har en värmeväxlare som ligger tänkte använda den före vv beredaren o koppla in den på acktank är det någon som har lite heta tipps :) :)
 
det låter bra den där flödes sensorn var kan man köpa en sådan :)
 
ska inte pumpen ligga efter vväxlarn ?
 
loberg skrev:
ska inte pumpen ligga efter vväxlarn ?
Pumpen "mår" nog mycket bättre om den pumpar "kallt" vatten istället för det "heta" toppvattnet från acken.

Så är det iallafall kopplat på de flesta solfångaranläggningar dvs pumpen sitter på den "kallaste" sidan i systemet.
 
Exakt sådär funkar en Varmvattenautomat såsom Nibe Tappman, Baxi VXB, Värmebaronen AckVaVarm, mfl.
På många fabriksbyggda Varmvattenautomater  sitter den på varmsidan.
En modern Grundfospump tål 120 eller 150 grader vill jag minnas.
en plattvärmeväxlare har ett inre motstånd som är lättare att övervinna genom tryck än sug då cirkpumpar är tryckpumpar.
De där flödessensorerna kostar förresten ca 900 kr.

Jag har en sprillans ny Värmebaronen Varmvattenautomat som blev över när beredaren i oljepannan sprack och jag skulle ha en sådan. Det blev pannbyte till pellets istället så nu är den överflödig. (och riktigt billig)  
 
tack för tippset då får jag packa mig iväg till ahlsell :)
 
Vad för temp måste man ha i tanken för att få ut varmvatten?
 
jag provkörde i går lite, elda upp tanken till 60-70 grader ungefär o d var för varmt o tvätta sig i ;D
 
jag kan återkomma med lite grader , jag använder en SWEP SS 2000 som har en växlar yta på 0.648 m2, som jag hade över från mina värme pumps expriment
 
Somelvis, har du kvar din överflödiga varmvattenautomat? Jag är möjligen intresserad av den... Det verkar nämligen som det läcker vatten från varmvattenberedaren i pannan in till pannvattnet :(

Om man tar den inbyggda beredaren ur bruk, bör man då vidtaga några speciella åtgärder, eller är det bara att plugga den. Jag funderar mest på om det läcker in vatten i den lite sakta och sedan värmer man snabbt upp pannan och trycket i varmvattenberedaren kanske stiger fortare än den lilla läckan hinner släppa igenom.

somelvis skrev:
Exakt sådär funkar en Varmvattenautomat såsom Nibe Tappman, Baxi VXB, Värmebaronen AckVaVarm, mfl.
På många fabriksbyggda Varmvattenautomater  sitter den på varmsidan.
En modern Grundfospump tål 120 eller 150 grader vill jag minnas.
en plattvärmeväxlare har ett inre motstånd som är lättare att övervinna genom tryck än sug då cirkpumpar är tryckpumpar.
De där flödessensorerna kostar förresten ca 900 kr.

Jag har en sprillans ny Värmebaronen Varmvattenautomat som blev över när beredaren i oljepannan sprack och jag skulle ha en sådan. Det blev pannbyte till pellets istället så nu är den överflödig. (och riktigt billig)  
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.