Jag tänkte mig att jag skulle sätta in en avfuktare i mitt kallförråd i källaren, men eftersom själva grejen är att utrymmet ska vara just _kallt_ så vill jag inte ha något som står och värmer medans den avfuktar. Jag inbillar mig att den får gå ganska mycket på sommaren och det är just då jag vill ha in minsta möjliga värme i utrymmet.

Helst vill jag inte behöva kyla ner kallförrådet, att göra det bara för att avfuktaren värmer skulle kännas som att kasta pengar i sjön.

Är det kondensavfuktare jag ska satsa på - sorptionsavfuktare värmer väl? Å andra sidan fungerar väl kondensavfuktare tämligen dåligt i kalla utrymmen. Nu är det iofs inte tänkt att det ska vara under +5 grader i kallförrådet nån gång, men de tappar väl effektivitet under +10?


Jag vill gärna ha en modell som kan köra vattnet till antingen kärl eller slang.
 
kondensavfuktare värmer vet jag iaf.
Det är inte aktuellt att prova med en "torrboll" då?
 
hheheh skrev:
kondensavfuktare värmer vet jag iaf.
Det är inte aktuellt att prova med en "torrboll" då?
Nä, inte för kontinuerlig drift. Jag har haft sådana och de förbrukas ganska fort.

Jag kanske får skaffa en Woods DS28 till, har en stående i tvättstugan för att torka tvätt...
 
Jag skulle nog skaffa en krypgrundsavfuktare typ Munter HomeDry eller AceTec och sätta i källaren men utanför kallförådet så inte värmen från apparaten stör kallförrådet. Bara suga ut och blåsa in torkad luft i kallförrådet men den varma våtluften ut genom källarmuren.
 
Josth skrev:
Jag skulle nog skaffa en krypgrundsavfuktare typ Munter HomeDry eller AceTec och sätta i källaren men utanför kallförådet så inte värmen från apparaten stör kallförrådet. Bara suga ut och blåsa in torkad luft i kallförrådet men den varma våtluften ut genom källarmuren.
Ja, det låter vettigt. Tänkte inte på att sorptionsavfuktaren har flera flöden ut från maskinen.. :blushing:

En annan tanke: Om jag har ett kylaggregat/AC som håller nånstans 5-10 grader i förrådet, kan det då även hantera avfuktning, eller är det bara kondens pga nedkylningen som fälls ut och rinner iväg nånstans? (Alltså, ingen aktiv avfuktning i syftet att nå en viis rH.)
 
En normal AC kyler och då blir det kondens, men det är inte i syfte att reglera rH. Kan inte minnas att jag sett någon maskin som gör båda delarna. Men håller du 10 grader så har du väl inte mer än runt 30% rH om det står en ac i utrymmet?
 
Det står idag ingen AC i utrymmet utan det är mer för framtiden jag tänker. I nuläget varierar temperaturen mellan kanske +4 grader på vintern och +16 grader eller så på sommaren. Inte optimalt med så stora temperaturvariationer, så därför funderar jag på att sätta in ett kylaggregat.

Sommartid lär det väl bli ganska fuktigt om jag kyler till under 10 grader, eller?
 
Nu är jag ingen expert på området, men vid 10 grader så är daggpunkten 30% rH, det borde ju då innebära att om du har en ac i utrymmet så kommer rH hålla sig däromkring då a/c samtidigt fäller ut kondensvatten? Acn är ju kallaste punken i utrymmet så därför får du kondensbildningen i den.
 
mexitegel skrev:
Nu är jag ingen expert på området, men vid 10 grader så är daggpunkten 30% rH, det borde ju då innebära att om du har en ac i utrymmet så kommer rH hålla sig däromkring då a/c samtidigt fäller ut kondensvatten? Acn är ju kallaste punken i utrymmet så därför får du kondensbildningen i den.
Hmmm, nu är jag inte med på sambandet mellan rH och daggpunkt.

Daggpunkten är väl den temperatur vid vilken man får kondensering? Den måste väl bero på vad rH är för den luft som kommer in i utrymmet alternativt rH för luften innan kylrummet kylts ner?

Jag håller med om att det rimligtvis borde kondensera i ACn, men det kan det inte bli även på andra ställen?
 
Ja, det stämmer att daggpunkten är beroende av både temperatur och rH, jag hade lite otur när jag tänkte så här på måndag morgon :)

kylbatteriet i din ac kommer ju alltid vara betydligt kallare än omgivande material så jag tror inte det är så stor risk att du får kondens på något annat, om du inte har en bastu eller liknande i närheten som släpper ut varm väldigt fuktig luft till utrymet (men det verkar långsökt...), luften cirkulerar ju hela tiden i rummet mha A/C'n fläkt vilket gör att du får ut torrare luft än den suger in och på så sätt håller nere rH. På så sätt transporterar den även fukt som har ev. har kondenserat på andra ytor.
 
Med en vanlig kondensavfuktare blir det varmare i rummet. Kondensvärmen återvinns ju, dessutom stannar motorförlusterna i rummet.
Däremot en AC av split typ (typ Luft/Luft VP) kan avfukta utan att värma genom att kyla luften ordentligt och därmed kondensera ut fukten, förångningsvärmen släpps sedan ut i den andra delen som ställs ute eller i ett annat rum.
En sorptionsavfuktare fungerar också om man inte tar tillvara på regenereringsvärmen, den som torkar ut salthjulet.
 
Tänk bara på att en AC sällan går att ställa under 16 grader. Har aldrig sett en AC som gått att ställa kallare iaf.
Men det är riktigt att ett kylagg eller AC avfuktar. Det finns ju små kylagg som man monterar genom väggen. Då behövs ingen kylfirma eftersom det inte är separata delar som ska kopplas ihop. Tänkte på samma typ som heter minicool i detta produktblad.
Används inte sällan i små kylrum i mindre restauranger och älgslakterier.
Kanske svår att hitta begad i bra skick och säkert dyr ny.


http://www.frigadon.se/files/sve-kyl_1.pdf




Första inlägget på detta forum! :)
 
Välkommen till gemenskapen, Mell! :)

Jag har funderat på att ha ett kylaggregat frö att stabilisera temperaturen i kallförrådet, det varierar i nuläget mellan +5 och +17 under året. Det kommer att bli lite mer stabilt när jag isolerar det och ger en tillbyggnad till huset, men ett kylagg kanske är allt jag behöver då.

Tack tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.