passa även på att köpa deras tillbehörspaket finns med lite olika saker i man hittar alltid på något som det går att använda tillbehören till....spikpistoler är grymt bra har flera själv används flitigt.
köp även med lite längre slang(värt varje krona)
som flera skrivit den funkar inte till skruvdragare slipmaskiner mm mm

ja det blev ju lite dyrare det här...tur att kompressorn är så billig..
 
Smedson skrev:
Fast köper du julas kan du köpa två.:)
De blir ju inte kraftfullare för att man har två... :rolleyes:
 
Man får ju seriekoppla.... :D
 
Hoppas bara TS förstår alla ironiska kommentarer:rolleyes:

Den bör kunna funka till:

- Justera trycket i Hydroforen
- 18g dyckert
- blåsa rent tex en moppeförgasare...
- Pumpa cykeln

Ska man ta till större saker inkl 90mm spikpistol så är risken att motorn kommer att gå konstant pga av att den har så svag motor.
 
Jag har en, har funkat fint för mig i flera år. Inget vidare för sprutmålning, då den inte riktigt orkar med kontinuerligt blås, men annars är den helt OK för hemmabehov.
 
Jag har en likadan fast annat namn, ser iaf identisk ut.
Klarar pumpa däck och bollar. Renblåsning, häft- och liten spikpistol och airbrush. Den stora spikpistolen och sprutmålning funkar inte. Inte heller mutterdragare, blästerspruta, slipmaskin odyl.
Min för ett väldigt väsen och jag hade nog inte köpt en sån idag, hade nog gått upp ett par snäpp iaf.
Men det beror ju som alltid vad man ska ha den till.
 
Hej,

Jag har haft en liknande. Som "JerreEssberg" säger så fungerar den bara för att pumpa däck, blåsa rent och skjuta in småspik. Allt annat går den bet på.
Jag sålde min och köper jag en ny så blir det en "riktig". Som klarar av att driva en mutterdragare.
 
H
För sprutmålning är en 1,5 hästars maskin för liten. MeeC brukar vara likvärdigt med ÖB kvalitet.
Harald Nyborg maskinen är nog ett bättre köp.
Rusta kontrar idag med en 2 hästars maskin från B&D för 995:- Står inte om den är oljefri eller inte.
 
Jodå, alla ironiska kommentarer hänger man med på... Såpass länge har man hängt på detta forumet ;)

Nä, det börjar svänga lite efter fler inlägg... kanske skall avvakta istället eller lägga ned mer pengar på en bättre kompressor...
 
Jag har en sån. Instämmer i ovanstående att den duger till pumpning, spikpistol etc. Största problemet är ljudnivån. Den låter helt enkelt för j-vla högt. Kåpor är ett måste om man står i närheten. Skulle nog ha valt nåt annat om jag köpte nytt idag, antagligen en med mindre tank eftersom jag släpar runt den en del.
 
Milkshaken
en del säger att den inte duger för sprutmålning.....??? Mej veterligen så sprutlackar jag inte med högre än 3-3,5 kg tryck, och det ska den väl klara utan problem. det går väl att ställa ned den.... Ska man däremot köra slamfärger, typ,falu rödfärg mm, då behöver man en med större tryck och gärna större munstycke.
 
Nimajneb skrev:
Haralds klassiker ett bättre köp

[länk]
Jag var inne på att köpa Julas...

Men det blir nog denna istället.
Tack för tipset.
 
en del säger att den inte duger för sprutmålning.....??? Mej veterligen så sprutlackar jag inte med högre än 3-3,5 kg tryck, och det ska den väl klara utan problem
Min orkar inte hålla uppe trycket tillräckligt länge för sprutmålning, den ger inte tillräcklig mängd helt enkelt. Kan räcka om man lackar skåpsluckor, eller mindre detaljer, där man kan pausa mellan varje men att tex garagelacka en bil med min är inte att tänka på. Blir mycket väntan på tryck. Och så har min varit sedan ny så det är inte det att den är sliten.
Men det är ju möjligt att det är fel på min sedan början, har inte testat nån mer..... Men å andra sidan kostade den bara 449:- på Netto :)
Men nä, gå hellre upp ett par storlekar.

Och ang. fylla hydrofor, och andra tryckkärl. När jag for runt i servicebil inom VVS hade jag en ännu mindre, utan tank och tryckströmbrytare, som var betydligt smidigare. Och det var också en typ Biltema/Jula/Göfab grej så det var inget avancerat. Storlek som en större skokartong och dög bra att pumpa däck och bollar och blåsa rent med. Så hellre en lite större stationär kompletterat med "skokartongkompressorn" d^_^b
 
holmertz skrev:
Rusta kontrar idag med en 2 hästars maskin från B&D för 995:- Står inte om den är oljefri eller inte.
Jag köpte en sån igår. Var på Rusta och inspekterade lite, konstaterade att den var tillverkad i Italien, och bara hade en B&D klisterlapp på sig. Den är mycket lik Biltemas motsv och har hitintills fungerat fint (pumpning av däck och renblåsning av klyvsågen)

//erik
 
Det är luftvolymen kompressorn kan producera under viss tid som är viktigast när man lackar.Men visst,det går att lackera.Men det är svårt att få ett jämt färgflöde.Sen får man tänka på att en liten kompressor blir väldigt varm och luften den producerar likaså.Jag upplever att det blir väldigt mycket kondens i luften då.Jag har en 4Hk/150 lit kompressor och den blir på gränsen för varm när jag sprutlackerar större föremål. / Mats


Milkshaken skrev:
en del säger att den inte duger för sprutmålning.....??? Mej veterligen så sprutlackar jag inte med högre än 3-3,5 kg tryck, och det ska den väl klara utan problem. det går väl att ställa ned den.... Ska man däremot köra slamfärger, typ,falu rödfärg mm, då behöver man en med större tryck och gärna större munstycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.