Hängsla upp menar han att man lägger tvärgående bjälkar vid stödbenen mellan två takstolar.Men du kan inte ramverk över loftet,om inte loftet ska ligga ca 2,9 m över golv Det bör räcka med 7st takstolar.
 
Kanske var otydlig, det ska vara förhöjt ramverk så att ytterväggen som takstolarna vilar på kommer att ha två höjder. Standardhöjden ca 2.7m för fackverksstolarna och 2.1m eller vad det nu blir för ramverksstolarna.
 
Jag förstår det blir ramverk med förhöjt väggliv.Men jag förstår inte varför det ska behövas 10st takstolar.
Som jag skrev i förra inlägget bör det räcka med 7+2st, 2st vid gavlarna.
 
Jo du har rätt. 9st räcker om man lägger dom på cc1200. Då räcker dom till (9-1)x1.2=9.6m och garaget är ju 9.3m. Men då hamnar en stol ovanför dörren så jag måste antingen flytta dörren eller höja upp ramverket lite så att jag får plats med avväxlingen. Tredje alternativet är att kosta på en takstol extra och lägga en på varje sida om dörren. Jag skulle nog ändå behövt en mellanbjälke extra om jag inte hade tagit en takstol extra, så man kan säga att merkostnaden för att slippa flytta på dörren eller höja upp ramverken lite är knappt 1000kr och det tycker jag det var värt för att få loftet och dörren optimalt. Däremot blir det inte standardmått så det blir ju lite bökigare att bygga...

Jag är fortfarande inte helt på det klara vart jag bäst placerar den ramverksstolen som är närmast vindsutrymmet. Hur bygger man innerväggen på loftet? Kanske bara klä den takstolen med skivmaterial och 45mm isolering? Fast man vill ju ha mer isolering på den delen av väggen där det är vindsutrymme på andra sidan... Hmmm...
 
Min tanke var att klä in takstolen med isolering och väggskivor,man får bygga på takstolen så att den blir bredare. I mitt förra inlägg var tanken att fästa bjälklaget i takstol-vägg samt limträ i nock. då slipper du att ändra ytterväggen, stabilare bjälklag, Avväxling vid dörr räcker med konstruktionsvirke 45x220. Säkert billigare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.