säljer är nog ok för dig..


Alltså: Inte ena eller andra, man behöver både en bensinare & en eldriven :cool:
 
Inte riktat till någon men är det inte dumt att köpa en produkt av sämre kvalitet för att sen köpa en ny när den går sönder. Jag ser detta helt ur ett miljö perspektiv, det måste ju vara bättre att köpa något som håller en längre tid.

Poängen med att fila ofta, och med mall, är kedjan aldrig blir så slö att den måste få en grundlig renovering. Mallen tycker jag man ska använda, utan är det inte lätt att få alla vinklar rätt.

När det gäller dom billiga elsliparna så har jag inte riktigt förståt hur dom kan ge ett jämnt resultat. Tycker inte inställningarna verkar så där hundra. Å andra sidan så har det inte varit aktuellt med en sån för min del, tunga att bära med sig ut i skogen.
 
Håller med om att de billiga sliparna är lite rackliga, men jag får trots det riktigt vassa fungerande kedjor. Är man långt från verkstan hjälper en fil till, men jag kör tricket att ta med en extra vass kedja istället ..

Men oftast tar jag inte längre "arbetspass" än vad en full bensin & kedjeoljetank räcker till, brukar funka att köra utan slipning en sån period också...

Sågar man i sten och skämmer kedjan ordentligt, är det ett h.vete att slipa i ordning den med bara en fil...

Beträffande kvalitet & miljö.. Är man "proffs" och kör dagarna i ända skall man givetvis ha de bästa prylarna (Då är det ju dessutom ofta ett bolag som betalar och allt är avdragsgillt) Som privatperson, är det ju som med mobiltelefoner & skrivare .Det kostar mer att köpa reservdelar, (läs batterier, bläckpatroner, & kolpulverkassetter) än att köpa nya prylar..(Ett batteri till min några år gamla Nokia kostade 349:- på Kjell&Co, en helt ny mobil kostade 299:- på NetOnNet, då fick jag nytt batteri, en bättre? telefon & laddare med handsfree-lurar på köpet dessutom hade den färgskärm & Fm radio, till skillnad mot den förra...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.