Finns det verkligen inga regler på hur nära ett vägguttag får vara vatten i köket? Tycker jag har letat igenom regelverket i flera timmar nu utan att hitta någonting.

Har planer om att placera uttag 40cm på varsin sida av dish-ho'n - inget som stoppar mig att använda f.ex Gira's 045326 uttag?
 
Har inte heller sett några regler för det i standarden vilket faktiskt är lite märkligt.
 
Är det inte 1.2m som gäller som "vanligt" ?

/K
 
H
Har mina på 40 cm om båda sidorna om blandaren, är gjort av en elektriker. Tror att dessa regler är borta.
 
Orsaken till att avståndet inte är reglerat är att man anser att det NORMALT inte förekommer vatten i den omfattning att det skulle utgöra nån fara. Normalt blir inte väggen bakom diskhon blöt. Men att sätta ett uttag direkt bakom diskhon är inte särskilt smart, där har man ju vanligtvis inga "apparater" utan dom brukar man ha på sidan om hon.
 
Mao är det onormalt att ha små barn som hjälper till mede disken i köket ;)

Tack för alla svaren iallafall, då kör jag på som tänkt.
 
Mikael_L
40 cm åt sidan blir säkert jättebra, kör på det du.

Faran med uttag i köket är inte så speciellt stor. Dels så leder vatten faktiskt inte ström så jättebra som folk i regel tror. Även fast James Bond dödar skurkar genom att kasta el-fläktar i badkaret där fulingen ligger. :)

Har man sen JFB blir risken för att dö så gott som obefintlig.

I badrummet är det en liten annan situation, där står man rätt ofta helt blöt från topp till tå och barfota.

Att PUS-jorda diskbänken, som vissa tycker man ska göra, tycker jag personligen är elsäkerhetsmässigt totalt kontraproduktivt.
 
Ett äggskal i vasken kan skapa en jetstråle med god räckvidd...åt alla håll...men personfaran är som sagt kanske inte så stor.
 
Man kan ju även få vatten på sitt uttag i vardagsrummet om man gömmer att stänga fönstret och sätter fart på vattenspridaren som står utanför. Vad jag vill säga är att man sätter normer efter det "normala" och inte det udda/onormala
 
Ja, det där är ju verkligen inte normalt :)
 
Finns det någon gräns för uttag i toalett med handfat (inge dusch/bad)? Det är väl samma situation.
 
Nej
 
Det är väl 50cm ovan handfat och lika brett som handfatet har jag för mig?
 
Har det alltid varit dessa regler för toalett med handfat (ej dusch/badkar), eller har IP20-vägguttag varit tillåtna tidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.