Skall gjuta två balkar till min 15m2 friggebod. Tanken är att ha två väggar i sten som binds samman i överkant av balkarna, de två andra väggarna (under balkarna) är i trä, taket är platt. De skall vara 25x25 cm och fyra meter långa. Balkarna bär taket som blir en träkonstruktion med papp. Vad behöver jag för armering?

Balkar och stenväggar skall putsas vitt och blir för att bli i samma stil som huset, så det är inte ett alternativ att bygga i trä.

Har också tittat på färdiga leca-balkar men de kostar över 3.000 kr styck (Weber), några andra förslag på färdiga balkar?
 
För att kunna dimensionera balkarna behöver man veta vilken belastning de ska bära.
Självklart skulle jag kunna gissa och ta i överkant, men då blir det kanske onödigt dyrt.
 
Balkarna bär "bara" taket, som är cirka 4x4 meter. Kan tänka mig att själva takvikten är ganska marginell jämfört med maximal snölast. Huset ligger på västkusten men med tanke på förra vintern så bör det vara dimensionerat rejält.
 
Pålavkap, vid pålning så blir det ofta över en bit som inte går att slå ned så det kan bli 1-5 m över som bara slängs. Problemet är att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Men runt Göteborg pålas det mycket.

Protte
 
Då skulle jag rek 2 12mm järn i underkant, 2 8 mm i överkant (gärna 12mm här också) samt 6 mm byglar cc 300

Gäller för stål Ks40 eller motsv och btg K40 eller motsv
 
Tackar för übersnabbt svar :)
 
Men om det nu är så mycket sten och betong i friggeboden, varför inte gjuta ett betongvalv direkt och sedan papp på?

Protte

(bara på skoj, Ni kommer att kallas för familjen med skyddsrummet i kvarteret)
 
Ja varför inte :) Stenen till väggarna har jag över från villabygget och den räcker precis till två väggar. Sen skall boden matcha garaget som också har mixat sten och puts.

Bra idé med pålavkapen, nu kör man väl i dket när man spanar efter pålarbeten längs vägarna . . .
 
Tack för tipset igen prototypen, har lokaliserat pålar i rätt storlek med 4x16 mm armering. Jag får dem nästan gratis så största kostnaden blir väl kranbil som lyfter dem på plats. De väger stadiga 560 kg styck!
 
Är verkligen pålar och balkar armerade på samma sätt? Det är ju två olika typer av krafter de är konstruerade för.
Nu skulle det räcka med 2 st 12mm armering för dragkraften, och pålen hade 4x16(?) så det borde hålla, kommer inte ihåg hur pålar är armerade.
 
Verkar vara samma placering av järnen och det verkade som om pålkillen visste vad ha pratade om, t.ex. att det inte fick vara några sprickor vid denna typ av användning. De som jag fått tag i är oanvända så jag får kapa två bitar ur en 14 meters påle.
 
pbengtsson skrev:
Är verkligen pålar och balkar armerade på samma sätt? Det är ju två olika typer av krafter de är konstruerade för.
Nu skulle det räcka med 2 st 12mm armering för dragkraften, och pålen hade 4x16(?) så det borde hålla, kommer inte ihåg hur pålar är armerade.
jo då, visst är de armerade nästan lika dant.
Som balk blir en påle dubbelarmerad, med både drag- och tryckarmering.
Byglar brukar det också finnas i en påle.
 
Det var raska ryck!

Kapar gör man med stenskiva eller diamantkapskiva och genom armeringen, sedan stöder man pålen vid snittet och slår med en slägga på änden.

Se nu bara till att stödja dina 2 stenväggar så det inte lägger omkull (träväggarna stöder när de är på plats).

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.