Hej alla kunniga,

Jag och min make är mitt uppe i funderingar på att bygga hus. Vi har aldrig gjort detta, och är helt nya inom området, för närvarande klurar vi på hur vår process skall se ut,

Vi bor i en fin bostadsrätt i centrala Stockholm, och vill nu köpa tomt en liten bit utanför. Det blir ju dock ganska dyrt, att BÅDE betala för det vanliga lånet på vår bostadsrätt OCH för lån på tomten, det tar ju nåt år, innan det kan stå ett hus på tomten att flytta in i.

Lösningen i vårt fall, är att sälja bostadsrätten i samband med tomtköp, och flytta in i en hyresrätt under det år som det tar att bygga huset på tomten. Jag har ganska bra med köår i kommunala bostadskön, så det ska inte vara något problem.

Min fråga är, hur gör man annars? Hur gör folk under tiden som huset byggs?
Finns det någon produkt hos banken som gör att man kan ha lån både på sin vanliga bostadsrätt och sin nya tomt? Upplys mig gärna om olika alternativ - hur gjorde ni?

Tack!
 
Hemmakatten
Visst skulle ni kunna köpa tomten med ett vanligt banklån om banken anser att ni har ekonomi för det. I annat fall är det en bra lösning att sälja bostadsrätten och bo tillfälligt under nåt år. Så gjorde vi, sålde vårt hus, hyrde, letade tomt, köpte tomt (betalade kontant), ritade hus, byggde hus, flyttade in.

Under byggtiden får ni ett byggkreditiv hos banken. Det innebär att ni vartefter huset byggs lyfter pengar från byggkreditivet och när huset är färdigt omvandlas det till ett vanligt lån. Under tiden man har ett byggkreditiv är det vanligt att räntorna för det lånet inte betalas utan "bakas in i" byggkreditivet.
 
Japp, vi sålde brf, bodde i hr i 2,5år....lite längre än beräknat men kommunen strulade till det för oss.

Sälj, köp, bygg, flytta in :D
 
Tack för era svar.

Ännu en fråga då:

Vi kommer ju att göra en vinst när vi sålt vår bostadsrätt, blir vi tvugna att skatta denna vinst då, eller kan vi skjuta upp detta eftersom husets slutnota kommer bli något högre än vad vi sålt lägenheten för?
 
Hemmakatten
Ni kan "flytta med" er reavinstskatten in i nästa boende. Dock under vissa förutsättning.

För att skjuta upp hela reavinstskatten måste det nya boendet vara lika dyrt eller dyrare, annars sker en viktning av skattebetalandet vs kostnad för det nya boendet.

Dessutom måste ni ha flyttat in i nyabostaden senast 1 maj året efter det att ett helt kalenderår har gått sedan ni sålde. Dvs. säljer ni er bostadsrätt någon gång under 2010, så måste ni vara skrivna på nya bostaden senast 1 maj 2012. Det kan vara lite knappt om tid, framförallt om man säljer sent på året. då har man bara drygt 16 månader på sig. Ett alternativ är förstås att skriva sig på tomten innan maj 2012 och bo i husvagn tills huset blir klart samma år eller så pass klart att man kan bo i det.
 
Vi gör ganska precis detta just nu och hade liknande funderingar som dig innan vi gick till banken :D

Vi har en bostadsrätt (nyligen ombildad) som vi bor i för tillfället. I kalkylen för husbygget gör man en uppskattning om vilka pengar man kommer få in från försäljningen av bostadsrätten, sen om man har något ytterligare sparat kapital att lägga till (sånt gillar banken...), sen tittar banken på era inkomster, eran nuvarande boendekostnad, och vad boendekostnaden beräknas bli i huset, kostnad för räntor under byggtiden m.m. och säger sen att ni kan få låna si eller så mycket pengar. De vill gärna ha ett förslag på en produktionskalkyl för hur mycket huset kan komma att kosta och hur mycket ni vill låna också, något jag tyckte var omständigt i början, man vill ju gärna veta först hur mycket man kan låna, innan man går och räknar på hur mycket huset ska kosta..

Det är heller inte helt ointressant var ni tänker bygga någonstans, då det tänkta värdet på ert färdigställda hus påverkar hur mycket ni kan låna som mest (också naturligtvis beroende på hur mycket kapital ni kan tänkas lägga in i dealen själva..)

Klart som korvspad? :D

Tillägg: Om er nuvarande boendekostnad för er bostadsrätt (avgift+ränta) är låg så skulle jag bo kvar där istället för att sälja nu och flytta till en hyresrätt som mellansteg, verkar bara krångligt! Behåll kö-tiden till ålderns höst istället ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.