Hej,

Vi tänker köpa hus men nu visar det sig att det finns "mikrobiell påväxt" = mögel på kallvinden. Mäklaren tycker det är ingenting att bry sig om och vi ska underteckna kontraktet. Det tycker inte vi. Vi vill att det saneras och ny mögelbildning förebyggs.
Visst måste man kunna dra av kostnaderna från huspriset?

Vi vill gärna att en expert tittar på det och föreslår åtgärder. Var hittar man någon (i Blekinge)?

Jag är äv. tacksam om ngn. av er kan komma med erfarenheter vad som hjälper mot mögel på kallvindens innertak. Var finns alla ni som lyckats o hur gjorde ni?

Det finns ångspärr mot boytan. Jag undrar om den kanske inte är tät, det finns kanske luckor vid kanterna och hörnen? Hjälper ventilation eller blir det bara värre då? Behöver man en avfuktare (och i så fall, hörs den och drar den mycket ström?) eller en ventil som drar in torr luft och utestänger fuktig luft?

Många frågor. Hoppas ni har svar på några av dem.
 
Lycka till om du skall "förebygga" möglet. Då får du bygga om hela takkonstruktionen. Vi svenskar bygger medvetet mögelvindar, även i nyproduktion idag. Tyskar och övriga kontinentaleuropeer bygger med klimat- eller varmvind. Man kan till och med se torvtak i nyproduktion.

Allt handlar om att flytta ut daggpunkten från vinden till utsidan av undertaket, lätt som en plätt. Men tyvärr har våra husproducenter fastnat i gamla hjulspår som bygger på att kallvinden är uppvärmd vintertid, tex av en vedspis eller oljepanna. När moderna uppvärmningssystem inte håller murstocken varm längre så ändras fuktbalansen på vinden så att man får rimfrost och fuktfällor på insidan. På våren när temperaturen stiger så börjar möglet växa i det fuktmättade virket.

Ska man bygga om sitt tak så bör man överväga att isolera på utsidan, googla tex på Thermisol eller Maco-Dach.

Ska du dra av på priset på just det här huset så får du räkna med att dra av på priset på samtliga svenska hus. De flesta har samma riskkonstruktion.
 
Tack, jag har läst dina inlägg tidigare. De är lite väl enkelspåriga. Vet inte vilken firma du företräder men du kan ha rätt. Hursomhelst, det finns faktiskt en hel del som fått bukt med sina skador utan att slänga ut luftvärme och på nytt elda i skorstenen. Är det någon här på forumet som kan motbevisa Consensus? Eller har han rätt att det är ett olösligt problem (klimatvindslösning exkluderad).

Det här är ett 20-talshus så klimatvind blir ju en rejäl investering. Min snabba analys ger fyra läger: (1) klimatvind, (2) mer ventilation, (3) mindre ventilation, (4) modell trygghetsvakten. Sen täta underifrån från att undvika värme att stiga upp. Verkar vara lite rysk roulette om vilket man ska välja. Har man tur blir det rätt och vice versa.

Forum är ganska dåliga för uppföljning. När problemet är löst behöver man inte längre vara aktiv i forumet och vi som söker svaren får dem aldrig. Så ni som lyckats - välkomna med era lösningar!
 
Trygghetsvakten för kallvind är ett riktigt bra alternativ.Ev i kombination med sprut av mögelfri. Naturligtvis ska du kolla upp ventilation i bostaden och tätskiktet mot vinden.Har själv installerat trygghetsvakten i krypgrund med mkt gott resultat. (vid helrenovering av golv,nytt bjälklag med 170mm isolering ,utgrävd grund med 300mm makadam och isolering från ljungby fuktkontroll och sanering.).
Obs att jag inte hade problem med mögel innan renovering, hade tidigare endast 100mm spån i golvet,men läste på och valde ett säkert alternativ för att kunna isolera mer.
Samma princip som gäller för deras trygghetsvakt i grund gäller för deras paket i vind med fläkt, så skulle jag få problem här i mitt nya hus på vinden skulle jag köra på trygghetsvakten + deras airsteril.Snacka med Jerker på ljungby fuktkontroll och sanering,maken till service får man leta efter.
Lycka till!
Mvh
 
Jag företräder inget företag. Jag är en helt vanlig kreti-pleti med ett hus byggt på 80-talet. FTX, undertryck i bostaden, ångspärr i väggar och tak, men ändå växer det friskt däruppe. Inte så det är ludd precis, men i spårljus så syns påväxt i princip överallt. Vintertid är det fläckvis rimfrost på undersidan av undertaket, förmodligen där det finns köldbryggor. Sommartid är det varmt som tusan däruppe och allt torkar ut förstås.

Och angående enkelspårigheten. Jag anser att det skall finnas noll tolerans mot att återupprepa misstag och fortsätta att bygga riskkonstruktioner. Det är en sak att äldre hus har drabbats av problem, men med facit i hand - varför fortsätta bygga fel även i nyproduktion? Vi som konsumenter måste ställa mycket högre krav på byggmaffian.
 
Redigerat:
Det var intressant. Det är kanske därför inga andra ansluter sig till den här tråden och visar på goda exempel. Det går helt enkelt inte att bli av med mögel när det väl etablerat sig trots sanering, förbättrad ventilation, tätning uppåt etc. Eller?

Jag är mest orolig över att någon av de fem familjemedlemmarna ska drabbas av ohälsa pga möglet. Har någon synpunkter på den aspekten?

Håller fullt med om att bygga i samma spår idag vid nybyggnation verkar ju inte helt genomtänkt.
 
Ola, jag tror du måste beskriva mer vilken typ av hus det är. Är det relativt modernt med ångspärr och forcerad ventilation, så tror jag inte du behöver oroa dig för att möglet tränger in i bostaden. Kallvinden är närmast att likställa med träkonstruktion som står utomhus, med ett regnskydd ovanpå (yttertaket). Det blir påväxt på insidan trots att taket är 100% tätt och att det inte bor människor i konstruktionen. Du kommer knappast att hitta ett hus inom Sveriges gränser där besiktningsmannen inte hittar påväxt på kallvinden.
 
20-talshus. Tilläggsisolerat 1980-tal 5+15 cm gullfiber ovanpå befintligt mtrl (spån?). Ingen bostadsyta. Ångspärr ska finnas. Knappt några åtgärder alls vidtagna på 40 år (egentligen bra förutsättningar att ingen amatör snickrat egna lösningar överallt). Kan det vara så att isoleringen är för tunn? Ska kolla upp allt noga närmaste dagarna. Återkommer snarast. Tack så länge för hjälp.
 
Ola R, jag tror INTE att problemet beror på för tunn isolering i vindsbjälklaget. Snarare tvärtom. Som Consensus säger, nuförtiden blir våra kallvindar för kalla vintertid när vi inte längre eldar i skorstenen. Det, i kombination med att fuktig luft innifrån bostadsdelen kan tränga upp på vinden ( pga dålig/ingen fuktspärr i innertaket), ger grogrund för mögel på vinden.
 
Vad kan det kosta att (1) Täta uppåt och (2) förbättra ventilationen inomhus? Vinden kanske är på låt oss gissa 50 kvm.
 
janwide
Jag har haft en hel del påväxt på min kallvind från 1960. Tidigare oljepanna bytt till först elpanna och nu bergvärme. Vi satte in en fuktstyrd PAX -fläkt i duschrummet. Och en på toan på övervåningen som går konstant på lågt varv. Enligt Munthers kan dessa två åtgärder i sig ha stoppat problemen = 2500 kr + montering.

Men eftersom jag är den noggranna sorten (och taket ändå skulle läggas om) har jag även gjort en utvändig isolering ned 100 mm cellplast. I vinter ska jag följa fuktnivåerna på vinden med spänning.

Hade taket inte varit i behov av omläggning hade jag helt klart satsat på att stänga all ventilation och installerat en sorptionsavfuktare á 10 - 20.000 kr.
Men extrakostnaden för min extra isolering ryms inom de pengarna och då slipper jag underhåll av avfuktaren och istället för extra el till denna spar jag el på att vinden hålls varmare. (Om nu teorin stämmer så att jag inte åker på en avfuktare också.)
 
Var uppe o kravlade på vinden igår. Påväxten, som börjar mitt på i höjd och sträcker sig ner mot takfoten, ser ut som om man strukit genomskinlig tunn, tunn vit lasyr. Ju närmare gavelventilaionen desto mindre vilket talar för att ökad ventilation kan hjälpa. Ingen påväxt alls på sponten mellan de första takstolarna vid resp. gavel. Pratade med en som besiktigat 1000-tals hus i Piteåtrakten (också kustlandskap) o han rekommenderade takfotsventilation, vindspalt, ökad ventilation i bostadsytan genom en ny ventil i takkåpan samt fläkt i duschrum (ovanvåning). Noterade även något grått ludd på täckpappen till isoleringen. Någon som vet vad det är? Det ligger som i bandformationer så att det ser randigt ut. Påväxt eller bara smuts?
 
janwide
Ola R skrev:
...takfotsventilation, vindspalt, ökad ventilation i bostadsytan genom en ny ventil i takkåpan samt fläkt i duschrum (ovanvåning). Noterade även något grått ludd på täckpappen till isoleringen. Någon som vet vad det är? Det ligger som i bandformationer så att det ser randigt ut. Påväxt eller bara smuts?
Jag skulle välja att inte ändra takkonstruktionen i detta läge. Öka ventilationen i boytan och fixa fläkt i duschutrymet. Och...
DOKUMENTERA hur påväxten ser ut nu (eller städa bort innan. - Ta bilder ev. filma. Och följ kontinuerligt upp. Sätt också upp en trådlös fuktmätare så att du kan följa utvecklingen enkelt från bostaden.

Ändrar du fler saker samtidigt och problemen förvärras blir det omöjlig att säga vad som påverkat vad.

Blir det inte bättre får du fundera på nästa steg
 
Kloka råd. Ny list på vindslucka och frånluftsfläkt i duschutrymme samt en ny ventil i kåpan (sovrummet=mycket fukt) kan kanske vara en bra början.
 
troligtvis har du ingen ångspärrplast i vindsgolvet och fukten från bostaden tar sej in på vinden. Lyft täckpappen och kolla om det finns samma ränder under.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.