Hej!
För ca en månad sedan hittade vi vårt drömhus. Men budgivningen gick i höjden och vi hade vårt tak att gå efter, så vi gick ur budgivningen. Mäklaren hörde av sig en vecka senare och sa att de två som bjöd över oss hade fått kalla fötter. Huset var nu "vårt", men säljaren var på semester. Och medan de var det, så hörde självklart andra av sig ang huset. En femte budgivare bjöd 10 000 över vårt och fick köpa huset!
Man grät en skvätt och var riktigt jäkla besviken. Men det är en mening med allt!!

För två timmar sen hörde mäklaren av sig igen ang huset. Förmodar att även köparen som endast gav 10 000 mer än oss också har backat. Förmodligen efter en besiktning på huset. Frågan är!!!! Får vi ta del utav en besiktning som en annan köpare har gjort????

Anna
 
De är inte skyldiga att delge er besiktningsprotokollet.
Men prata vänligt med dem så kanske ni kan göra en "deal"
Lycka till!
 
Nej, det är den tidigare spekulantens egendom.
Du kanske kan luska med mäklaren om deras telefonnummer så du kan ringa och erbjuda dem en slant för protokollet?
Fråga även mäklaren rakt ut om det framkom något på besiktningen som drev upp kostnaden? Kan inte tro att han får neka om det är så. Du har ju rätt att efter köp få ut lista med spekulanterna och då kan man ju kolla upp med dem om de upptäckt ngt.
 
Den här sidan är ju riktigt bra! Får ju svar snabbt. Fast jag hade redan fått svar på min fråga på annat sätt......
Men tack för er hjälp, o jag lär ju återkomma om det är ngt annat jag undrar över.

Nu kommer vi att vara lite kalla när det gäller huset. Vet att säljaren vill bli av med det så fort som möjligt. Och kommer därför först o främst att gå ner till utgångspris. Sen får vi se om vi blir husägare!!!

Anna
 
Att försöka ta del av protokollet kan du ju alltid göra men tror inte det är så lätt.

Besiktningen har ju skett i uppdrag av köparen och det är ett avtal mellan honom och besiktningsmannen.
Man får oftast inte ge ut ett protokoll hur som helst, visa upp går säkert bra men att ge bort det är nog en annan sak.
Iallafall har det varit så mina två besiktningar.

Men däremot så är det bara att fråga mäklaren. De har upplysningsplikt och måste berätta för dig om det har dykt upp fel på en tidigare besiktning. Rätta mig om jag har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.