Hej

Om detta har tagits upp tidigare och jag inte kan finna info ber jag om ursäkt.
Jag har följande problem som jag inte riktigt kan få ihop.
Jag vet att man skall ha luftspalt mellan isolering och panel vid vägg (har liggande panel)

Mitt problem är att jag inte förstår hur man gör med ventilering av väggarna på gavlarna?

Många hus som jag har tittat på har helt tät på gaveln, det finns luftspalt mellan panel/isolering men ingen luftning uppe vid tak.

Kan vara så att jag totalt har missförtsåt, kan det vara så att det räcker med att man har en luftspalt för väggarna, och att det inte behövs en "ingång/utgång" för denna luftspalt ?

Tacksam för hjälp
/
 
En vägg blir ju inte helt tät så troligen räcker den ventileringen.
Har faktiskt aldrig tänkt på det
 
Har också varit inne på denna lösning, men det som är konstigt är att jag har sett många nya hus som helt saknar denna ventilation vid gavlarna. (Saknar den också vid takfoten men där antar jag att man använt mögelstopper istället.)
 
Ja, jag har noterat samma sak, har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra själv...
 
det kan ju bero på att det är kalloft och gavlarna luftas in mot loftet istället? så ser mitt hus ut. men annars kör dom helt upp i sponten eller sitter där underspikning?
 
Kollade just i dag på min brors hus, huvudbyggnaden från 80-talet hade underspikning som var ventilerad men för helt nya tillbyggnaden av vardagsrummet med öppet upp i nock fanns ingen ventilation i överkanten av fasaden. Och ingen kallvind att ventilera mot alltså...
 
gavel är ju öppen för cirkulation på 3 sidor (nedtill+ kortväggarnas luftning). men det borde ge ganska kraftigt reduserad luftning överdelen av gavel... hmmm jag försöker hitta en lösning.
 
Man ska ju också notera att det finns en viss ambivalens även vad det gäller den besläktade frågan vertikal luftspalt när man har stående fasad panel.

Om man inte lägger två lager läkt (stående, sen liggande) eller åtminstone en viss distans under en liggande läkt så får man ju ingen vertikal luftspalt alls, och det är ju då meningslöst att ha en öppning i överkant.

Många verkar tycka att det går för sig att skippa vertikala luftspalten och bara köra liggande läkt, på någon mer officiell byggsida läste jag att det var ok "om läget inte är utsatt" vad nu det innebär. Vilket då som sagt skulle innebära även att luftöppningen i överkant skulle vara förhandlingsbar.

Är det möjligen en sån där fråga där ambitiösa bygga-självare är mer nitiska än proffsen?
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Ser att är fler än jag som är lite fundersam på hur (eller om det behövs) görs.
Till saken hör att jag inte har kalloft/kallvind utan har isolerat upp till nock.

Vi har använt oss av underspikningsmetoden på gavlar/långsidor http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4557&contextPage=5947
På långsidorna valde vi sätta mögelstop men på gavel kommer vi troligen inte att ha någon ventilering alls upp vid taket. Sen är det bara att hoppas på att detta funkar
 
Crebel skrev:
Man ska ju också notera att det finns en viss ambivalens även vad det gäller den besläktade frågan vertikal luftspalt när man har stående fasad panel.

Om man inte lägger två lager läkt (stående, sen liggande) eller åtminstone en viss distans under en liggande läkt så får man ju ingen vertikal luftspalt alls, och det är ju då meningslöst att ha en öppning i överkant.

Många verkar tycka att det går för sig att skippa vertikala luftspalten och bara köra liggande läkt, på någon mer officiell byggsida läste jag att det var ok "om läget inte är utsatt" vad nu det innebär. Vilket då som sagt skulle innebära även att luftöppningen i överkant skulle vara förhandlingsbar.

Är det möjligen en sån där fråga där ambitiösa bygga-självare är mer nitiska än proffsen?
Jag tror det var på Beijer jag hittade att de sa att vid lockpanel med lock större än 70mm så blir luftningen tillräcklig med bara en läkt.
Frågan är hur t.ex. jag ska göra hos mig.. Har börjat sätta 120/120 stående. På långsidorna är det inga problem för ovan panelen har jag 45mm luft till råsponten (kallvind), har ingen sims utan synlig råspont.
Men på gavlarna hur ska jag göra där. Jag lägger en 95 läkt mot råsponten sen lägger jag som lock en 95 som alltså följer takvinkeln och målas med nockfärgen. Då blir det ju alltså bomtätt.

Fast iofs som mats_o säger, en vägg blir ju aldrig helt tät, kanske speciellt inte om man sätter 120/120 som jag..
 
breda brädor vrider sig och krymer/sväller ju lite mer, och då blir den ju "förhoppningsvis" lite otät. intressant ämne.
 
Stående panel med lockläkt har mycket riktigt inte samma problem med vertikal luftspalt som fasad stående panel.

Om du inte vill köra med underspikning kan du inte göra så att du sätter 95:an längs takvinkeln utanpå de vanliga lockläkten (som du inte låter gå ända upp till takvinkeln, utan gör dem en dryg centimeter kortare)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.