Har köpt en tomt som vi är väldigt nöjda med.
Kravet är att man bygger ett sluttningshus vilket jag antar är för att man inte ska skymma utsikten för grannarna bakom.

Hursomhelst så är det inte idag en lutande tomt där man löser det enkelt genom att ta all jord från framsidan av tomten för att lyfta till baksidan och därmed göra ett naturligt fall mitt på huset med trappa upp.
Tomten ska slutta mot gatan förövrigt.

Problemet är att tomten nästan är helt plan idag, den lutar enbart litegrann.

Hur går man tillväga med husbygget? Beställer man först huset från en tillverkare, låter dom sätta en jämn och fin platta på marken, sätta upp huset för att sedan åka och köpa en herrans massa jord och fylla från halva huset och hela baksidan?
Det blir stor yta på baksidan av huset, 1000kvm skulle jag tro.
Detta kostar multum för att beställa all jord och att få någon att leverera med grävskopan och schakta fint?
 
Det borde ju finnas exakta angivelser om vilka höjder som gäller från kommunen.
sluttningshus beroende på modell är ju samma sak som en enplanare med källare bara det att man har en fri sida på källaren.
Beroende på hur ni ligger så kanske det är vettigare att göra en vanlig en eller 1,5 plans villa
Har du pratat med kommuen och hört om möjligheterna för att få ett undantag?
 
mats_o skrev:
Det borde ju finnas exakta angivelser om vilka höjder som gäller från kommunen.
sluttningshus beroende på modell är ju samma sak som en enplanare med källare bara det att man har en fri sida på källaren.
Beroende på hur ni ligger så kanske det är vettigare att göra en vanlig en eller 1,5 plans villa
Har du pratat med kommuen och hört om möjligheterna för att få ett undantag?
Hej!
Har inte pratat med kommunen om möjlighet till undantag, det ska jag absolut göra, tack för tipset :D

Men varför egentligen, tror du att det blir dyrare med sluttningshus för oss just eftersom att det blir mkt schaktning?
 
Hej Sevilla,

låter konstigt med krav på souterrainhus när tomten är plan!
Bäst att du kollar att detta villkor finns med i detaljplanen, så inte någon försöker lura dig.

Ett enplanshus skulle ju inte skymma utsikten mer för grannarna,
så jag tycker kravet på souterrain verkar "konstruerat".
Du skall ju inte behöva gräva ner huset, och det blir ju inte heller lägre av att du höjer marken bakom huset.

Som sagt, kolla om där inte finns en gravad hund!

//KoW
 
Man kan ju luras lite också: LB-hus Steglitsen Etage har bara en utbyggnad nedsänkt, ca 30 cm eller vad det kan vara :)
Man kan byta plats på huvudentre och groventre/tvättstuga och på så sätt få entrén på gaveln istälelt för på den högre sidan.
 
schaktningen kostar helt klart. Behöver du dessutom köpa massor så blir det ju kostnader för dem också. Likaså kan ju dräneringen bli mer komplicerard. Risk för sprängning med mera så ja. Jag tror att det finns en möjlighet till att det kan bli något dyrare :)
 
Låter som ett missförstånd. Vad skulle kommunen ha att vinna på att kräva sluttningshus på plan mark? Vad står det i detaljplanen?
 
Ju mer jag tänker på detta, ju mer konfunderad blir jag.
Saken är den att alla tomter runtomkring vår är belagda med krav på soutterängvåning som det står.
Detta eftersom det är en viss lutning.

På vissa av tomterna kan jag absolut förstår att sluttningshus gäller eftersom de lutar ganska friskt, på dessa tomter så känns det spontant som att det är billigare att schakta in ett sluttningshus än att schakta tomten helt plan.

Däremot vår tomt är ju inte alls lika mkt lutning, här är jag nästan helt säker på att det är betydligt billigare att schakta marken helt jämn än att schakta för att passa in ett sluttningshus.

Jag kanske överdrev innan, vår tomt är inte helt plan, den lutar helt klart men inte så värst mkt.
 
Jag fick förresten reda på att min sambo hade pratat med kommunen för någon månad sen innan vi ens fått tomten, sambon hade nog glömt att berätta det för mig bara =)
Då hade de tydligen sagt att sluttningshus gäller men att man är beredd att titta på fall till fall och att de kanske kan ändra sig.

Men jag funderar på hur det ser ut om vi schaktar våran tomt helt jämn och bygger ett vanligt 2-plans medan grannen jämte som har en likadan tomt schaktar sin i 2 nivåer och smäller upp ett sluttningshus?
 
Hej igen!

En uppdatering kanske är på sin plats.
Har återigen pratat med kommunen och de verkar inte helt omöjliga.
Det verkar som om att vi själva får välja om vi vill ha 2-plans eller sluttningshus.

Tomten är lite sluttning på som nämnt men inte speciellt mycket.

Frågan är vilket man ska välja? Vilka fördelar resp. nackdelar ser ni?
Vilket blir dyrast tro?
 
Taxeringsmässigt så är ju biyta dvs källare bra men med en vanlig en och halv eller tvåplansvilla så slipper du ju riskerna för fukt i källaren i stället.
Sen är det ju alltid bättre utsikt från en övervåning än från en källare alltså, dock en smula knivigare om man vill ha garage :)
 
mats_o skrev:
Taxeringsmässigt så är ju biyta dvs källare bra men med en vanlig en och halv eller tvåplansvilla så slipper du ju riskerna för fukt i källaren i stället.
Sen är det ju alltid bättre utsikt från en övervåning än från en källare alltså, dock en smula knivigare om man vill ha garage :)
Hur blir det knivigare med garage menar du?
 
Bygger man källare så gör man ju oftast ett garage i källaren.
Bygger man tvåvånings så ersätter ju övervåningen källaren och lägger man då garaget en trappa upp så blir det lite knivigare att köra in och ut ;)
 
mats_o skrev:
Bygger man källare så gör man ju oftast ett garage i källaren.
Bygger man tvåvånings så ersätter ju övervåningen källaren och lägger man då garaget en trappa upp så blir det lite knivigare att köra in och ut ;)
Låter helt klart knivigare att ha garaget på ovanvåningen :D

I vårt fall så sluttar ju tomten uppåt från gatan sett så garaget hamnar ju mot gatan på nedervåningen i vilket fall, så det blir ju ingen skillnad alls mellan sluttningshus eller tvåplans.

Jag tänker mer på isolering osv, är det dyrare vid ett sluttningshus?

Likadant med schaktningen, dyrare eller billigare generellt sett vid sluttning jämfört med tvåplans?

Skiljer det något hos husföretagen, ponera att man bygger 2 likvärdiga hus hos samma tillverkare, det ena sluttning och det andra tvåplans, är det något som brukar vara dyrare?
 
Mikael_L
Du kan så gott som 100% säkert räkna med att ett suterränghus är dyrare att bygga än ett tvåvånings, ifall det rör sig om ungefär samma mängd att fylla i ena fallet som att schakta bort i andra fallet.

Skulle tomten vara helt perfekt för suterränghus så skulle det kanske kunna närma sig jämt lopp kostnadsmässigt.
Eller tja, bygger ni stenhus istället för trähus lutar ekvationen med lite mindre fördel till tvåplanshuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.