Har en gräsmatta som är ganska sumpig, dock utan vattensamlingar.
Har läst att man kan dränera bort vattnet men vill vara lite mer kreativ.
Tänkte dränera vattnet mot mitten av gräsmattan där jag tänkte gräva en damm: c:a 3 x 2 meter och en meter djup. Täcker med dammduk såklart. Därifrån tänkte jag avleda överskottsvattnet till en grävd "ränna" (eller kalla det konstgjord bäck om ni vill).

Några tankar kring detta? Vad bör jag tänka på?
 
Annars kan man ju anlägga en äng med växter som gillar det lite mer fuktiga.

Annars är det bästa att tänka på att det inte blir höga skarpa kanter som man inte kan fylla så det ser naturligt ut samt att plantera och ev. lägga stenar runt på ett naturtroget sätt. Sedan får ni väl fundera lite på vad/om ni ska ha fiskar eller låta naturen befolka dammen.

Ett tips på duk är att du ska satsa på naturgummiduk. Den är ganska lätt att forma och håller väldigt bra.

Väldigt vettigt med en pump som klarar att filterar vatten som är överflödigt så inte dammen blir så jolmig. Sedan kanske att utarbeta hur vattnet ska ledas till rännan på ett relativt naturtroget sätt.
 
Göran.W
En damm ska aldrig placeras mitt i en trädgård för då kommer det vara alg soppa i den från maj till sep-okt utan den måste vara i skugga minst halva dagen men gärna mer.
Bifogar en bild på min damm jag grävde ut i våras.
Trots den står i skugga från kl 14 och resten av dagen blev det problem med alger som jag inte hade i den förra som stod i skugga större delen av dagen.
Jag tänkte sätta en häck runt den men dett tar ett par år innan den kommer upp.
 
  • 100_1532.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om grasmattan ar tillrackligt sumpig kommer du inte att behova en duk, det racker med att skapa en fordjupning dit vattnet kan rinna av sig sjalvt vilket kan bli klurigare an du anar om du baddar in dammen i en duk. For ovrigt haller jag helt med Goran W., har ovan.

En tanke kan ju vara att borja med en vanlig dranering for att se hur vattnet ror sig over grasmattan och hur mycket det blir i mangd. Nar du val har gjort det ar det en enkel sak att anordna damm istallet for att leda bort vattnet mot en dagvattenledning, stenkista eller dike om det skulle visa sig att du har gott om vatten for en mindre damm.

En tanke nummer tva ar ju att anlagga dammen darifran vattnet kommer istallet for dit vattnet vill. Dvs. du lagger den mellan den hogre marken fran vilken avrinningen kommer och din egen grasmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.