Mina ytterväggar består nu av en tegelstomme (en tegelsten tjock) med tjockputs på utsidan. På insidan sitter det 7 cm lättklinkerblock. Det känns något klent.

Eftersom jag gör en helrenovering av huset har jag chans att hjälpa upp detta. Funderar därför på att mura upp ytterligare ett lager lättklinker på insidan av väggen, antingen 7 cm tjocka eller 15 cm. Därefter puts på insidan. Vad tror ni om denna lösning? Kan jag få kondensutfällning mellan blocken jag sätter upp och gamla blocken? Kan jag i så fall också ha murbruk på baksidan av blocken för att "limma ihop" dessa med befintlig vägg och på så sätt slippa kondens?

Jag vill helst inte börja laborera med olika tätskikt och isoleringar. När jag köpte huset var det en invändig tilläggsisolering med gullfiber på vissa ställer och stenull på andra. På samtliga väggar hade det bildats svartmögel mellan isoleringen och lättklinkerblocken. Har också hört att det är svårt att tilläggsisolera tunga stommar i gamla hus. Ett lager till av befintligt material känns därför mer rätt.
 
du har inte tänkt att tilläggsisolera det utvändigt och vad har du utanför blocken ?

antar att du vill ha kvar klimatet av ett tungt hus eller det kanske du inte hadde innan ?

för det jag kan tänka mig skulle passa är 7cm leca och 10cm cellplast och det blir ca 10ggr bättre tillägg än bara 7cm leca så med ett sådant tillägg och du inte har nått mer i väggen än 7cm som var befintligt (och uppskattar det till likvärdigt med idag) så kommer du färbättre isoleringen i dina väggar med ungefär 5ggr
ett bra fönster idag släpper igeon 1W/K/kvm och det är lika mycke som 20cm leca eller 3,5cm cellplast eller 15cm massivt timmer så det kan vara värt att tänka på att du antingen kan bygga upp med timmer eller använda dig av cellplast och leca men som du såg så är ull i olika slag mot en fuktig vägg inget som funkar så den typ av isolering bör du ju inte använda i mina ögon
 
Mikael_L
15 cm LECA motsvarar ca 3 cm mineralull eller cellplast. Det bör du ha i åtanke, dvs väggarna blir tjocka men kan ändå inte kallas välisolerade.
OK värmelagringseffekten kan du tillgodoräkna dig, framförallt några månader under våren, så 15cm Leca kan nog anses motsvara 4 cm konventionell isolering.

Jag vågar inte råda rent byggtekniskt. Själv skulle jag överväga t.ex. 5-10 cm cellplast och sen så tunn LECA som möjligt, men en massa frågor måste få sina svar innan, typ ifall det fungerar bra med kombinationen, var daggpunkten hamnar i väggen, hur innermuren blir tillräckligt stabil osv osv.
 
Tackar för svaren! Ni verkar vara inne på samma spår - lättklinker är en klen isolering.

Jag har funderat på cellplast men är mycket rädd för att daggpunkten hamnar bakom cellplastskivan precis så som hände för tidigare isolering, gullfiber/stenull. Det borde ju bli så att stommen kommer hämta kyla utifrån, cellplasten håller tillbaka värme och mellan cellplasten och stommen får man daggpunkten. Enda lösningen på det är väl att försöka sätta ångspärr mot väggen, men jag tror att det är svårt att få tätt på ett gammalt hus. Och någon form av ventilation i väggen är nog alldeles för avancerat för mig att bygga.

Det är av dessa skäl jag skulle kunna våga mig på att sätta ett till lager lättklinkerblock. Det blir inga "nya" material i väggen utan stommen blir bara lite tjockare av samma. Men å andra sidan, om 7 cm lättklinker skulle motsvara ca 2 cm konventionell isolering så vete tusan om det är värt allt slit. Tänker nästan samma sak om 15 cm motsvarande 3-4 cm konventionell. Blir en rejäl funderare... kostnaden är i vart fall överkomlig.


miry,

du har inte tänkt att tilläggsisolera det utvändigt och vad har du utanför blocken ?

antar att du vill ha kvar klimatet av ett tungt hus eller det kanske du inte hadde innan ?
Utanför lättklinkerblocken är husets tegelstomme (en tegelsten tjock). Tegelstommen har tjockputs på utsidan. Innanför blocken tänkte jag bara ha tunnputs. Jag har nog ingen preferens när det gäller klimat av tung stomme eller inte. Huset är nyköpt så jag har inte hunnit prova klimatet innan jag började riva tilläggsisoleringen (såg redan på visningen att konstruktionen var kass).

Jag har inte tänkt isolera utvändigt på grund av kostnaden som jag inte tror att jag hämtar hem i energibesparing då jag har bergvärme och yta ovan mark är ca 150 kvm. Det är ett ganska fint funkishus från 30-talet och vill jag behålla det lika fint med vit puts, anpassade takfötter (valmat) och utflyttade fönster så att de nästan sitter i liv med fasaden blir det mycket kostsamt (många hundra tusen kronor).
 
Står fortfarande och velar... någon som har fler tankar om detta?

Kanske skulle jag kunna få hjälp av moderator att flytta tråden till isoleringsdelen? Inser att jag skapade tråden på fel plats.
 
Jag har i dag något åt samma håll. Två lager tegel från 1910 med luftspalt mellan dessa och sedan ett lager lättklinker innanför detta. Lättklinkersen är 15 cm och har en luftspalt mot teglet. Puts både in och utvändigt. Detta funkar väldigt bra hos oss och skapar en bra miljö att bo i.
 
Skånelängan skrev:
Jag har i dag något åt samma håll. Två lager tegel från 1910 med luftspalt mellan dessa och sedan ett lager lättklinker innanför detta. Lättklinkersen är 15 cm och har en luftspalt mot teglet. Puts både in och utvändigt. Detta funkar väldigt bra hos oss och skapar en bra miljö att bo i.
Det var intressant! Har jag förstått dig rätt i att det alltså är två luftspalter. Dels mellan de två tegellagren, dels mellan lättklinkerlagret och teglet? Vet du om luftspalten tillför något? Har du haft möjlighet att undersöka om du fått någon kondensutfällning i dessa? Är de kanske ventilerade på något vis?

Min tanke är att sätta ett nytt lager lättklinker dikt mot tidigare lager för att ingen kondens ska kunna bildas i väggen.
 
luftspalten har en viss isolerande effekt och tegel och leca transporterar fukt ganska så bra åt båda hållen i både suger upp och avger

sen så borde jag skrivit att det är en sak att ge teoretiska åsikter som hur man kan tänka och det säger inte att det nödvändigtvis passar i just ditt fall utan det borde göras en bedömning av en kunnig på plats

sen så är XPS vattentät så du inte får in fukt genom den i väggen medan EPS släpper igenom ånga och kan orsaka att man får kondens i väggen då det är lätt att ångspärren kommer ut för långt i väggen så man får kondensering på fel ställe
men med tegel och leca så gör det inte så mycke med fukt när det inte är för långa perioder och det är för fuktigt då det är ganska så begränsat med vatten som skulle tränga igenom en EPS skiva som jag förstått det men det har jag inga direkta siffror på heller :(
 
jaso skrev:
Det var intressant! Har jag förstått dig rätt i att det alltså är två luftspalter. Dels mellan de två tegellagren, dels mellan lättklinkerlagret och teglet? Vet du om luftspalten tillför något? Har du haft möjlighet att undersöka om du fått någon kondensutfällning i dessa? Är de kanske ventilerade på något vis?

Min tanke är att sätta ett nytt lager lättklinker dikt mot tidigare lager för att ingen kondens ska kunna bildas i väggen.
Precis, 3 väggar och två luftspalter. Luftspalterna är kanske ca 50 mm och det är snustorrt i dessa. Ventiler på yttersidan ventilerar spalten mellan tegelväggarna. Luftspalterna har en isolerande effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.