Status
Inte öppen för fler kommentarer.
janwide
Är Biltemas fogskum OK att använda vid "tätning" runt nya fönster och dörrar? Om inte; varför är det sämre än andra?
 
Helst skall man väl inte öht skumma fönster (eller dörrar?) då det expanderar och kan böja karmen.
 
janwide
Det är sant. Men man får vara försiktig. När skummet väl är på plats så tätar och isolerar det väldigt bra vad jag hört.

Men Biltemas kontra andra?
 
Man får det man betalar för. Nackdelen med lågprismärken är att de expanderar olika starkt. När vi monterar fönster använder vi ett som kostar runt 70 kr, köpt dock från polen men för att vara från polen så är produkten kanon.
 
Billigt fogskum som typ Byggmax,Biltema mfl expanderar nåt så in i h......Dörren och fönstret kommer garanterat att kärva efter en tid.
Även med "proffsskum" eftersväller det en del med tiden. Själv försöker jag gå ifrån skum mer och mer.
Om jag skummar så vattnar jag innan så skummet härdar optimalt.
 
Jag har skummat massor med fönster och dörrar, mest med lågpris-skum från tex Byggmax eller Harald Nyborg, men också några enstaka högpris-skum från proffsbutiker. Jag har inte märkt någon skillnad mellan olika skum. Inte heller har jag haft problem med att någonting kärvat. Inte vid nåt enda tillfälle.
 
Håller med föregående, efterexpansion är inte ens möjligt för härdad PUR. Dock så skulle jag undvika att "vattna" eftersom vatten fungerar som "katalysator" för processen och kan resultera i en lite väl häftig expansion. Och då kan det bli problem med den annars så beräkneliga produkten.

Ge skummet möjlighet att expandera åt sidorna i stället för uppåt och skär bort överflödet efteråt så blir det nog bra, och som sagt undvik vatten.

Mvh/f.d. Skummare i industrin.

edit: Kärvande dörrar/fönster beror nog alltid på växlingar i väderleken, inte på drevmetoden.
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Ja, där sa du nåt - industrin. När jag tänker efter så har jag ju hanterat mängder av produkter tillverkade av skum. Inredningsdetaljer till bilar tex. PU-skum sa man ju då, men det är väl i princip samma sak som fogskum. Det hade ju varit spännande om instrumentbrädan fortsatte att växa fler år efter man köpt bilen!
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
janwide
Tack för alla inlägg, men tråden gällde inte fogskummets vara eller inte vara. Utan om Biltemas fogskum har sämre egenskaper än andra. Utviket om instrumentbrädan var dock ganska skojigt :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
en liten fundering,hur justerar man en dörr/fönster karm som är skummad??????
nej hederligt lin eller vanligt drev är det som gäller för mig
ang biltema skummet mycket skum per krona.
som alla billiga används med stor försiktighet det sväller något djävulskt ock kladdar likaså
 
Efter ca 7.000 monterade fönster och dörrar skulle jag vilja påstå att jag har en viss erfarenhet. Läs noga på skumflaskorna "transporteras/lagras stående samt vattna med typ blomspruta för att förhindra efterexpansion."
En skummad dörr/fönster går inte att justera speciellt mycket."
Vad tror ni tillverkarna säger om att skumma ?? Har du Elit tex har du förbrukat din garanti på fönstret.
 
H
verktygsgurun skrev:
Efter ca 7.000 monterade fönster och dörrar skulle jag vilja påstå att jag har en viss erfarenhet. Läs noga på skumflaskorna "transporteras/lagras stående samt vattna med typ blomspruta för att förhindra efterexpansion."
En skummad dörr/fönster går inte att justera speciellt mycket."
Vad tror ni tillverkarna säger om att skumma ?? Har du Elit tex har du förbrukat din garanti på fönstret.
Håller med att skumma fönster är lite vanskligt. Synd för det är annars smidigt att bara skära bort överflöder när det har stelnat. Skummade mina Hajompartier men de har rätt mycket kraftigare stomme.
Lägg några tior till och köp ett känt fabrikat på skum.
 
MultiMan
Skummat samtliga mina sidhängda 11x15 2-luftfönster + 1st 3-luft 16x15 från Elitfönster (Elite extreme alu-klätt) med Byggmax skum. Fungerar precis lika bra som annat skum. Fick köpa 2 burkar lokalt av känt märke extra eftersom det inte räckte, till mer än dubbla priset. Ingen skillnad.
Inte något av skummet eftersvällde efter normal härdning, dvs något dygn.

Fönsterna jag bytte var från 20-30-talet, så jag förstärkte upp öppningen rejält och satte allt i perfekt lod. Nya fönsterna vägde minst 3ggr så mycket. Trots gammalt trähus har ingenting rört sig eller behövt justering.

Jag hade en besiktningsman hemma för kontroll av några mindre transportskador. Garantin gällde iaf på normalt sätt 2007 om man skummade Elitfönster.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Då nedanstående står på elitfönsters monterigsanvisningar aktar sig många snickare/hemmafixare för skummet. (Även om det går bra i praktiken med rätt utförande...)

"Fogskum
Använd aldrig fogskum eller liknande i någon del av montaget, ej heller vid fogning mellan karm och vägg! Förutom risken att produkten deformeras vid skummets expansion, gör användning av skum att produkten inte kan efterjusteras eller tas bort; därmed kan varken montagefel eller eventuella tillverkningsfel åtgärdas. På grund av dessa problem som skummet orsakar gäller inte tillverkarens garanti vid användning av fogskum."
 
MultiMan
Besiktiningsmannen var en som brukade anlitas av Elitfönster vid olika skador/problem osv. Han hade inga synpunkter alls på skumningen. Givetvis var det riktigt utfört. Som jag skrev var han där för att bl a kontrollera lite färgskador och tittade därför nära och noga.
Jag förstår personligen inte hur man kan lyckas böja en karm. Skummet måste ju alltid kunna expandera åt något håll och spalten runt fönsterkarmen räcker mer än väl om man gör rätt. Spruta in i ett slutet utrymme gör man ju inte, det säger sunda förnuftet.

Ta loss kan ju inte vara något större problem. Jag har testat att såga med bågfilsblad vilket fungerar utmärkt. Pianotråd borde också fungera bra. Om det blir en liten rest på karmen kan ju inte ha någon betydelse.

Jag har även använt Byggmax skum att stoppa sorkar runt min jordkällare. Mycket bra! Bara att blåsa in i gångarna, så är det tvärstopp för gott. Billigt och hållbart. TIttade på någon dokumentär tidigare där man i USA använder samma typ av skum (fast med härdare i påse) för att försegla gamla gruvgångar från guldrushens tid. Användbart till mycket. ;)
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.