Har en gräsklippare och behöver byta oljan.
Under den finns en plugg som man behöver en slags nyckel som är kvadratisk till formen.
Har mätt den till 9 mm. Vad heter sådant verktyg och var hittar jag det?
 
Är den utvändig så funkar ju skiftnyckel, är den invändig så kan du endera slipa om en förlängare till spärrskaft eller köpa en färdig på biltema.
 
Är det en invändig fyrkant på en Briggs&Stratton är det 3/8", dvs handtag+förlängare från en 3/8" hylsnyckelsats passar utmärkt.
 
Ja, det är en invändig på BS.
Det där hundbenet var ju underbart.
Tack för tipset!
Vad skulle vi göra utan Biltema?
:D
 
Den var helt värdelös. Usel kvalitet.
Men som tur var hade grannen en fyrkantsnyckel som han slipat till sin Peugueots oljeplugg. Passade perfekt.
 
Slet nästan livet ur mig för att få upp en oljeplugg på en Briggs & Stratton med utvändig fyrkant. Fick tipset hos en ÅF att istället suga ur olja med en sugmojäng de sålde där för 70kr. Problemet skulle vara att det skulle vara svårt att få tätt om man väl fick ur pluggen, hoppas att det inte stämmer då.
Borde väl typ gälla alla pluggar i så fall.
 
När oljepluggar inte tätar efter ett oljebyte beror det på att packningen som sitter på pluggen inte tätar. Detta beror på att den komprimerats och tappat sin tätförmåga, skadats på annat sätt eller helt enkelt inte följt med vid pluggens återmontering. Det bästa är att byta packning vid oljebyte men är packningen hel och av koppar kan man glödga upp den med åtföljande hastig avkylning, då blir packningsbrickan mjuk och formbar igen och tätar som den var ny.
Kom ihåg också att inte överdriva åtdragningsmomentet för att försäkra sig om att pluggen sitter ordentligt. Ett oljetråg i aluminium har inte särskilt starka gängor.
 
Men kan nån förklarar varför oljepluggar så ofta är fyrkantiga, vare sig det nu är invändig eller utvändig fyrkant? Som jag ser det finns det ingen fördel alls med det. Det hade varit bättre om det varit en vanlig sexkant.
 
andersmc skrev:
Men kan nån förklarar varför oljepluggar så ofta är fyrkantiga, vare sig det nu är invändig eller utvändig fyrkant? Som jag ser det finns det ingen fördel alls med det. Det hade varit bättre om det varit en vanlig sexkant.
Kanske så att när Karl Benz först upptäckte att oljan behövde bytas när den första motorn hade snurrat ett tag så borrade han ett hål. Sedan var en fyrkantsplugg det första han hittade och drog i den för att täppa till hålet igen. Sedan har ingen vågat ändra på detta vinnnande koncept. Eller?:D
 
Sen finns det andra ställen med fyrkanter. Jag har just plockat ned mitt eternittak som var skruvat med franska träskruvar där skallen var fyrkantig. Efter att jag plockat ner halva taket köpte jag en hylsa till spärrskaftet, dyr men det var det värt.

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.