Har precis köpt ett hus där det inte är något fel på vattnet men det till duschen luktar skunk. Alltså inte i toastolen eller handfatet eller avloppet utan det man duschar i. Det är varmvattnet som luktar men det gör inte det någon annanstans. Nån som vet vad det kan vara och hur det åtgärdas?
 
har ni spolat mycket med vattnet?varmt vatten som har stått ett tag kan ju lukta illa och det förstärks i ångan
eller luktar vattnet illa om man häller det i en hink med och luktar?
 
Hemmakatten
Har ni enskilt eller kommunalt vatten?
 
rensa golvbrunnen , vet jag
gaia
 
vi har enskild brunn och självklart är brunnen rengjord. det är inte heller det som luktar utan vattnet. Allt vatten i huset kommer från en varmvatten beredare men det är bara i badrummet det luktar. Har bott här två månader så det borde vara nytt vatten i beredaren.
 
Hemmakatten
Du säger att det luktar skunk? Är det ungefär likadan lukt som "ruttna ägg" tycker du? Anledningen till att jag frågar är att jag undrar om det möjligtvis kan vara svavelväte som luktar. det frigörs i varmvatten. Om det inte är extremt mycket så känner man det bara när man står i duschen och inte i alls lika mycket elller alls från varmvattenkranen i köket. Är de svavelvätelukt går det ganska enkelt att få bort den (den är ofarligoch inte hälsovådlig). Lukten kan variera med årstiden, beroende på varifrån vattnet kommer rinnandes (kan vara kilometervis bort).
 
muppmulle skrev:
vi har enskild brunn och självklart är brunnen rengjord.
Jag menade inte vattenbrunn men en golvbrunn där duschvatten rinner ner i golvet där det samlas mycket skräp typ hår tvålrester osv.
Kolla kondition på själva vattenlåset så den är i bra skick och håller tätt mot avloppsluften. Kan ju vara så att det inte håller tätt och det bubblar/siprar upp avloppsluft när vatten rinner ner i avloppet medan du duschar. Kan vara början på ett stopp i rör också om det nu bubblar.
Försök spola en lång stund genom duschbatteriet med enbart det hetaste vatten du han få i duschen. Kolla också silen i duschmunstycket.

Kan gott vara som hemmakatten misstänker att det är fel på vatten men svavellukten är så lokalt så jag misstänker allt annat utom vatten :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
ja, det liknar ruttna ägg. hur får man bort det?
 
svavel i vattnet ihop med offeranoden i varmvattenberedaren, då luktar det illa

skall finnas olika typer av offeranod om man har lukt i varmvattnet

har dålig lukt på varmvatttnet hos mig, skall byta ut min varmvattenberedare med offeranod till en beredare i rostfritt för då behövs det ej någon anod
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.