Japp, så är det.
Har plöjt otaliga trådar om krypgrundsavfuktare och startar nu en egen...igen...för ingen svarade på den första. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/142035-torpargrund-fran-40-a.html
Hur som.
Kortfattat inge makadam utan bara jord/lera och trångt är det. Jag tar mig fram men inte mer. Fundament till hjärtvägg och murstock gör det omöjligt att ta sig till andra sidan av husets grundläggning, dock finns det gluggar för kanalisation. Grunden är stensatt men har under åren blivit putsad. Grunden är ca 55 m2 och kanska rymmer max 30 m3 luft. Huset är byggt 1940.
Plast kanske kan monteras via bef ventilations gluggar utifrån men kommer inte bonntätt.
Mina frågor är:
Någon som har en avfuktare monterad utan plast i grunden? Och hur ser elförbrukningen ut? Vilken avfuktare skulle rekommenderas (klurar på en acetec pd-250)? Allmänna råd och tips välkommnas helt enkelt:D.
 
Beror nog på hur marken ikring huset ser ut, om det är torrt eller fuktigt. En variant är att skaffa en billig kondensavfuktare först och se vad som händer. Hösten är inte så långt bort och då blir fukthalten lägre i krypgrunden, det är alltså inte så akut nu. Sedan finns kanske möjlighet att gräva ur krypgrunden några decimeter, kanske med hjälp av torrsugare, och ta upp en lucka så att andra sidan blir åtkomlig, men det kostar ju en peng...
 
Gräsmatta runt huset. Marken i allmänt påminner om jordig pinmo. När jag köpte huset så grävde jag stuprörsledning runt huset och la samtidigt en dränering. Så närmast huset har jag en makadamsträng på ca 70 cm brett. Dock ligger dom ganska ytligt då det finns en äldre dränering djupare som jag vet fungerar (har spolat i höjdpunkt och det kommer fram i brunnen).
Torrsugare har jag reflekterat över men vet inte alls prisbilden. Säkert jättedyr, någon som vet. Men det är nog enda sättet att gräva ur den på utan att riva upp golven.
Inspektionslucka i andra delen av huset, d.v.s. i vardagsrummet har frugan lagt veto på.
Kondensavfuktare måste man väll tömma ganska ofta om jag förstått saken rätt och funkar inte vid kallare temperaturer?
 
Och en annan sak som tilltalar är att man sänker/blir av med radon. Men om man inte får till plasten tätt påverkas resultatet då eller räker det med undertrycket i krypgrunden för att bli av med radon?
 
Har man radonproblem ska man nog ha undertryck, men det går ju att åstadkomma med en enkel fläkt. Köper du en krypgrundsmässig sorptionavfuktare blir du sannolikt av med problemet och en rätt bra bunt med pengar, både för investeringen och driften. Därav förslaget att börja med billigare grejor och se (mäta) vad som händer. Kondensavfuktare är värdelösa i kallare temperaturer (typ ett par plusgrader) men det är inte i alla krypgrunder det blir så kallt. Kondensvattnet leder man bort med en slang - om det inte går är det förstås ytterligare poäng för en sorptionsavfuktare.
 
Jo att en installation av en sorptionavfuktare är dyr i både inköp och drift förstår jag. Det som känns mest ruttet är att förbrukningen kan sticka upp i taket p.g.a. plasten inte kommer bli helt tätt för mig. I många fall där man installerat avfuktare med bättre förutsättningar än min, makadam och plast, så brukar förbrukningen vara runt 1500-2000 kwh per år.
Iofs brukar deras krypgrunder vara vara på över 100 m3 luft och min är knappt en tredjedel.
Vill inte bli sittandes med en överjävlig förbrukning och inte kunna göra något åt det.

Ang kondensavfuktare så har jag inte den blekaste vilken temp krypgrunden håller. Kanske värt att kolla upp.
Leda bort kondensvatten i en slang kan man göra i krypgrunden via ett av avloppsrören som sticker upp. Men det känns sådär om det skulle bli läckage/stopp och man märker det försent. Kan det funka att leda ut det via ett vent.hål och sedan koppla det på sstuprörsledning eller fryser det då?
 
Vi har krypgrund under halva huset, denna del är från 1935 och av den den som är krypgrund kan man med god vilja komma åt hälften. Vi misstänkte att det var fuktigt där nere när värmen kom så var den relativa luftfuktigheten så hör att den inte gick att mäta med en vanlig enkel hygrometer.

Vi la ut ny plats där vi kom åt (ungefär halva ytan av torpargrunden) men det gjorde ingen märkbar skillnad, förmodligen för att i stort sett all fukt kom från omgivande luft. Nu har vi har tätat till ventilerna och, bilat upp ventilationshål till den delen av krypgrunden som vi inte kommer in i och installerat en ACETEC PD250. Den gör stor nytta, kan inte säga annat, klimatet i krypgrunden är avsevärt bättre.

Notan för installationen är uppe i 13kkr för min del och förbrukningen är <200kWh per månad och då har jag kört den under sommaren och vi är snart nere på önskade 65%

PS. Jag vet likaså att jag hade under 65% relativ fuktighet i vintras och en bit in på våren utan att jag lagt ny (heltäckande plast) så jag är inte så orolig för el-notan.
 
ace011

Det där påminner lit om förhållande i min torpargrund så nu följer 100 frågor:

Hur stor yta avfuktar du ungefär? Har du också jord/lera under din krypgrund eller har du makadam eller någon annan typ av kapillärbrytande matrial utlagt?

Skulle min förbrukning hamna i samma region som din så vore jag nöjd.

En annan sak jag klurat på är hur man tätar vent hålen. Med frigg och fogskum har jag hört. Men som ytskikt då? Putsbruk och putsar igen ytan?
 
Vi avfuktar någonstans mellan 65 och 70 m2 och ca 50m3. Vi har väldigt finkorning lerjord och ingen makadam eller motsvarande. det ligger plats där jag har kunnat komplettera eller byta ut den plats som ladet vid en renovering för 35 år sedan.

Min bedömning var att den fukt som vi fick in var den absoluta majoritetetn från omgivande luft och inte från marken. Vi har haft en väldigt fuktig sommar så avfuktaren har gått för fullt hela tiden. men jag satta in en hygrometer i vintras och det är bara sedan april som vi haft över 65% relativ luftfuktighet.

Täta ventilgluggarna gjorde jag med fogskum. jag har inte tätat sockeln. Avfuktaren skapar om jag fattat rätt ett undertryck så den behöver ta luft någonstans ifrån, dock ska det gå att ställa ner effekten på den.

Vi upplevde att det luktade lite "gammalt torp" när man kom in i huset men den doften verkar försvinna med avfuktaren installerad ( vilket var förhoppningen )
 
När du drog rör från torrluftsblåset använde du då spiro/ventilationsrör?
För jag klurar på om man kan använda plaströr istället. Alltså pp eller pvc rör dim 110. Och det av den enkla anledningen att jag har tillgång till rör och diverse delar för en billig peng.
En annan sak jag funderar på är hur många gånger man kan förgrena varje kanalisation.
T.ex har ju acetec pd-250 två st utblås för torrluft och om man då vill förgrena så att man vill fördela torrluften över tre olika utrymmen ( två sektioner i krypgrunden + en förstuga ) kan man göra det eller tappar man effekt? Fördelas luften om man sätter ett grenrör eller blåser den luften bara den lättaste vägen?
Dessutom vet jag att det finns en fru i det här hushålllet som skissar på en utbyggnad så ev. blir det fyra sektioner att fördela torrluften på.

Och hur känns golven efter man insallerat avfuktare? Blir dom varmare under vintertid eller är det bara ett försäljningsargument?
För avfuktningen är väl som minst under vintern om jag förstått saken rätt.
 
Jag använde SPIRO, enkelt och smidigt att dra, jag har tre sektioner (tre lådor i fil) borrade helt sonika upp två hål i varje skott och fördelar nu ut luften i de två yttre skotten och har avfuktaren i det mellersta. Ska jag vara ärlig så har jag resonerat som så att även om min installation inte är optimal så har systemet så pass mycke överkapacitet att det kommer att få jobbet gjort. Jag kan ju alltid förfina installationen nästa år (måste ju ha något att göra då med...) Borra, bila städa ut gammal bråte, och installera avfuktaren tog med två arbetsdagar. Städningen var den jobbiga biten. Att pula dit själva avfuktaren och dra slang tog inte ens en timma.

Jag har sett att man kan förgrena och det finns specat för t.ex. PD-250 vad som är lämpligt inklusive maxlängder på slang / rör men det är inget som begränsar i ett normalt hus. Jag handlade min på Ljungby (googla på ljungby och avfuktare) finns mycke bra information på deras hemsida och jag fick även lite tips och råd på telefon innan.

Angående golv. nja det är inget jag räknar med. vi har bra isolering isoleringe gjordes om på början av 80 talet av en isoleringsfetichist. Oavsett så tror jag att den vinsten är marginell i sammanhanget, för mej är de vinnande argumenten att systemet tar bort lukt som härrör från en fuktig grund och det faktum att inte kåken murknar upp underifrån :)
 
En isoleringsfetichist!!! Gud va äckligt :D!!!
Skämt åsido så har jag en bekant som också går igång på isolering och värme i allmänhet så... kan nog fan prata värme i timmar. Iallafall tills mina öron blöder.
Har pratat lite avfuktare med honom och han tycker att jag är fullkomligt dum i huvudet om jag skulle installera nå så dumt i mitt hus.
Smaken är som baken...
Tillbaka till mina avfuktningsproblem/frågor så är det bara ett sätt att få svar på dom och det är att insallera en avfuktare helt enkelt. Blir nog en acetec pd-250 skulle jag tro. Ska kolla runt lite till.
Men risken är nog överhängande att det dröjer 1-2 år till innan det blir av.

Men tänkte slänga ut en fråga till ang ventilationshålen som skall tätas igen. Någon som testat att sätta galler eller nån typ av plåt eller liknande så utseendet av en uteventilerad kvarstår? Tänkte mest på om man putsar igen hålen så blir ju skillnaden på den ytan mot bef grundmur så tydlig.
Någon som sitter på en smart lösning?
 
Ventilationshålen brukar man ofta täta genom att sätta in tillskurna bitar av cellplast och ev. täta springorna runtom med fogskum. Eftersom ventilerna i min krypgrund har något större area inåt än utåt, har jag valt att täta genom att inifrån först trycka in en plastfolie med mått större än öppningen, och därefter trycka dit tillskuren cellplast (30 mm). På så vis blir det mer diffusionstätt än bara cellplast, samtidigt som jag lätt kan ta bort isoleringen om jag skulle vilja ha öppna ventiler igen. Bara att ta tag i platsfolien och dra ut alltihopa.
Eftersom ventilationsgallren sitter kvar på utsidan syns inget av tätningen utifrån.
 
Många tätar nog vent-hålen innefrån precis som du skriver men i mitt fall måste tätningarna göras utefrån. Kommer att tätas som ni skriver, dvs med frigg och fogskum, men sen klurar jag på vad man kan sätta där det tidigare vent gallret suttit.
Kanske en tät plåtbit som har samma mått som vent gallret och limmar fast med PL eller nåt.
Hursom är det där egentligen petitesser om man jämför hur lurigt det kommer att bli med att försöka montera plasten genom gluggarna.
Fortfarande ingen som avfuktar en krypgrund utan plast eller en med icke överlappade skarvar eller liknande? Tänker väl mest på förbrukningen.
Kanske t.o.m. finns någon som monterat plast genom gluggarna och har facit i hand?
 
Blivit någon avfuktare?
Jag har i snart 2veckor kört en avfuktare i torpargrunden utan plast, har nämligen svårt att komma åt att lägga plast då det är oehört mycket sten under grunden.
Kommit ner från 98% till 71% på 8dagar, men osäker på om jag kommer lägre, pendlat mellan 70 och 71% sista dagarna (dock rengat massor).

Naturligtvis nyfiken på hur det gått för trådskaparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.