Hej!

Jag undrar bara kort ungefärligen hur man enklast och billigast bygger en sådan där snygg vitputsad "stenmur". Kör man med tegelstenar? Eller med betongplintar? Jag sov i ett gjuthus för ett tag sedan (halm+lera) och det var som ett stenhus. Kanske en bra lösning? Jag behöver bygga ungefär fyrtio meter uteftere en väg, och så högt man får (180 cm tror jag).

Tack!

Petter
 
Hej igen!

Jag tror mig ha funnit svaret: Billigast och enkalst är att bygga med leca-block. Hos Byggmax kallas de något annat och länk finns här: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-04519.aspx

Det blir nog rätt dyrt totalt sett: ett block på 19 * 19 * 59 cm ligger på 25 kr. (Med 180 cm höjd, dvs nio "rader" blir det ca 400 kr per löpmeter, bara för blocken, och vad som mer tillkommer vet jag inte.) Men kan man ha ännu smalare block, eller är 19 cm bra?

Petter
 
Redigerat:
Kor med faltsten, gratis (enda kostnaden blir for formerna, grunden och murbruket). Om muren ska putsas behover det inte ens goras sarskilt snyggt, pa engelska kallas metoden "slipform masonry". Finns manga bra bocker pa Amazon i amnet. Du behover garanterat bygglov. Lycka till!
 
Tillagg: Du kan absolut gora en mur med "block" av lera och halm och sedan putsa det ordentligt. Men da kommer du att bli tvungen att lagga ett rejalt tak pa muran for att forhindra att den regnar bort efter nagra ar. Det finns en del exempel runt om i varlden. I Sverige ar skulle jag nog stasa pa en enkel stenmur (som jag beskrev ovan), garna med ett "tak" av tegelpannor.
 
Hej!

Tack för intressant och oväntat svar! Tror i och för sig att det blir besvärligt att hitta så mycket platt sten (eller innebär "fältsten" nåot annat än att gå ut i skogen och plocka platta stenar?).

För den som är intresserad hittade jag en bra (tror ja) länk här: http://www.builditsolar.com/Projects/SolarHomes/Doug/SlipForm.htm

Spännande, men litet konfunderad är jag nog...

tack igen!
Petter
 
Använd betonghålsten istället för Lecablock. betydligt bättre pris och bättre lämpad för ändamålet. se tex:http://www.tenico.nu/bullerskydd.htm

Ordentligt fundament och armering behövs för en så hög mur.
 
camelot skrev:
Hej!

Tack för intressant och oväntat svar! Tror i och för sig att det blir besvärligt att hitta så mycket platt sten (eller innebär "fältsten" nåot annat än att gå ut i skogen och plocka platta stenar?).
Varsagod :)

Nej, faltsten hittar du enklast i hornen pa gamla akrar. Som du nog vet stiger sten till ytan genom rorelser i marken och det ar inget som bonden vill ha. I alla tider har bonder gatt och plockat sten fran sina akrar och kastat i en hog i ett horn. De flesta bonder blir nog jatteglada om du tar hand om stenarna at dig, och en glad bonde i bekanskapskretsen ar aldrig dumt att ha! Stenarna du anvander behover inte vara platta, bara "plattare", Tumregeln ar att du anvander storre stenar i botten av muren och sedan mindre allteftersom du kommer upp pa hojden.

Om du kallmurar (dvs. inget murbruk, ingen puts) behover du mycket battre stenar, ofta kan du kopa billigt fran ett stenbrott (deras skrapsten) men det blir mycket pusslande och barande.

Slip form masonry ar mkt enklare och snabbare och du kan anvanda mindre och rundare stenar.

En sadan mur tar naturligtvis bra mycket mer tid att bygga an om du anvander kopta block men ar langt mer miljovanlig. Med lite tur kommer du aldrig mer att behova ga till ett gym! Lat muren vaxa fram under nagra ar.

Tank pa att du borjar muren en bra bit under jord for att forhindra ras. Om du plockar stenar utomhus tank pa att ha rejala handskar som ar stickskyddade mot skador och ev. ormbett. Huggormar gillar att bygga bo i gamla stenhogar!
 
Tokyoboy skrev:
Varsagod :)
Hej igen!

Tack för alla tips! Hade ingen aning om att stenarna ploppar upp som svampar ur jorden...

Gissar att du själv kör med rispapper... :D

Är osäker på om jag har tid med denna sorts bygge i just det här fallet dock, men ska absolut ha det i åtanke.

Tack igen!

Petter
 
abbe_ skrev:
Använd betonghålsten istället för Lecablock. betydligt bättre pris och bättre lämpad för ändamålet. se tex:[länk]

Ordentligt fundament och armering behövs för en så hög mur.
Hej!

Jo, jag har sett den sidan men det finns flera aber med det vad jag förstår:
1. Verkar faktiskt inte vara biligare (åtminstone hittar jag inte sådana block på krauta eller Byggmax).
2. Verkar vara mycket tyngre att jobba med och omöjligt att såga i.
3. Resultatet blir inte tillräckligt vackert för min smak, dvs jag vill ha puts el dyl. Puts fäster väl bättre på lecablocken?

Ja, fler synpunkter kunde jag inte hitta på! :)

Rätta mig gärna om jag har fel och tack för svar!

Petter
 
Så högt man får 180cm?
Antar att du sökt bygglov för muren annars är det kanske tid att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.