Jag håller på med en frriggebod i lösvirke och snart är det dags för ytterpanel.
Det blir liggande z-panel.

Om jag fattat rätt skall panelen grundoljas, grundmålas samt färdigstrykas en gång innan uppsättning. Därefter en färdigstrykning till.
Om detta nu stämmer har jag en hel del målning att göra på min fritid q(;^;)p

Frågan är om man måste göra alla dessa steg? Klarar sig panelen till våren utan sista strykningen? Måste man olja och grundmåla? Jag letar naturligtvis efter genvägar för att hinna få upp panelen innan hösten.

Senast idag har de lovat första höststormen så målning känns avlägset. Har tyvärr inget garage eller annat utrymme inomhus jag kan vara i.

Tips, ideér eller uppmuntrande pepping vore nice ;)
 
I din situation och med tanke på att det är en friggebod så skulle jag nog kolla på nordsjö tinova vx. Med den färgen ska man bara behöva olja ändar och sen måla två vändor. Och den sista vändan är säkert inga problem att vänta med till nästa år. Dock så kan du behöva tvätta fasaden innan den målningen.
 
Det räcker att du grundoljar, grundmålar och stryker en gång. Sista strykningen kan du göra till våren. Anledningen till att du bör grundolja hela ytan är att du ska ha liggande panel. Risken finns ju att vattnet kan bli liggande i fasen mellan panelerna. Du får bäst hållbarhet i skarvarna om du grundoljar innan.

Det finns självklart genvägar som alla kan ta, men när det gäller målning är det bäst att göra på rätt sätt. Annars finns ju risken att man måste göra om det tidigare än vad som är tänkt.
 
Ja, det har man lärt sig. Gör det ordentligt från början. Även om Tinova vx känns lockande. Bara på med målarbyxorna och bita ihop då.

Tips på olja, grund samt färg? Vilket fabrikat är mest prisvärt och håller i längden?
Antar att man skall hoppa över Byggmax, Cheapy, etc.?

Skall man även behandla baksidan av panelen med olja och grundfärg? Antar att det räcker med färgen på utsidan?
 
Redigerat:
Du kan ju titta på Beckers Perfekt eller Jotun Demidekk Ultimate. Tycker helt klart att du ska hoppa över lågprismärkena ja.

Du ska endast måla ena sidan av fasaden, förslagsvis den sida som är ute :)
 
Jag använder grundolja+Beckers Täcklasyr på garaget. Blir förhoppningsvis färdig innan snön (som inte verkar dröja särskit länge...).

Ett tips, köp en trädgårdssspruta på Biltema e dy för oljan. Det går grymt fort att få på den då.
 
använd ett känt märke på färg,följ deras rekomendationer med fukt värme sol mm
viktigast är ju dom delar som man tror kommer att bli utsatta, alltså där vattnet kan ligga länge utan att torka,och ändträ så klart.
som flera skriver ingen ide att fuska!
en sak som är bra att kolla är torktiden rätt avgörande när det börjar bli kallt,finns färger som torkar riktigt fort..
själv har jag använt alcro bestå.
 
Tack för tipset med sprutan, skall testas.

Om jag tolkat det rätt är Demidekks variant motsvarande Tinova vx. Totalt tre stryckningar, olja + två färg?
Med tanke på min liggande panel är det inte att föredra?

Återstår då Beckers och Alcro som hetaste kandidaterna.....
 
Slamfärg är väl också ett alternativ, lite beroende på kulör förstås? En strykning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.