I September flyttade vi in i vårt Torgrim men ansåg vid besiktningen att tapeten var slarvigt uppsatt. Målaren tapeltserade hela nedervåningen (135m²) på 1!! dag  :'(. Inget spackel, där det fanns spackel var det inte slipat etc  :surprised:.

Har varit i kontakt med Älvsbyhus som hävdar att dom skall åtgärda detta inom 2 månader = December. Ingen kom.

Kan man äska om ersättning och i så fall hur stor?

Vi har ju möblerat och gjort allt klart nu och vill inte flytta allt detta själva.

Sedan pratade han om en bes efter 6 månade, detta ståt inte i huslevpärmen...
Hur många besiktningar har man egentligen??
 
Hur stor ersättning vet jag inte men jag tror att efter dessa två månaderna ska man kunna ta in en egen entreprenör och fakturera Ä-hus, detta är bara vad jag tror.....

Vad gäller besiktningar så har man slutbesiktning innan inflyttning och en garantibesiktning efter två år......någon besiktning efter 6 månader har inte jag hört nå`t om iaf.
 
Knivsta-Anders skrev:
I September flyttade vi in i vårt Torgrim men ansåg vid besiktningen att tapeten var slarvigt uppsatt. Målaren tapeltserade hela nedervåningen (135m²) på 1!! dag  :'(. Inget spackel, där det fanns spackel var det inte slipat etc  :surprised:.

Har varit i kontakt med Älvsbyhus som hävdar att dom skall åtgärda detta inom 2 månader = December. Ingen kom.

Kan man äska om ersättning och i så fall hur stor?

Vi har ju möblerat och gjort allt klart nu och vill inte flytta allt detta själva.

Sedan pratade han om en bes efter 6 månade, detta ståt inte i huslevpärmen...
Hur många besiktningar har man egentligen??
Finns detta med som en besiktningsanmärkning i slutbesiktningsprotokollet eller var det bara ett påpekande från er sida så är det ju en väldig skillnad.

Om det är en besiktningsanmärkning så skall besiktningsmannen ha talat om att ni skall hålla inne en viss summa pengar av slutbetalningen av huset tills anmärkningarna är åtgärdade, han bestämmer det beloppet han anser skäligt. Entreprenören har sedan 2 månader på sig att åtgärda anmärkningarna. Därefter om inte detta är gjort så stöter man på och säger till att nu skall detta göras så fort som möjligt. Om det fortfarande inte händer något på några veckor har man rätten att skicka ett brev till entreprenören helst rekommenderat så han inte kan hävda att det kommit bort att man avser att ta in egna hantverkare att åtgärda problemen och kommer att använda dom innehållna pengarna till att betala jobbet med. Man skall ge entreprenören någon vecka och chansen att besvara och komma med ett svar om han avser att omgående åtgärda anmärkningarna eller inte. Om inte detta görs är det fritt fram att ta in egna hantverkare och fixa till problemet och betala med dom pengar som ni hållit inne.
Om dom inte skulle räcka har jag för mig man har rätt att fakturera entreprenören men är inte säker, kan säkert någon annan svara på.

Har ni inte innehållna pengar och det inte är en besiktningsanmärkning på protokollet lär ni få svårt att få detta fixat.

Någon besiktning efter 6 månader har inte jag hört talas om heller utan nästa kommer vid 2 år och det är byggherren som kallar till denna och bekostar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.