Hej,

står i begrepp att bygga bastuni källaren, har dock lite lågt i tak (2.10). Inte hela världen egentligen, men jag skulle behöva förlägga ventilationsröret i taket. För att slippa en stor trumma för detta (som man kan slå huvudet i), så söker jag något platt, brett ventilationsrör.

Finns det färdiga att köpa någonstans? Eller är det plåtis som gäller?

/Niclas
 
Tack för svar! Hade tänkt mig ännu tunnare dock, dessa var 90 mm, kanske det finns 40-50 mm.

Någon som vet...?
 
Plåtis är troligen den ende som kan hjälpa dig :(
 
Läs några trådar som jag och några fler har skrivit på forumet, finns plåtkanaler från tex Westaflex som heter quadroflex / quadrofix som går att använda. Lite knepiga att få tag på ibland men genom någon grossist går det att beställa.
 
Hej,

Finns plaströr som motsvarar diameter 150mm runt rör på Bauhaus. Jag tror de heter Admiral eller något liknande, rören är 60x210mm, det finns rörkrökar och övergångar till runt rör också.
 
Tyresö
Varför inte bygga det i trä och sänka in det i isoleringen i bastun? Dvs luftkanalen är fastsatt på insidan av ytterpanelen i taket och innerpanelen går kant i kant längs med luftkanalen. Förutsatt att du tänkt ha minst 50 mm isolering i taket. Gör du den tillräckligt bred, så kan kanalen vara en del av isoleringen och då bygger du den i ljämnhöjd med taket. viktigast är att hålet i kanalen är 100 cm2
 
Varför krångla till det. Jag köpte vanligt fläktisrör som är utdragbart och värmetåligt och helt enkelt klämde ihop så det istället blev brett och försänkte i en 2"x3" vägg. Blev kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.