Kanske var lite dyrt, jag fick bara pris från 2 st, varav jag valde den billigaste.
Ventkillen rekomenderade frånluft i alla sovrum (vilket jag har 3 st på övreplan), samt i badrum.
Vi har inte ångrat oss.
Jag kan känna att det känns instänkt i vårt sovrum, (när dörren är stängd) som ligger på nedreplan och inte har en frånluftsventil. (jämfört med barnens sovrum på övreplan)

Arbetet för ventkillen tog ca 10 timmar, då det blev rätt mycket rör, som skall hamna på exakt rätt höjd (för kommande undertak), samt i rätt nivå (för att hamna mitt i takisoleringen), och mitt i isoleringen i sneväggen.
Den enda förberedelsen som finns på överplan är en spirostump som sticker upp i ena hörnet på övreplan
 
Kul med lite bilder på övervåningsbygge. Håller själv på att isolera övervången på ett Villa Kalmar.
Ser fram emot fler bilder.
En fundering bara! Du är inte orolig för att ÅB-plasten i gavelväggarna ligger för långt ut. Enligt rekomendation från Isoleringstillverkare skall den endast ligga en 1/3 av den totala tjockleken in i väggen. Om plasten ligger för långt ut riskerar man att den blir kall vilket kan leda till att varm/fuktig inomhusluft kondenserar på insidan av plasten. I din konstruktion har du 95mm isolering på utsidan om plasten och 145 på insidan.
 
Hoppas att grundfläkten den den ev. kondensen
 
Hej, vi bygger Villa Ljungby (inte många bloggar om den) i Ekerö kommun under vintern och jag började blogga idag.

/Magnus
 
msjon skrev:
Hej, vi bygger Villa Ljungby (inte många bloggar om den) i Ekerö kommun under vintern och jag började blogga idag.

/Magnus


Välkommen hit. Hade varit roligt om du delade med dig av adressen till din blogg med. ;)
 
msjon skrev:
Hej, vi bygger Villa Ljungby (inte många bloggar om den) i Ekerö kommun under vintern och jag började blogga idag.

/Magnus
Såg ditt inlägg men kunde inte kommentera på er blogg men kul med en Villa Ljungby till! Har letat efter fler men verkar inte vara många som bloggar som du skriver.

/Jenny
 
Sorry, här är den: enlunda.blogspot.com.
 
yello1 skrev:
Kom på att vi hade en ventkille som drog frånluftskanaler till 3 sovrum och ett badrum, alltså 4 st ställen, det kostade 11000:-
sen hade vi en rörmokare som monterade in 6 st element (ett vid varje fönster)
Det landade på ca 22000:-

Nu har jag lagt in lite text o bilder, har nog fler bilder i en annan dator, skall kolla senare.
4 frånluft, shit pommes. De som de rekomenderas är 1 i badrum och 1 i t.ex. klädkammare lr garderob.

Betalade själv ca 10.000 för 5 elment. Då drog jag rör sjäv och monterade allt själv=) Lätt som en plätt eller vad säger man=)

/R
 
Kan meddela att vi har haft värmen avstängd hela vintern, pga flitigt eldande i kaminen :D
 
yello1 skrev:
Kan meddela att vi har haft värmen avstängd hela vintern, pga flitigt eldande i kaminen :D
Vad har ni för frånluftvärmepump?
 
nibe 360 Fighter
 
yello1 skrev:
nibe 360 Fighter
Har ni ställt ner värmekurvan då eller vad menar du med att värmen är avstängd? Jag tycker att vår varnar hela tiden för "låg frånluft" när det blir för kallt inne. Så även om jag skulle kunna ha kallare inne så säger värmepumpen ifrån :(
Vad har ni för kamin och hur mkt eldar ni?
 
Nja, det är mer elementen som är avstängda, och Frånluftsvärmepumpen satt i 'sommarläge'
Vi behöver ju varmvatten o duscha i :)

Vi har en standard Handöl kamin, som finns i Smålandsvillans sortiment.

Ring Nibe, o be om support på pumpen
 
yello1 skrev:
Nja, det är mer elementen som är avstängda, och Frånluftsvärmepumpen satt i 'sommarläge'
Vi behöver ju varmvatten o duscha i :)

Vi har en standard Handöl kamin, som finns i Smålandsvillans sortiment.

Ring Nibe, o be om support på pumpen
Vilken temp ligger ni på inomhus? Jag har redan pratat med Nibe och den ska varna när det blir för låg temp inomhus. Pumpen fungerar inte som den ska om tempen understiger 17 grader eller vad det är och går då över som ren elpanna. Men ni kanske eldar tillräckligt mycket :)
 
Braskamin ger mellan 18 - 28 grader i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.