Dr.SiC skrev:
Draglasten utåt är så pass liten att listen klämmer fast dörren i ett fixt läge utan skruv, vilket är själva idén med hela konstruktionen, det är listen som håller dörrren. Man måste dra precis rakt ut för att få loss dörren, minsta skevhet så ökar friktionen rejält. Skruvarna är bara till för att fixera dörren i listen, en uppe och en nere.
Men nu menar du väl en helt annan sak? Att dörren hänger i listen är ju en sak, frågan är huruvida listen hänger kvar i väggen...
 
gullegrizen skrev:
Men nu menar du väl en helt annan sak? Att dörren hänger i listen är ju en sak, frågan är huruvida listen hänger kvar i väggen...
Vad jag menar är att det är så liten draglast utåt så att dörren står av sig självt i listen. All tyngd går ner i gångjärnet som står på golvet, kvar blir bara att balansera dörren. Så har duschdörrar sett ut i alla tider, iaf vad jag vet och förr var det ju bara gips och kakel som gällde så det borde fungera alldeles utmärkt för trådstartaren att fästa listen i sin gipsvägg. Sen bör man ju ha kortling bakom av täthetsskäl men det är ju en helt annan femma.
 
Dr.SiC skrev:
All tyngd går ner i gångjärnet som står på golvet, kvar blir bara att balansera dörren. Så har duschdörrar sett ut i alla tider...
Det här var ny information för mig, är det verkligen så att gångjärnet ska stå på golvet? Har inte sett detta hos någon tillverkare men om så är fallet borde belastningsproblemet inte vara något problem. Någon som kan bekräfta detta?
 
Limmar man hela skenan mot kaklet med silicon eller annat vettigt lim, PL400/600, Sika AT-Bond eller liknande, så borde väl även fuktgenomträngningen i de tre skruvhålen vara minimal. Fördelningen på de 32kg borde också vara bra mycket bättre.
 
MMR skrev:
Limmar man hela skenan mot kaklet med silicon eller annat vettigt lim, PL400/600, Sika AT-Bond eller liknande, så borde väl även fuktgenomträngningen i de tre skruvhålen vara minimal. Fördelningen på de 32kg borde också vara bra mycket bättre.
Teoretikst tar ju fukten sig till hålen genom fogen och in bakom kaklet. Då spelar det så att sig ingen roll att det är tätt mellan mellan skenan och kaklet.

Så i det fallet är det bättre att bara limma upp skenorna och skita i skruvhålen.
 
gullegrizen skrev:
Det här var ny information för mig, är det verkligen så att gångjärnet ska stå på golvet? Har inte sett detta hos någon tillverkare men om så är fallet borde belastningsproblemet inte vara något problem. Någon som kan bekräfta detta?
Så ser iaf mina nya HAFA dörrar ut och båda mina föräldrars dörrar (den ena tror jag är Svedbergs) som är ug 5 resp 10 år gamla.

Men det är väl bara att ringa tillverkaren och fråga.
 
RobZombie skrev:
Teoretikst tar ju fukten sig till hålen genom fogen och in bakom kaklet. Då spelar det så att sig ingen roll att det är tätt mellan mellan skenan och kaklet.

Så i det fallet är det bättre att bara limma upp skenorna och skita i skruvhålen.
Ja det är ju såklart helt sant. Men då borde nog målet vara att hitta en så "fet" plugg som möjligt kanske så att siliconet verkligen fäster inne i pluggen, finns det någon plugg som ger mer "yta" bakom gipset än molly?
 
Dr.SiC skrev:
Så ser iaf mina nya HAFA dörrar ut och båda mina föräldrars dörrar (den ena tror jag är Svedbergs) som är ug 5 resp 10 år gamla.

Men det är väl bara att ringa tillverkaren och fråga.
Mina Hafa-dörrar har en skena som står på golvet och sitter i väggen med tre st skruv. Själva dörren med gångjärn ställs in i denna och den sitter bara med två små justerskruv som omöjligt kan hålla upp dörren så jag antar att även denna bit står på golvet. Själva glaset sitter ju 1-2 cm högre upp och i den "springan" sitter ju en gummilist
 
Har varit i kontakt med Hafa och så här ligger det till:
- Skenan fästes i väggen på fyra punkter.
- Dörren skruvas till väggskenan på tre punkter och gångjärnsprofilen står dikt an mot golvet.
- Varje dörr väger ca 15-20 kg.

Mot bakgrund av detta kommer jag att sätta väggsken med 4 st skruv och plugg (Gyproc rekommenderar Rawlnut gummiankare). Dessutom blir det något lämpligt lim mellan skena och vägg samt silikon runt om.
Sen kommer åtminstone jag att kunna sova gott!
 
det gör du säkert större risk att glaset lossar från karmen...(fabrikatonsfel) jag sätte in krokodilexpander i plast och siliconade lite på skenan (skulle jag gjort idad kanske pl400) sitter bra än idag.
undrar hur ett firma skulle gjort om dom skulle sätta upp väggarna??? inte f_n skulle dom brytaner ytterpanelen för att kortlaupp för en duschvägg.
 
Har varit i kontakt med Byggkeramikrådet och de rekommenderar att man limmar en aluminiumprofil mot kaklet och sedan skruvar upp väggskenan i denna utan att punktera tätskiktet. Anledningen till att detta är bättre än att limma väggskenan direkt mot kaklet är för att väggskenan oftast inte är slät på baksidan och därför inte ger någon bra anliggningsyta för limmet, vilket en slät aluminiumprofil gör.

Synpunkter på detta förfarande?
 
gullegrizen skrev:
Har varit i kontakt med Byggkeramikrådet och de rekommenderar att man limmar en aluminiumprofil mot kaklet och sedan skruvar upp väggskenan i denna utan att punktera tätskiktet. Anledningen till att detta är bättre än att limma väggskenan direkt mot kaklet är för att väggskenan oftast inte är slät på baksidan och därför inte ger någon bra anliggningsyta för limmet, vilket en slät aluminiumprofil gör.

Synpunkter på detta förfarande?
Föreslog detta redan i inlägg nummer 6. ;)
 
Vilken typ av list vore lämpligt i så fall, jag lyckas inte hitta någon. Dimensioner? Rostfritt, aluminium?
 
gullegrizen skrev:
Vilken typ av list vore lämpligt i så fall, jag lyckas inte hitta någon. Dimensioner? Rostfritt, aluminium?
Häpp!

Här har vi en med samma problem som jag brottas med. Är nyfiken på erfarenheter här! Enda skillnaden i mitt fall är att jag har byggskiva bakom som fördelar lasten bättre. Byggskivan sitter dock inte fast i regelverket utan är limmad på baksidan av våtrumsgipsen. Blir som en stor bricka i princip.

Tips på snygg aluminiumlist? Hade man kunna fästa den i taket också så belastas ju väggen inte alls...
 
Jag har ännu inte satt upp min duschvägg eftersom den krossades av fraktbolaget... Fick äntligen en ny i förrgår och har inte packat upp den ännu, än mindre bestämt hur jag ska göra med upphängningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.