En fullvuxen ek är mycket seglivad. Huvudroten (pålroten) ligger vertikalt rakt ner i marken. Sidorötterna spelar var för sig mycket marginell roll för ekens hälsa. Man kan därför utan vidare schakta ut för ny vägkropp betrydligt närmare än 2,5 meter från stammen.

Mitt intryck är att grannen har något bakomliggande skäl till sin inställning.
 
Göran.W
timmelstad skrev:
Du kan inte bli hindrad från att anlägga en väg på ditt skaft, det finns inga omständigheter här som talar för det överhuvudtaget.

Det som står i DP där det står: "Värdefull miljö. Åtgärder som kan förvanska denna miljö får ej vidtas. Ny bebyggelse skall utformas med särskild hänsyn till omgivningens egenart." Det handlar om att nybyggnation inte får avvika avsevärt från befintlig. Dvs är alla befintliga hus klassiska trähus kan du inte räkna med att få smälla upp en funkiskåk med puts. Det har inget med din rätt att få anlägga en väg till din tomt.

Personligen tycker jag jävligt synd om dig då det utifrån vad som redovisats i denna tråd framstår som att du har en tvättäkta idiot till granne, men det hedrar dig att du vill försöka bevara grannsämjan trots hans ambition att göra det motsatta. Men eftersom jag uppfattar situationen på det sättet vet jag inte hur jag ska kunna ge dig ett vettig råd i sammanhanget då det knappast lär vara på en tillräckligt försonande nivå.. :rolleyes:
Mycket bra inlägg av timmelstadd^_^b

Vet inte om byggnad kontoret kan ge några bra råd.
Dom borde rimligen varit inblandade i såna här tråkigheter tidigare.
 
Jag måste nog ta som utgångspunkt att det är av genuint intresse att bevara miljön som grannen vill spara eken. Det är förstås olyckligt att den står där den står.

Jag får väl avvakta om jag kan få något förslag till lösning. Att flytta vägen kan bli dyrt och jag är inte intresserad av att ta den kostnaden. Jag hoppas bara att kommunens tjänstemän är av samma åsikt.

Om man läser på Trädmästarnas hemsida så ser det mörkt ut för eken. Enligt deras broschyr så skall man inte schakta eller anlägga väg inom kronans dropplinje. Jag är antagligen tvungen att schakta en del för backen är brant och behöver nivåanpassas i båda ändar.

http://www.tradmastarna.se/pdf/infoblad8.pdf

Jag börjar nog med att låta en markentrepenör ge förslag på hur en väg kan utformas.

//
 
Jag hävdar att Trädmästarnas generella råd inte är särskilt träffsäkra. Exempelvis olika arter av gran och lönn har så ytliga rötter att man bör fara varsamt fram även ett stycke utanför grenverkets dropplinje. Arter med pålrot tål självfallet inrepp mycket närmare trädstammen. Mängder av allé-ekar talar sitt tydliga språk...

Instämmer för övrigt i att man (i brist på andra fakta) måste ta grannens uppsåt på allvar. Med samma logik finns det heller ingen orsak att ta honom på överdrivet allvar. Alltså: Hämta hem en sakkunnig kille och börja projektera vägbygget!
 
Tja, oavsett vad hoppas och ber jag att du låter oss veta hur det här slutar...

Du ville veta rättsläget, och där är det iaf inget snack. Ta ett samtal med grannen, förklara läget, jag menar, du måste för fan få fixa en väg till huset, nån jävla måtta får det ju ändå vara. Förklara att du tänker ta ut folk som kan sina grejer och kolla det, men att det i slutändan är upp till dig om du lägger en väg där eller inte.
 
Tack för alla goda råd.

Jag fortsätter tråden när nästa kapitel börjar.

//
 
Får nog reservera mitt svar en aning. Om skaftet är så smalt som tre meter och vägen kräver schaktning måste detta innebära att vägbygget påverkar grannens mark alldeles oavsett om där står någon ek eller ej. Man bör inte alls bygga vägar på så smala vägområden. Inte ens på plan mark.
 
Jag anser också att skaftet är för smalt, men det finns bara 3,0 meter.

Jag kommer att låta markentreprenören titta på utfarten först. Kommunen har ritat in i illustrationsplanen en breddning till 4,5 meter. Jag tror inte det går att få frivilligt från grannarna. Vet inte om kommunen och lanmäteriet kan ha inflytande här.

Någon som vet?

//
 
Du kan begära förrättning, där LM kan besluta i strid mot någon ägares vilja. Men bara om ingen annan lösning kan gagna alla berörda fastigheter. Det är alltså inte ägarnas åsikter utan "fastigheternas bästa" som ytterst avgör.

Om jag förstår saken rätt har fastigheten hittills haft sin infart över ett servitutsområde på grannfastigheten, som dess ägare inte längre vill acceptera. Om den här vägen funkat som den ska bör man (hellre än att bygga ny väg) i första hand bör man pröva rättigheten.

Förrättningen lär du ensam tvingas bekosta.
 
Billy,

Din beskrivning är helt korrekt. Vill bara veta om jag kan vänta mig stöd från lantmätaren. Jag står gärna för förrättningskostnaden.

Däremot anser jag att jag inte skall belastas med extra kostnader som kan uppstå på grund av eken om jag skall bygga väg på skaftet.

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.