Hej!

Jag har skaffat en tomt för fritidshus. Vi planerar att uppföra en friggebod/gäststuga på 15kvm att bo i medan vi planerar för huvudhuset. Nu läste jag att det inte är tillåtet när det saknas huvudbyggnad.
Är det någon som har koll på hur vi bör gå tillväga? Finns det något kryphål eller måste vi söka bygglov?
 
Enaste kryphålet är att bygga olagligt.
 
Bygg friggeboden på lösa betongstenar. Klagar någon tar du dit en mobilkran och flyttar den.
 
Det är egentligen olagligt, men det hindar inte att det är väldigt vanligt förekommande. Knepet är väl att de två byggena sker i så raskt takt att ingen hinner klaga.
 
Bo 2pers på 15kvm i 1-1.5år brukar inte sluta lyckligt.
Det tar tid att bygga så se till att ha det bra på vägen.
 
Kanske enklare och mer bekvämt att skaffa en stor husvagn att bo i? Den går ju sedan att sälja när huset är färdigbyggt.
 
Röstar på husvagn. En bra begagnad husvagn är nästan pengarna tillbaka. Dessutom får du ju spis, toa och tur med vädret på köpet.
 
Och ledsnar man på att spika kan man ju åka en sväng
 
Nu ska det ju bli ett fritidshus, så förhoppningsvis ska förhållandet klara det! :) Vi har husvagn att tillgå annars.
Kan vara trevligt att ha en gäststuga färdig när huvudbyggnaden står klar. Hur ser lagen ut om man som cem77 föreslår flyttar på huset några meter vid ev. klagomål?
 
I brevet du får står det nog att du ska rätta till så det blir lagligt. Då hjälper det inte att flytta den en liten bit.
 
-PLM- skrev:
Nu ska det ju bli ett fritidshus, så förhoppningsvis ska förhållandet klara det! :) Vi har husvagn att tillgå annars.
Kan vara trevligt att ha en gäststuga färdig när huvudbyggnaden står klar. Hur ser lagen ut om man som cem77 föreslår flyttar på huset några meter vid ev. klagomål?
Jag tänkte väl mest att man flyttar huset från tomten :D. Går ju hyggligt enkelt om det bara står löst på plintar, värre om det har en platta på marken.

Om ni ändå ska söka bygglov för en huvudbyggnad varför inte söka bygglov för gäststugan med sen börjar ni med att bygga den? Man har ju ett par år på sig att bygga allt klart. Då kan ni ju bygga större gäststuga än 15 kvadrat om detaljplanen tillåter så många kvadrat och ni har ju fortfarande era 15 kvadrat kvar för framtida byggbehov. Kanske vill komplettera med en bastu eller ett förråd till trädgårdsredskap och ved.
 
Hemmakatten
cem77's förslag är mycket bra tycker jag. Själva bodde vi två vuxna i husvagn från april till in i december på tomten innan vi flyttade in i huset. Liten friggebod med toa o handfat (kopplat på ordinarie avloppsstam) o vvb. Duschkabin utanför under tak. Det gick bra, även fast vi inte är purunga och fastän vi fick duscha utomhus i minusgrader. Men, jag kommer aldrig att campa nån mer gång, varken under semester eller annars...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.