Repade toaletten på övervåningen för 3år sedan, och tog i samband med detta bort en luftstam som var ansluten till en rökgång i murstocken. Luftstammen gick i ett hörn av badrummet upp på kallvindan, där den direkt vek av horisontellt och anslöt till nämnda rökkanal.
Jag ersatte luftstammen med en vanlig vacumventil bredvid toaletten istället och det verkar som att den är tillräcklig då jag inga problem har med utsugna vattenlås eller dylikt.

MEN!
Sedan denna renovering och ombyggnation upplever jag(och andra) en märklig doft utomhus runt huset, och även stundtals ibland nere i källaren där huvudstammen till avloppet går ner i plattan, bredvid murstocken, en unken doft...får för mig att det luktar blöt isolering ibland.

Har botaniserat lite i avloppsystemet från och till, funderat hur det är konstruerat och så vidare, och har nu hittat vad jag tror ytterligare en luftstam som går in i en annan rökgång i murstocken. Denna rökgång är dock bestyckad med stålrör, och då även vad jag kan se isolerad(gullfiber?), men jag vet inte med vad eller hur. Uppe på taket är det då vanlig gullfiber drevat runt stålröret. Har sedan 2år egentillverkat en huv över denna kanal så att ingen direkt nederbörd kan gå ned i rökkanalen, men om jag sniffar lite i rökgångarna känner jag en svag förnimmelse av doften som stör mig.

FRÅGA!

Har någon sett eller hört talas om luftstam tillhörande avlopp ansluten till rökgång tidigare?

Luftstammen? är ett 2 1/2" gjutjärnsrör som ligger i ca 15 graders vinkel in i muren, och är T:ad från avloppet från ett tvättställ efter ca: 50-60cm. Undra om det rinner in vatten i murstocken från tvättstället pga ngn förträngning....

Skall posta lite bilder senare(jobbar nu) för beskådan.
 
Här kommer en bild över hur det ser ut.

1. Luftstammen? in i murstocken
2. Från ett tvättfat ovanför
3. Från toalett ovanför
4. Huvudstam från övervåningen, går ned i plattan och vidare ut.

Vad tror ni?
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen ingen som har en tro eller känsla för mitt problem?
 
det som är positivt är att det inte luktar avlopp någonstans :). Då kan du vara mer säker att avloppsrören håller tätt. Jag är inte så säker att det rör du har i skorstenen är avloppsavluftning för det brukar lukta tveklöst avlopp ur en avluftning. Gammalt hus? Det kanske fanns en badkar, en annan handfat på övre våningen och nr2 är en vanlig avloppsrör? I mitt hus från 1938 fanns det ett litet handfat i varje sovrum på 2 vån och vatten/avloppsrör följde skorstenen , dock inte inuti kanaler. Har du kopplat något fläkt till skorstenen?
gaia
 
Huset är från 1943, och har såvitt jag vet aldrig varit bestyckat med några andra tappställen än på toaletten på våning 2. Huset är ursprungligen mina farföräldrars, som även byggde det. Historian om huset är glasklar.

Det som jag misstänker är en avluftning, den leds in i murstocken exakt på den position som rökgången från källaren är placerad, som nu innehåller en fyrkantig stålpipa, som ej används(jordvärmepump). Misstanke som jag har är att det pga förträngning i röret gör att det rinner in avloppsvatten från tvättstället, men hamnar mellan stålröret och gamla rökgången.

Ovanstående teorier och funderingar kan dock inte verifieras eller disskuteras med vare sig pappa eller farfar, då dessa är avlidna.

Men det finns eg bara en sak att göra, kapa bort röret som leder in i muren, och plugga det, eller krångla dit en vakumventil, under förutsättning att det är en avluftning förstås. :rolleyes:
 
Jag är ingen expert men jag har svårt att tänka att man placerar en avluftning så tätt på huvudstammen. Det hör inte ihop med dåtida yrkesheder att göra en sån onödig/ oprofsig lösning om man inte ändrat planlösningen medan bygget var halväggs klart :). Man väljer oftast att placera avluftningen på toppen av avloppsstammen eller så långt borta ifrån som möjligt... har jag får mej. Allt beror på hur lång från stammen avloppspunkter/brunnar finns. Din nr2 och nr 3 ligger ju tätt inpå så det skulle räka med den avluftningen som du har uppe ( den du monterat vacuumventil på för 3 år sen) ....om jag tolkar bilden rätt :).

Nästa gissning: Huset var uppvärmt med en oljepanna och det är kondensavrinning från pannans skorstenskanal som skulle rinna den vägen till avloppet. Det brukade bli mycket och illaluktande kondens vid oljeeldning och det leddes ut helst rakt till avloppet. Ligger rör1 på ungefär samma nivå som pannans rökrör gick in i skorsten? Den har kanske rostat sönder till slut och det skvättar in lite från avloppet eller ångar från varm avloppsvatten?

När har du slutat elda i skorstenen? Nu när den inte är varm längre så är den kanske småfuktig och det luktar rester av fuktig oljesot? Hur en fuktig isolering luktar vet jag ej :).

Eller har du kanske en badrumsfläkt, köksfläkt kopplat till skorstenens ventilationskanal? Det kan också bli mycket vatten av den ånga du evakuerar in i en idag kall skorstenskanal .... faktiskt många liter per år som vattnar din skorsten och märks mest i nedre delen. Det fungerade perfekt innan när man eldade i pannan, skorstenen var varm och fukten som hamnade i din skorsten torkade av värme utan att man märkte något. Nu med jordvärme är ju förhållanden ändrade och inget fungerar som förr.

Jag vet inget om ditt hus så gissar helt vilt men det kanske hjälper dej att tänka vidare ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Faktiskt så fick du mig att inse vissa saker i och med detta.

1. JA, jag har anslutit i samband med badrumsrenoveringen en frånluftsfläkt till imkanalen. Den gick tidigare upp genom yttertaket med ett betongrör(asbest) som jag ville ha bort, och då blev det ett spiro istället in i en tidigare anslutning på imkanalen, naturligtvis ordentligt med kondensisolering på röret.

2. Rör 1 ligger rakt ovanför, ca 1m på samma sida som rökgången till gammla oljepannan, så om detta är det du nämner, kondensavrinning pga oljeeldningen....?

3. Rör nr 2 och 3 är om jag inte varit tydlig nog, toalett och tvättställ rakt ovanför på bottenplan. Rör nr 4 sticker iväg till övervåningen, och i bjälklaget är det gått över till plaströr i samband med badrumsrenoveringen.

4. Har varit uppe på taket och sniffat i kanalerna, tot 4st, 3 rökgångar, varav 2 ej används. En eldar jag i med en Keddy insatskamin. Och jag tycker faktiskt att det luktar samma unkna doft ur imkanalen som jag ibland känner dels "runtomkring" huset, tom på uppemot 50m avstånd känns doften när det är som värst, och dels nere vid där fotot är taget.

Hmm, kanske man skulle docka in provisoriskt en kamin och elda i rökgången från källaren, värma upp muren rejält i ngn vecka eller 2 och se om det slutar dofta....?
 
kommentar till dina beskrivningspunkter
1 / Asbest gör ingen skada om man låter bli att röra. Asbestkanaler isolerar sej själv, möglar inte och om det blir kondens så sugs den upp i material och det stoppar rinnande kondens i en betydande grad. Nu har du bytt det mot plåt och mineralull som inte kan hantera fukten på samma sätt. Vill det sej illa så kan ullen mögla också.

Viktig fråga: Har du dragit och isolerat spiroröret från fläkten hela vägen upp till skorstenstoppen eller bara en liten snut genom muren? Är du säker att röret håller tätt? Skruva av fläkten och titta in hur det ser ut..... du kanske hittar fuktkällan i den kanalen...
Om bara genom muren så kan det vara orsak till den unkna lukten. Ångan från badrummet skickas i kall skorsten , kondenserar och rinner ner ändå till botten. Dom gånger det är tillräckligt varmt så dunstar det lite och börjar lukta .... man vet ju inte om det ligger fågelmumier nere i ventilationskanalen ...

2/ då sitter det för högt för att vara kondensavrinning .... men jag vet inte mycket om sånt.... kanske din sotare kan gamla hus och hemligheter :). Dumt att ta bort röret1 om det nu har större betydelse för huset än vi gissat.

Ju, du kan försöka elda och det kanske vädrar ut lukten men problemet kommer att kvarstå tills du hittar orsaken. Just nu misstänker jag din nya badrumsfläkt lösning :)

Du skrev något om att du kan känna den unkna lukten 50m från huset ...???? Har du egen avlopp? typ 3kammarbrunn? Hur luktar det i brunnen? Är det vid din egen avloppsbrunn du kan känna lukten när det är som värst?
No ja, jag har mer frågor än svar :)
gaia
 
kom på att rör1 kan vara överfyllnads skvallerrör/avlopp från en öppen expansionskärl som förr i tiden placerades på vindar. Nu är dom trycksatta och brukar stå i källare ( en röd burk). Kanske murades in och kopplades till avlopp av estetiska skäll? Normalt brukade dom ledas till golvavlopp så man kan se att vatten rinner över när man fyllde på expansionskärlet .... finns det ingen golvavlopp i närheten så kanske var det smidigare att koppla direkt till en avloppsrör?
gaia
 
Frånluftskanalen från badrummet är endast ansluten till muren, sticker bara in en liten bit, ungefär 1,5-1,7m under kronan på muren.

Ett skvallerrör från det öppna exp-kärlet finns. Direkt till vänster om bilden finns en dusch, och där kommer det ut och leds ned till golvbrunn.

Kommunalt vatten och avlopp.

Skall undersöka min frånluftsventilation i badrummet ordentligt, ser det ok ut skall jag anlita sotaren och komma å titta. Dom är jue bestyckade med finfina kameror nuförtiden, han får kolla igenom ALLA kanaler i muren och bedömma dom. Tidigare har han endast kolla den kanal som jag eldar i, och den är bra.
 
kankonkan skrev:
Skall undersöka min frånluftsventilation i badrummet ordentligt, ser det ok ut skall jag anlita sotaren och komma å titta.
Ja, det blir nog bäst att få det undersökt innan vintern. Om det är kondens som spökar så blir det ju värre ju kallare det blir.
Hoppas du berättar när gåtan är löst :)
lycka till !
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.