bengtn skrev:
Det är sant. Shapton avverkar lite långsammare men ger finare yta vid samma kornstorlek. Anledningen är ju att bindmaterialet är hårdare och att slipkornen inte bryts loss och förnyas lika snabbt.
Jag köpte 220 stenen som ett grövre alternativ att plana baksidan av hyvel- och stämjärn när det går för långsamt med 800. Jag var rädd att det skulle bli för mycket jobb att få bort reporna från en 120 med en 800-sten.
Nu vill jag inte påstå att det går långsamt med en Shapton 220! I helgen gjorde jag i ordning ett Ray Isles ett blad till en gammal 5½-a. Det är tillverkat i D2-stål och tar ännu mer kraft att slipa än A2. Bladet var planfräst, inte planslipat, och hade ganska djupa repor på baksidan. Det tog ändå bara ca 20-25 minuter på 220-stenen att få det snyggt. Jag hade nog fortfarande hållit på på 800n. Behövde heller inte plana stenen mer än en 5-6 gånger under tiden mha en DMT XC.
/B
Tack för förklaringen Bengt, jag är helt med på hur du resonerar. Det blir nog till att skaffa en Shapton...
 
bygga_bo skrev:
Tack för alla svar angående knivjiggen och Tormek-stenens förmåga att agera som både grov och lite finare slipsten!

Efter att ha kollat in videoklippen är jag helt med på hur knivjiggen är tänkt att fungera - hoppas jag i varje fall. Det hela handlar om att dra kniven mot/från sig så att eggen hela tiden ligger an mot samma ställe på slipstenen (om vi bortser från att den snurrar förstås, men ni fattar nog vad jag menar) för att få samma vinkel längs hela klingan. Detta kan förstås vara lite trixigt och kräva en del övning, precis som det skrivits ovan.

Jag gissar att detta problem, åtminstone i någon mån, kan härledas till att man saknar en fix referens att ta sikte på (bara en gissning eftersom jag inte har använt jiggen). Borde i så fall inte en markör av något slag kunna vara till god hjälp? Innan man påbörjar slipningen så fixeras markören där klingan är som bredast, och sen är det "bara" att se till att eggen ligger an vid markören genom att dra kniven mot/från sig. Markören är alltså ett litet "sikte" som antingen sitter fäst bredvid slipstenen eller på själva anhållet, och som kan justeras till önskad position för att passa kniven i fråga.

Bara en tanke, jag kan mycket väl vara helt ute och cykla... jag har som sagt aldrig använt jiggen.
När du använder jiggen så kommer hela den raka delen av eggen att vara mot hela stenen, samtidigt. Sen drar man kniven åt sidan, och när spetsen har kommit en liten bit in på stenen lyfte man kniven. Eller, så gör jag åtminstone:)
 
Daniel_N skrev:
När du använder jiggen så kommer hela den raka delen av eggen att vara mot hela stenen, samtidigt. Sen drar man kniven åt sidan, och när spetsen har kommit en liten bit in på stenen lyfte man kniven. Eller, så gör jag åtminstone:)
Precis, och markören ser till att vägleda dig så att du lyfter lagom mycket. Men det är kanske bara personer utan känsla för feeling (mig själv inräknad) som behöver sådan vägledning :)
 
bygga_bo skrev:
Precis, och markören ser till att vägleda dig så att du lyfter lagom mycket. Men det är kanske bara personer utan känsla för feeling (mig själv inräknad) som behöver sådan vägledning :)
Läst, men inte riktigt förstått. Jag ska dock slipa knivar inom de närmaste veckorna. Ska se till att dokumentera ordentligt då, så har vi lite bilder etc att utgå ifrån.
 
bygga_bo skrev:
Det verkar nästan som att du misstolkade syftet med markören. Jag menar inte att den skall användas till att ställa in vinkeln på jiggen innan slipning påbörjas, utan för att underlätta att eggen ligger an mot stenen i samma vinkel under slipning (speciellt där kniven är svängd och man behöver vrida/lyfta på jiggen). Myrstack fångade kärnan i problemet på ett bra sätt när han skrev "...man lyfter jiggens bakkant så att avståndet från eggen till stödet hela tiden är konstant" i inlägg #8. Markören markerar avståndet myrstack pratar om.

Jag får se till att prova jiggen innan jag svamlar mer, jag gör kanske problemet större än det är. Om någon på Tormek läser detta får ni gärna skicka mig en T7:a och en knivjigg så lovar jag att försöka klura ut något fiffigt :p
Det jag tycker du skriver markören skall göra är vad jag tycker jiggen gör. Den hjälper dig med både avstånd och vinkel, dock inte lyfthöjd.

--- Mats ---
 
Har nu följt denna tråd och velat införskaffa en slipguide för att kunna slipa stämjärn samt hyvelstål för hand http://www.fine-tools.com/hilf.htm men hittar ingen i bygghandeln i stockholm , tips var man kan finna enkel slipguide? eller är det en sådan man skall ha?
Tänkte använda glasskiva med slippapper.

Mvh Mattias
 
Jag brukar rekommendera denna enkla modell. Har tidigare hittat den hos både CO och biltema men är osäker på om den finns där fortfarande. Någon som vet?
Fundera också på om det inte vore värt att testa ett kombinationsbryne (1000/6000) istället för sandpapper.
/B
 
Min rekommendation är att inte köpa en billig enkel slipguide. Hade själv först en enklare variant med smalt hjul/rulle vilket gjorde att man lätt tippade åt sidorna vilket resulterade i rundade hörn på stämjärnen. Dessutom är de billigare varianterna rätt risiga i gjutningen osv. Mitt tips är en Veritas Hooning Guide Mk.II, bättre guide hittar du inte om du inte behöver något för kilformade stämjärn! Guiden kostar väl en femhundring men den är värd de pengarna. På köpet får du möjligheten att repeterbart slipa en given vinkel samt justering för att köra micro bevel.

Bengt hann före ;) Just den guiden har jag och den är i mitt tycke skräp. Visst, den kostar en tiondel av en finare guide men det har man igen.
 
phl skrev:
Bengt hann före ;) Just den guiden har jag och den är i mitt tycke skräp. Visst, den kostar en tiondel av en finare guide men det har man igen.
Jag har både Veritas Mk II och en tre fyra av den billiga sorten inklusive en eclipse orginal. Oftast använder jag "det billiga skräpet." Precis som phl skriver så kan den vingla lite grand men det är den stora fördelen som jag ser det.
När det gäller hyveljärn bryner jag alltid en svag kurva på den genom att omväxlande trycka mer i kanterna.
För stämjärn tycker jag också det är bra att ha kontroll själv. Det är inte svårt att hålla ett lika stort tryck på båda kanterna och ibland behöver man rikta upp även ett stämjärn. Lite känsla men framför allt att man tittar på resultatet regelbundet är det som behövs.
Slipstödet ska styra din eggvinkel helst inget annat.
Har fö nästan alltid den tunnformade rullen på Veritas guiden av samma orsak.
/B
 
bengtn skrev:
Jag har både Veritas Mk II och en tre fyra av den billiga sorten inklusive en eclipse orginal. Oftast använder jag "det billiga skräpet." Precis som phl skriver så kan den vingla lite grand men det är den stora fördelen som jag ser det.
När det gäller hyveljärn bryner jag alltid en svag kurva på den genom att omväxlande trycka mer i kanterna.
För stämjärn tycker jag också det är bra att ha kontroll själv. Det är inte svårt att hålla ett lika stort tryck på båda kanterna och ibland behöver man rikta upp även ett stämjärn. Lite känsla men framför allt att man tittar på resultatet regelbundet är det som behövs.
Slipstödet ska styra din eggvinkel helst inget annat.
Har fö nästan alltid den tunnformade rullen på Veritas guiden av samma orsak.
/B
Det är med detta som med så mycket annat, vad som är bäst beror på vad man vill ha, och hur skicklig man är. Jag håller med phl om att man vinner enormt mycket på att anväda en bra guide, och att veritas mkii är suverän. +1 på den rekommendationen.

Dess enda svaghet är att den är så bra på att repetitivt ge dig exakt samma vinkel med en helt rak edge, att det är svårt att göra avvikelser när man som Bengt vill ha lite mer taget i hörnet. Jag, och fler i detta forumet, har köpt deras elliptiska hjul som tillåter den att vingla lite grand (för man vill runda av vissa hyvelstål). När man kommit så långt med sin slipning att man är missnöjd med att edgen blir så rak att det är för rakt, då har man passerat alla de problem man normalt har med dåliga stenar och dåliga guider i början.

Det är bättre att börja med en bra guide och med tiden gå mot frihand eller dåliga guider, än att börja med dåliga guider och aldrig få bra edgar. Ett skäl till att byggvaruhusen har så dåliga produkter för slipning är att de pridukter de säljer och som skall slipas (hyvlar) är så dåliga att det inte gör något. Så satsa på en bra guide, åtminstone i början, det för så enormt mycket plus med sig näör hyvlen swishar istället för att hugga.

--- Mats ---
 
Tackar för de snabba och informativa svaren, nu blev det ännu svårare:D...
Eftersom jag inte hittar någon billigare guide så får man kanske köpa den dyrare + kombinations brynet som föreslogs.

Mvh Mattias
 
H
Vad är det för fel på en ordentlig slipsten och brynen?
Buktiga slipytor från en liten fjuttsten är väl inte något vidare.
 
Det här med att få vassa verktyg är ett spännande ämne med många variationer. Jag erkänner mig vara extra nördigt intresserad i frågan och ger mig gärna ner i detaljerna.

Inget slipstöd är bra till allt. Jag ha som sagt både att antal enkla och billiga av Eclipstyp och Veritas MkII med alla tillbehör. (Har ännu inte råkat köpa detta. :) ) För hyvelstål funger de billiga bäst för mig. Använder endast i undantagsfall Veritas, då för blad som är för korta, har konstig form eller av andra skäl inte passar i eclipsen. Det går fortare att sätta järnet på plats och är inte lika mycket pyssel som med veritas. Jag har en liten jig som ger rätt och repeterbar vinkel. Det kan i och för sig behövas att man justerar in ett eclipsstöd med en fin fil för att få bort lite av den överflödiga färgen som kan störa funktionen men den är inte dålig i sig.
När det gäller att lära sig att vässa en egg är det två tilbehör som är riktigt användbara. En svart tuschpenna och ett förstoringsglas. Färga eggen, dra ett par drag , se vart det tar, justera eventuellt något, repetera. När du fått en råegg som knappt känns med fingret är det dags att byta till en finare sten. Många gör misstaget att gnida fram och tillbaka alldeles för mycket. Det brukar räcka med högst 20 drag (jag drar alltså bara verktyget emot mig) med hyggligt tyck för att få en bra råegg. Behövs fler är det dags att slipa.

Jag håller med Mats att man vinner mycket på att använda en bra guide och jag hävdar att en billig guide av eclipse-typ är en bra guide. Den hjäper utan att tvinga.
/B
 
bengtn skrev:
Det här med att få vassa verktyg är ett spännande ämne med många variationer. Jag erkänner mig vara extra nördigt intresserad i frågan och ger mig gärna ner i detaljerna.

Inget slipstöd är bra till allt. Jag ha som sagt både att antal enkla och billiga av Eclipstyp och Veritas MkII med alla tillbehör. (Har ännu inte råkat köpa detta. :) ) För hyvelstål funger de billiga bäst för mig. Använder endast i undantagsfall Veritas, då för blad som är för korta, har konstig form eller av andra skäl inte passar i eclipsen. Det går fortare att sätta järnet på plats och är inte lika mycket pyssel som med veritas. Jag har en liten jig som ger rätt och repeterbar vinkel. Det kan i och för sig behövas att man justerar in ett eclipsstöd med en fin fil för att få bort lite av den överflödiga färgen som kan störa funktionen men den är inte dålig i sig.
När det gäller att lära sig att vässa en egg är det två tilbehör som är riktigt användbara. En svart tuschpenna och ett förstoringsglas. Färga eggen, dra ett par drag , se vart det tar, justera eventuellt något, repetera. När du fått en råegg som knappt känns med fingret är det dags att byta till en finare sten. Många gör misstaget att gnida fram och tillbaka alldeles för mycket. Det brukar räcka med högst 20 drag (jag drar alltså bara verktyget emot mig) med hyggligt tyck för att få en bra råegg. Behövs fler är det dags att slipa.

Jag håller med Mats att man vinner mycket på att använda en bra guide och jag hävdar att en billig guide av eclipse-typ är en bra guide. Den hjäper utan att tvinga.
/B
Bra påpekande, det är skillnad på bra och stabil, beroende på vad man behöver.

Snyggt verktyg från bridgecitytools. De är dyra, överdrivet dyra, men alltid bra. Du har lagt märke till deras stora tvingande hjul med likhet till Veritas bredd på hjulet till skillnad från eclipse? (jag har inte provat, bara tittat på bilden).

--- Mats ---
 
Hej jag har åxså den enkla modelen av slipstöd som bengtn länkade till. Men jag tycker den behöver justeras lite.
Den har två lägen det ena för hyvelstål och där behöver man slipa ner slipstödet. När man späner fast ett hyvelstål så skall inte slipstödet vara högre en hyvelstålet. Enbart för att slippa ta bort slipstödet det är inte ivägen när man tex bryner baksidan.
Det andra läget på slipstödet är för stämjärn det spåret behöver filas på så att lite tjockare stämjärn sitter fast bättre- efter de två modefieringarne som tar ca 15 min så tycker jag att man har ett väldigt bra slipstöd
Jag har i och för sig aldrig provat något annat men i dagsläget känns det som om jag inte behöver något bättre.
Har sett ett väldigt enkelt slipstöd som efter att man använt det ett tag inte behöver något stöd. Utan man bryner utan stöd väldigt enkel model väldigt enkel att kopiera http://www.youtube.com/watch?v=ZWJxSLQiaYo

Jag har själv gjort liknande jigg för länge sedan innan jag skaffade mitt enkla slipstöd inköpt på clas ohlson

Jag bryner många ggr utan stöd sen om det blir exakt rätt vinkel har ingen störe betydels stämjärnen blir i alla fall rakbladsvassa.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.