Hej,

Det växer stora rotknölar i vår gräsmatta. De kommer upp ur gräsmattan och det är rackarns obehagligt att slå i stortån i dem. Jag har tagit bort flera stycken, men det dyker upp nya.

Någon som vet vad det är för något? Vi har en del körsbärsskott på andra ställen. Kan det vara från körsbärsrötter?

• 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har något liknande som dyker upp varje sensommar där det för ca 15 år sedan stod en bok som sågades ner och stubben frästes bort. Vi kallar det i alla fall för trädsvamp, helt utan belägg för att det är det. Vi brukar skyffla bort det/den med en bethacka eller köra över med gräsklipparen. Luktar jästigt och kommer alltid tillbaka!

Vad är det för "konsistens" på knölen - vedartad eller svampartad så att säga? Du verkar ha haft sönder den på den andra bilden - fick du ta i eller var det lätt att riva den i bitar?

Jag högg isär den med yxa. Det är hårt som trä, och den sitter fast på en liten rot.

Då är det säkerligen ved i alla fall, men det är kanske så att den orsakas av någon svamp. Här
står om någon ticka som verkar kunna växa på rötter. Körsbärsskott säger du.. är det något nedsågat träd som spökar?

Vi har ett klarbärsträd och ett körsbärsträd på tomten. Båda två verkar skjuta rotskott ur marken och de verkar ha väääldigt långa rötter. Det sticker upp små kärsbärsträd både här och där som jag kör över med gräsklipparen...
De som inte växer i gräsmattan försöker jag gräva upp emellanåt, men de kommer tillbaka hela tiden.

Vi har ett körsbärsträd (egentligen fågelbär, vildkörsbär) på tomten. Det skickar upp rotskott som gräsklipparen tar, men samma rot fortsätter att skicka upp nya skott, och där har jag har märkt att det med tiden bildas en knöl. Fast våra knölar har inte hunnit bli tillnärmelsevis så stora som de där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.