Jag ska installera vedpanna + 2000 L ack-volym. Och så tänkte jag komplettera med solfångare för att slippa elda för tappvarmvatten på sommaren (och höst o vår?). Det skulle ju vara bra om det blev lite solvärmehjälp till uppvärmningen också...

Frågan är: Ska jag satsa på en 2000 L tank, eller två 1000 L?

En tank blir billigare, tar mindre plats och är enklare att installera, men orkar solen värma den?

Två tankar innebär att jag kan koppla bort den ena när det behövs och få mindre volym för solen att värma.

Alla funderingar är varmt välkomna!
Många tack,
/ulf
 
Det finns en utförlig testrapport från SP om detta. Där genomförde man vetenskapliga och korrekta tester vad det gäller detta.
Har sökt lite på SP, men kan inte hitta rapporten just nu. Resultatet om jag inte minns fel är att man ska satsa på 1 tank. Detta gav minst totalförluster.
 
Har man möjlighet att få in en stor tank så skall man satsa på det istället för två mindre. Då en stor tank har mindre värmeförluster än två mindre med samma total volym.

När det sedan gäller solfångare så fungerar det alldeles utmärkt i en stor tank också. Dock så behöver man ha två solslingor på olika nivåer eller någon annan typ av utrustning för att kunna ladda den stora tanken på olika nivåer annars blir den varianten lite väl "laddtrög".
 
Jag håller helt med Roli. Jag har tre tankar, av hanteringsskäl, så den versionen vet jag hur den fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.