Hej!

Vi har skrivit under på ett älvsbyhus, och väntar bara nu på att det ska börja byggas...drygt men kul.

Kollade lite i pappren och såg att det redan stod förtryckt angående taket att det blir svarta takpannor. Tycker att det är lite märkligt, visst borde man få välja det själv, om man vill ha svarta eller röda?

I området som vi bygger är redan en hel del av husen på plats, och där finns både röda och svarta tak. Därför kan det ju kvitta om vi vill ha rött tak kan man tycka. Ska prata med säljaren, vi vill verkligen ha rött tak!
 
Vi fick välja, Älvsbyhus erbjuder Röda eller Svarta takpannor som standard
//Rich
 
Givetvis skall ni kunna välja röda om ni vill ha detta, har ni inte skickat in den slutgiltiga fabriksordern på huset är det ju inga problem att ändra.
 
Nej, den slutgiltiga fabriksordern är inte inskickad ännu. Det är väl då man väljer golv och tapet och sånt också va?

Förhoppningsvis blir det inga problem att ändra till röda takpannor då ;D

Hur många håller med om att det är snyggast?
 
Fridolf skrev:
Hur många håller med om att det är snyggast?
Inte jag 8)
 
Inte jag heller, jag tycker att svarta är snyggast men smaken är som baken, delad ;D
 
eller som röven, klöven ;D (lite småländska där ja)
 
Fabriksordern (den slutgiltiga) brukar ha en deadline på bara några veckor innan huset skall byggas i fabrik. Vårat hus byggde 1 vecka innan leverans så har ni inte valt tapeter och golv ännu har ni god tid på er både att äbndra till röda och sedan ändra tillbaka till svarta ;)

Vi valde svarta, men just nu väljer flest röda så helt fel kan ju inte det vara heller ::)
 
Svarta är klart snyggast.Det passar till alla färger på huset..................
 
Vi ska ha svarta på vårt Älvsbyhus. Klart snyggast tycker vi. :D
 
Vi fick inte ha svarta för Stadsantikvarien i kommunen, det passade inte in i den äldre bebyggelsen intill, dessutom så ger svarta takpannor inte så fin skuggbildning sa han.... Vi har varit på Älvsbyhus om vi kan få gråa pannor istället... de skall undersöka saken...
 
Det beror väl på vilken stil huset har, vilken färg, hur husen runt omkring ser ut osv....??
Själv skulle jag helt klart välja tegelröda, men det får inte bli riktigt röda, utan åt tegel-panne-färgen-hållet.
/Pillan
 
Inte vi men vi valde ju inte älvsbyhus heller
 
Pratade med säljaren idag, och det är bara att välja - röda eller svarta, så nu är vi glada ;D
 
Orsaken till att Älvsbyhus lägger plåttak i de delar av landet där de räknar med tung snölast, måste väl vara för att de vet med sig att deras takstolar är så klena att de inte klarar både snö och jättetunga betongpannor.

Det verkar som om du sitter i ett Moment 22. Finns det ingen tredje lösning? Brantare tak? Specialtillverkade / förstärkta takstolar? Annat takmateral (koppar, papp, spån, lertegel, torv...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.