Sitter och funderar på om jag ska bygga till garaget med ett litet dedikerat utrymme för diverse snickerier och byggprojekt. Har för tillfället en carport med gjuten platta som jag funderar på att riva ner och ersätta med snickeriverkstad, ytan där är ca 8*5 meter så skulle få ut runt 36 kvm eller så om inte min huvudräkning fallerar. Det är tänkt att det så småningom ska rymmas en plan och rikthyvel, pelarborr och någon bordssågslösning.
Kanske en kombimaskin om det dyker upp någon till rätt pris, men då är jag osäker på om platsen räcker till.

Är detta en tillräcklig storlek i ert tycke, eller ska man satsa på att bygga det lite större när man sätter igång?
Hur stora "lekrum" har ni att förfoga över?

Tråden kanske inte passar klockrent i denna forumsdelen, men det är ju här jag känner mig som hemma...
 
Så stort som det överhuvudtaget går med tanke på tomten, ekonomin och eventuella andra åsiktsägare. Små snickarbodar är ett gissel som sätter snickeriintresset på prov.
 
Chansen att du i efterhand kommer att säga "Nä, det här blev för stort" är i princip obefintlig. Så grundtipset är - så stort som du bara kan. Sen bör naturligtvis faktorerna som Mattias tar upp också beaktas.
 
Jag har 74 kvadrat och tycker det börjar bli trångt nu.Har därför hyrt ett garage till rikt och planen.
 
Håller med ovanstående. Bygg så stort du kan. Jag har ett ordinärt enbilsgarage på ca 30 m2 som också har en förrådsdel på ca 15 m2. Jag har rikt & plan, bandsåg, liten bänksåg (Bosch PTS), Festol MFT, hyvelbänk mm och jag använder alldeles för mycket tid till att flytta saker fram och tillbaka. Hade jag haft möjlighet skulle jag vilja ha minst dubbla ytan. Kunde man sedan haft ett virkesförråd som höll rumstemperatur också så hade det varit ännu bättre.
 
Ni har förstås alldeles rätt i det ni säger, varför bygga litet och ångra sig när det är klart att man inte byggde lite större.

Om vi pratar snickerikombi, hur mycket utrymme runt den behövs för att det ska gå att arbete optimalt? Ska jag planera att bygga på bredden, längden eller både och. Som det är nu är det en länga, jag skulle antingen kunna förlänga den och ha port på gaveln för att få ett utrymme som är både bredare och längre. Eller så bygger jag det L-format eller T-format beroende på var jag gör av carporten.

Bifogade en bild på förutsättningarna.
Den fula carporten som hänger på högersidan är den som ska ner iaf, sen är det en 7-8 meter till som kan användas innan träden tar vid igen.
 
  • garaget.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast egentligen kvittar det hur stort man har, man drar ändå in prylar tills det är smockfullt :)
 
Har du chansen så skaffa separata maskiner, På något sätt har man alltid glömt en bit att rikta före planingen, en bit att klyva före fräsningen osv. Med separata maskiner slipper man det problemet.
 
Jag vet inte om större automatiskt är bättre. Allt beror på vad man gör och hur man jobbar, ytbehandling? Virkeslager? Spånsugsutrymme? Det finns ju även motsvarande "arbetstrianglar" i kök där man vill ha korta och smidiga avstånd. Och som någon annan sa, ju större desto mer skit. Kanske bättre att tvingas städa oftare och hålla iordning?
 
Känns som det primära är att få utrymme för maskiner och fri rörlighet runt dom.
Jag leker mest för husbehov, så någon produktion där man behöver jaga sekunder är det inte tal om här.
Virke tänkte jag förvara på "loftet", för ytbehandling finns det redan en lackbox i ena delen av garaget.

Jag får sätta mig ner och skissa på lite olika lösningar och storlekar, sen få man väl ta upp det med regeringen...
 
sitter och kollar på ditt garage,och som jag ser det så behöver ju du en stor carport,sen har du ju bra snickeri eller?du har väl endå bara gammla bilar där inne:rolleyes:
 
yxet skrev:
sitter och kollar på ditt garage,och som jag ser det så behöver ju du en stor carport,sen har du ju bra snickeri eller?du har väl endå bara gammla bilar där inne:rolleyes:
Men då får jag ju inte bygga något nytt, det är ju trist...:D
 
du ska ju bygga carport juhd^_^b
 
Har ju redan en på 40 kvm...*s*

Fast du har en poäng i det du säger, men i så fall blir det att bygga om carporten till garage plus en carport. På det viset skulle jag få loss 72 kvm och samtidigt bara behöva bygga till 40 plus carport. För den gamla bilen ska inte behöva stå snålblåsten...
 
Problemet är väl oftast inte hur stort man har utan hur litet det är!

Själv bor jag i villaområde med klart begränsade möjligheter till tillbyggen av nyttorum.

Har ett gammalt garage i KV på ca 16 m2 + 2 småföråd på 4+7 m2.

Jag har knökat in
Arbetsbänk ca 160 cm
Klyvsåg
R/P hyvel
liten bandsåg
Kap/Ger såg på litet bord
2 spånsugar

och en till 120 cm bänk med
Pelarborrstativ
Bänkslip
Slipsten
Rondellslip.

Ja Virket är svårt att få plats med.
Ja jag får flytta runt en hel del när jag skall jobba.
MEN det är fn så bra att ha dessa prylar.

:surprised:)
Peter

Finns det inte en tråd med Verkstadsplanlösningstips och ideer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.