Hej och hallå.

Villaförsäkringar är ju en riktig djungel och jag begriper inte så mycket av allt.

Sitter här med en villa/hemförsäkring hos folksam för ett hus byggt före 1909 på 144 kvm, uthus på 400kvm.
Bilarna, djuren, skotrarna är försäkrade där, sambon är med i facket IF metall.

Årspremien skulle vara ca 4300 inkl drulleförsäkring.

Är det ett bra pris? Jag har som sagt ingen aning.
 
Svårt att säga? Det beror även på er ålder, ort, skadehistorik, etc.

Ett enkelt sätt att jämföra är väl att ringa runt och begära in lite offerter (eller använda Internettjänsterna, t.ex compricer)?

Summan 4300:- är dock inte orimlig. Du kan säkert komma ner någon hundralapp om du har tur, men då riskerar du å andra sidan att hamna hos ett bolag som låter dig göra allt jobb vid en skada (t.ex. Moderna försäkringar).
 
Ja alltså jag suktar inte efter att få in billigaste offerten för att tjäna några hundra. Utan jag undrade mest om det är en rimlig, vanlig summa för en villaförsäkring.

Jag kunde lika gärna betalat grymt under eller överpris utan att veta om det, så okunnig är jag =)

Men tack för ditt svar! :)
 
Ta in offerter, om du överväger att teckna försäkring hos ngt. allt för litet bolag så kan det vara bra att försöka få in lite referenser på hur de sköter skadereglering.

Har hört talas om bolag som kräver konsultarvode från försäkringstagaren för att skicka ut en skadereglerare.

En släkting råkade ut för brand, hyrehuset där han bodde brann ned, han hade LITA (som jag tror är nedlagt nu). Deras skadereglerare gjorde överhuvudtaget ingenting utan att man började hota med advokat. De övriga hyresgästerna som hade mer etablerade bolag fick fantastisk service. Bla. skickade de in personal som räddade lösöre ur de brinnande lägenheterna samtidigt som brandkåren jobbade. Förs. bolagen hade egna rökdykare på plats. Dagarna efter branden höll de större bolagen informationsmöten där de gick igenom vilka kostnader man inte skulle glömma att ta upp i skadeanmälan (släktingen fick "snylta" på ett sådant möte). Litas skadereglerare fattade ett enda självständigt beslut, att vägra betala för hotellet som brandkåren anvisade under natten.
 
Redigerat:
Jag skulle starkt rekommendera de här försäkringsmäklarna..Insplanet!

Jag kontaktade dom när jag lessnade på Trygg-Hansa som tog 12' om året för halvförsäkring på min bil när vagnskadan gått ut.

Jag fick med deras hjälp ner den till dryga 7' för HELförsäkring istället, samt billigare hemförsäkring med obegränsat lösöre och gratis brf-tillägg. Jag trodde inte det var sant. Och det kostar ingenting, bara att ringa eller maila dom.

Det finns säkert andra företag som gör samma sak, men jag gillade att det var ambitiösa unga killar som var rappa i käften.. (kan ju omöjligt hänga ihop med hur man själv är som person va? :wow: )
 
Insplanet har jag inte mycket för, min halvförsäkring på bilen skulle landa ca 800/mån hos billigaste enligt dom. Jag ringde Folksam själv, och betalar 250/mån. :D
 
Kom på en sak:

Har du kontrollerat att du inte har några rabatt-drivande installationer i ditt hus? På mitt försäkringsbolag får man t.ex. 5% i rabatt om man har brandvarnare, släckare och filt. 10% i rabatt om man har jordfelsbrytare och ytterligare 10% om man har ett s.k. vattenlås (låser all vattentillförsel vid rörläckage).

Andra försäkringsbolag har säkerligen liknande rabatter.
 
Insplanet gjorde ett bra jobb åt mej, sänkte premierna på 4 bilförsäkringar förutom villa/hem, minskade utgifterna med nästan 1000 pix per månad.
Min erfarenhet är dock att premierna ändras, har bytt bolag var 3e år ungefär verkar ta ungefär så lång tid för den billigaste att bli dyrast.
Sakförsäkringar kollar jag bara premien på i princip, man får ändå aldrig ut det man hoppas på sånt.
Har däremot kvar sjukdom/olycksfall på barnen och djurförsäkringen på katten i 2 andra bolag därför att villkoren är bättre där.
 
På Insplanet, www.insplanet.com, fick jag senast idag förslag på billigaste försäkring (Salus Ansvar) och tjänade ca 1000 kr på huset och 300 kr på bilen. Trevligt bemötande och smidigt sätt att teckna/ändra. Gå in på deras hemsida, fyll i uppgifterna och jämför, enkelt.
 
eviljava skrev:
Kom på en sak:

Har du kontrollerat att du inte har några rabatt-drivande installationer i ditt hus? På mitt försäkringsbolag får man t.ex. 5% i rabatt om man har brandvarnare, släckare och filt. 10% i rabatt om man har jordfelsbrytare och ytterligare 10% om man har ett s.k. vattenlås (låser all vattentillförsel vid rörläckage).

Andra försäkringsbolag har säkerligen liknande rabatter.
Vilket bolag har du (allt det du radar upp ovan är ju standardutrusning med de jag bygger med)...
 
jag jobbar för just det bolag du har försäkringen på,mitt tips är att ring dom såäg du överväger att flytta till konkurrent.
fråga vad dom kan göra på priset.
det brukar funka,4300 låter nog lite dyrt,men gissar på att åldern på huset och ditt stora uthus försdyrar.
alternativt kan du om uthuset är dåligt,lägga det på 1,a risk och bestämma vad du anser det är värt,det är billigare än fullvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.