Hej!
Kan någon hjälpa mig med goda råd för att komma igång med bygge av ett fritidshus?

För några år sedan köpte jag en tomt till fritidshus. Jag lät genast bygga en lösvirkes gäststuga på 40 kvm. Nu funderar jag på att bygga storstugan (trä, ca 120 kvm). Och det är här som jag behöver råd. Ska jag köpa färdigt hus från en av de stora hustillverkarna med total eller generalentreprenad? Eller ska vi köra lösvirke med en eller flera entreprenörer? Behöver vi en arkitekt eller kan vi låta byggföretagen fixa den projektering som behövs?

Jag vill nämligen att den stora stugan till det yttre blir i samma stil och utformning som gäststugan (tak, fasad, fönster, dörrar, m.m.). Vi har redan bygglov till storstugan med en ritning som en byggmästare hjälpte oss med för några år sedan. Han gjorde även ritningarna till gäststugan. Tror ni det är möjligt att få våra önskemål tillgodosedda från någon av de stora hustillverkarna med tanke på att vi har lite speciella önskemål? Eller ska vi vända oss till en lokal byggfirma som kan åta sig att projektera och bygga det hela enligt våra önskemål? Och behöver vi ta hjälp av en arkitekt/byggmästare för att hjälpa oss med projekteringen för att sedan anlita en eller flera entreprenörer för att göra bygget?

Att köra lösvirke med många entreprenörer är vi lite rädda för eftersom vi inte själva är så händiga eller insatta i byggfrågor. Jag klarade av att hålla i trådarna för vår gäststuga men ett större hus känns lite övermäktigt.

Tacksam för alla goda råd och förslag. Kanske det finns ni som varit i samma situation?

Tack på förhand! /Andreas
 
Redigerat:
Tycker absolut ni ska köra prefab, det är en mycket högra kvalitetssäkring när ytterväggarna görs på fabrik än ute på en blåsig/regnig arbetsplats. Givetvis kan det ske misstag/slarv också på fabrik men risken att det sker misstag/slarv är mycket större.

Ang entreprenadformen tycker jag ni ska ha generalentreprenad eller totalentreprenad. Ta referenser oavsett vilken entreprenadform ni väljer.

Lycka till !!
 
Tack för snabbt svar!
Men tror du prefab tillverkarna är tillräckligt flexibla för att anpassa t.ex. fasad, foder, knutar, fönster, dörrar och tak m.m. så att de får samma utformning som vår gäststuga? Jag är bara lite rädd för att prefab-tillverkarna inte vill göra en massa undantag från sin "standard" och om de gör det blir det dyrt.
 
Jag hade helt klart valt lösvirke. Särskilt när du har en färdig ritning (och bygglov). Då får du ju stugan som du vill.
 
andersmc skrev:
Jag hade helt klart valt lösvirke. Särskilt när du har en färdig ritning (och bygglov). Då får du ju stugan som du vill.
får man inte som man vill om man väljer prefab ???
tycker det finns mängder med företag som bygger helt efter egna ritningar
 
Trivselhus och A-hus är bra exempel på leverantörer som gärna ritar om som ni vill ha det m.h.a. sina arkitekter är vår erfarenhet. Det finns många fler, men det är främst Smålandsvillan, Hjältevadshus(White-Line) och de billigare där du inte kan ändra alls. I de billigare serierna hos t.ex. LB-hus, Classic och Eksjöhus, Egnahem-serie har du begränsade möjligheter att ändra ritningarna, men kan få ändra mot att betala en slant.

I vårt fall resonerade vi så att vi kör prefab eftersom det är första gången vi ska bygga och inte är hantverkare. :)
Det blir troligtvis generalentreprenad för vår del.
 
Hemmakatten
Du skriver att ni redan har bygglov med en ritning som en byggmästare hjälpte er med "för några år sedan". När man får ett bygglov så måste man påbörja bygget inom två år och avsluta det inom fem år. Så om ditt bygglov är äldre än två år så är dt förverkat och du måste söka nytt bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.