Fick igår en offert på vad vårt nya kök från KVIK skulle gå på, 129000 med allt inkluderat. Är det dyrt eller normalt för ett kvikkök? Vitvarorna kommer landa på ca 55000 vilket jag tycker känns otroligt dyrt, men det kanske är normalt, någon som har åsikter på dom här summorna?
 
Allt är ju beroende på hur stort köket är, dvs antal skåpar osv.

Vi sätter nu in ett ganska stort IKEA-kök som landar kring 130000:-

43000:- på stommar och luckor, 60000:- vitvaror och sen 27000:- för bänkskivor, ho, blandare och ett fönster.

Det är lite svårt att säga om summorna är korrekta eller inte men jag tycker väl inte att de ligger så tokigt till..
 
Med tanke på att ditt kök är 100 m2 stort och att du har beställt gudpläterade luckor så tycker jag att det är billigt.

Som du förstår av texten ovan så är det omöjligt att svara på. Det beror ju helt och hållet på hur många stommar det rör sig om, om det är mycket lådor istf dörrar, om det är en laminatbänskiva eller granit, om det är en dyr lucka eller en något enklare. Du måste helt enkelt speca för att man ska kunna ge ett svar.

Räkna ut vad köket kostar enligt listpriset i prislistan på deras hemsida. Jämför sedan med offerten.

Själv har jag ett Kvik-kök och då gick kalaset på dryga 80 utan vitvaror. Vitvarorna som köptes på ett annat ställe gick på 70. 45% av kostnaderna stod vitvarorna för, en relativt hög procent, men jag lägger hellre pengarna på att få snygga och välfungerande vitvaror än för 2mm extra masonit i stommarna.
 
Vi har valt mano högblankt och har bara underskåp med lådor i 80 och 60 bredd. vi har 5 st 80 breda och 4 60, ett högskåp med micro och ugn samt två små väggskåp. Sen har vi en rostfri diskbänk på 240 och en laminatskiva över ön som är 120 bred och 250 lång. Så ser det ut. Stommar och skivor landar på ca 65 och resten är vitvaror.
 
Tittar också på Kviks Mano-kök. Vi har totalt ca 20 skåp inkl lådor, högskåp och överskåp. Vi ligger på ca 70000 för bara snickerierna. Vi har tänkt Siemens samt stenskivor så det är minst 100.000 till så 129.000 känns billigt i våra ögon! Däremot ska du ALLTID pruta. Nu vet inte jag vad Kvik har för policy, man kan ju tex inte pruta på IKEA och de konkurrerar ju prismässigt med dem, men man kan ju alltid prova.
 
Hur gör man för att pruta då, jag känner mig kass på det, "tja, det lät ju lite mycket det där, va sägs om 120 jämt..." eller va säger man?
 
Prutmånen är ganska liten hos Kvik tror jag. Kan inte komma ihåg hur stor diffen var mellan listpris och offert när vi köpte vårt kök. Vet bara att bänkskivan blev billigare än listpriset. Kan dock varit en kampanj på den just då. Och så fick vi en gratis diskmaskin, en enkel integrerad modell.

Hur som helst så bör du kolla upp så att offerten inte innehåller saker som du inte behöver. Jag tänker på utsågning av spishäll om du tänkt göra det själv och täcksida när du ska sätta skåpet mot en vägg,

Det är nog svårt att få ner priset, men man kan ju alltid försöka lägga till saker i efterhand enligt vinterdäcksmodellen, tex lådinredning, extra integrerad lyxlåda som annars är ganska dyra enligt listpris.
 
bra tips att syna offerten. Vi kan nog snika till oss nån "finare" inredning eller så, diskmaskinen får vi också på köpet, men har uppgraderat den till en bättre. Sen ska jag se om jag kan göra nåt med vitvarorna, jag har begärt in offert från Mediamarkt och ska göra det från ett par ställen till och sen jämföra, kan ju få ner priset en del där känns det som. Sen såg jag att det var specat med en micro för 7900 och jag kan ärligt säga att jag inte behöver en micro för nästan 8000, hälften räcker gott känner jag.
 
H
Har Kivik kök fått bra utlåtande på Byggahus.se?
Har för mig att det har varit uppe någon tråd tidigare.
 
nej det tror jag inte, men som jag förstått det har det mest handlat om bemötande, felaktiga leveranser, har knappt läst nåt om att själva köken när dom är på plats skulle vara dåliga.
 
Vi har köpt kök på KVIK och vi prutade! På skåp/skåpluckor tror jag det är omöjligt men däremot fick vi ner priset på granitskivan samt på diskho/fläkt/vitvaror. Köper man många saker samtidigt går det alltid att få rabatt!!
 
Dessa är mina bästa pruttips enligt erfarenhet från att ha köpt flera bilar och att själv jobba inom sälj. Allt nedan förutsätter att du bestämt dig för en kökslösning, bestämt luckor mm samt redan strippat bort allt du inte behöver. Att byta från lådhurtsar till skåp är inte att pruta.

1. Ta reda på om bolaget överhuvudtaget har en rabatt-policy. IKEA kan man ju tex inte pruta på.
I detta fall verkar det gå att pruta på KVIK med tanke på gratis diskmaskiner och bänkskivor. Det är mellan 5 och 10 % rabatt bara där.

2. Gå till fler leverantörer med så lika produkter som möjligt och få offerter på likadana kök. Jämför dock inte IKEA med Ballingslöv. Väljer man tex ett vitt högglanskök som vi tänker göra utan konstigheter kan alla leverantörer erbjuda kök som i stort sätt inte går att skilja från varandra.

3. Avvakta med att ta med mellandyra saker i beställningen så som blandare, avfallskvarn, belysning, mikro eller liknande lullull. Dessa "småsaker" kan man med lite tur få säljaren att krydda offerten med när ni närmar er en affär och han vill lägga in den "sista stöten" för att få dig som kund.

4. Visa runt offerternas innehåll samt totalpris för de olika leverantörerna och säg att du hittat en annan leverantör som kan leverera ett likvärdigt kök för lite billigare peng och fråga om de kan slå den andre leverantören. Du kan gärna namnge leverantören. Men tänk på att det måste vara någon i samma prisklass som anses som konkurrent. Du behöver inte heller visa exakt vilka komponenter som kostar vad. Be inte säljaren att "matcha" erbjudandet för då gör de just det. Säg någonting i stil med att "vi har tittat en del på <konkurrentens> lösningar och de kan leverera snabbare (eller något annat som inte den aktuella säljaren kan lösa) och för att det ska vara värt för oss att gå med er behöver det nog bli lite billigare".
...och kanske en självklarhet men lossas inte att du har andra offerter utan ta dig tid och skaffa riktiga offerter. ;)

5. Ta reda på alla svagheter som tex leveranstid och lyft fram det för säljaren som ett problem. Om konkurrenten kan leverera ett kök på hälften av tiden så måste säljaren bli mycket kreativ med priset för att ni ska vilja vänta så länge!

6. Ovanstående process upprepas till att säljaren säger att han inte kan matcha konkurrentens pris. På detta sätt behöver man bara låta offerterna ställas mot varandra och man behöver inte stå där i butiken och spela tuff förhandlare. Man kan dessutom ha en ganska ödmjuk inställning också eftersom alla inblandade vet att den billigaste leverantören får kunden. Du behöver inte spela ointresserad eller köra några andra loppis-prut-trick!

7. När några leverantörer har hoppat av och du har två kvar som "slåss" mot varandra meddela detta för säljarna så att de förstår att det är nära en affär och be dem om det lägsta möjliga priset. Självklart kan du behöva göra det några gånger också.

8. När du till sist fått den siste leverantören att backa ur och du bestämt dig återkom till vinnaren och säg att "om han bara kan lägga till en avfallskvarn eller lådbelysning för 5000SEK så är affären hans".

9. Ibland kanske leverantörerna har bra marginaler på vissa saker i sortimentet. Det kan vara lättare för dem att bjuda på vissa saker än att bara dra ner totalpriset.

10. Gå inte på säljarens snack om att deras aktuella kampanj ska räknas med i rabatten. Alla leverantörer kör med kampanjer. Det är bara ett marknadsföringsknep.


Enligt förhandlingsboken ska man skapa sk win-win-situationer där varje krav möts av ett motkrav för att båda parter ska bli nöjda. I detta fall då man har fler leverantörer att välja mellan kan man strunta i det. Du är kunden som ska bli nöjd och din motprestation är att du köper ett kök för 150-300K.
Tänk dock på att inte bli förälskad i någon leverantör för då är det kört. Om du har drömt om Ballingslöv men HTH blir klart billigare köp HTH!

En brasklapp dock: Jag har aldrig köpt kök förut med ovanstående metoder men jag tror att detta kan fungera ändå! :)

//D
 
Redigerat:
DarrenB skrev:
En brasklapp dock: Jag har aldrig köpt kök förut med ovanstående metoder men jag tror att detta kan fungera ändå! :)
//D

Jag vet faktiskt inte om du skulle lyckas få till stånd en affär om du har kört alla dessa punkter.

När du börjar närma dig slutet på listan är nog marginalen på affären så liten att säljaren hellre lägger sin tid på att betjäna en annan kund istället. Denna kund kanske bara nöjer sig med att få en blandare "på köpet"?

Man skall ha klart för sig att i många provisionsbaserade yrken är det marginalen på affären som är provisionsgrundande. Sänker säljaren priset med 10% kanske det innebär att vinstmarginalen (och därmed provisionen) sänks med 50%.
 
H
Det går alltid att att få rabatt vid köp.
Ni som inte har övar att pruta, öva mot varanda först :)
Själv prutade jag 7.000,00 på en tvätt och torkmaskins stapel.
Det DarrenB lista funkar, men man måste vara lite tuff, självsäker,
bestämd och trovärdig när man pratar med säljaren.
Därav om man är osäker kan man öva mot någon man känner.
Tror nog man kan pruta på Ikea också om man köper ett kök :)
 
HEM2121 skrev:
Det går alltid att att få rabatt vid köp.
Ni som inte har övar att pruta, öva mot varanda först :)
Själv prutade jag 7.000,00 på en tvätt och torkmaskins stapel.
Det DarrenB lista funkar, men man måste vara lite tuff, självsäker,
bestämd och trovärdig när man pratar med säljaren.
Därav om man är osäker kan man öva mot någon man känner.
Tror nog man kan pruta på Ikea också om man köper ett kök :)
Jag prutade hos Kvik på vitvarorna, jag bad dem räkna på Siemens produkter kontra mot ett pris jag fått på Media Markt, de kontra så pass bra så att jag valde vitvarorna från Kvik.
ps vårt Kvik-kök landade på 55K exklusive vitvaror ds
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.