Har ett Insjöhus från 70,och vi ska byta fönster ,men det verkar inte vara enkelt,för som det ser ut är det bärande stommar på sidorna av fönstren(4stora i vardagsrummet) hur bär man sig åt med detta problem vill hellst byta allt, men tar man bort karmarna sjunker nog takfoten ner efftersom karmen går ända upp till hammarbandet, det verkar vara lika i sovrummet där det är alltandörr med sidofönster:S
 
Mitt hus är byggt 1970 med en liknande konstruktion. Alla karmar, fönster som dörrar, ute som inne är integrerade med stommen. Jag tog hjälp av en snickare men han såg det inte som något stort prob. Alla fönster var relativt stora så jag måttbeställde PVC-fönster som passade inuti de gamla "karmarna". De nya fönstren blev alltså lite mindre men det gjorde inte mig något. På något ställe tyckte snickarna att det skulle bli snyggare om man bytte plats på fönstren och då bara sågade de av mittdelen och ställde in en ny regelbit på det nya stället. Det funkar säkert utmärkt om man inte sågar bort alla på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.