Vår tvättmaskin har börjat lösa ut JFB. Inte alltid men tillräckligt ofta.
Vad beror detta på? Är det fukt i maskineriet, så det kan hjälpa med att rengöra och få bort fukten eller kan nåt annat vara trasigt på den?
 
Oftast är det nog elvärmeslingorna eller vid anslutningarna till dem i ett sånt fall.
Du kan ju öppna upp och titta lite hur det ser ut, brukar synas om det varit fukt mm vid olika elanslutningar.
Kan ju vara någon slang eller tätning som börjat läcka och sen spritt sig till känsliga delar, men elementen är nog mest misstänkta.
 
Att det då är nåt av elementen som är paj?
 
Ja, metallhöljet fräts med tiden och fukt kryper in i fyllningen via mikroskopiska sprickor och når elvärmetråden. Som ett exempel på vad som kan hända.
 
Jag tror snarare oxiderade. Kör den, blir det fuktigare / otätt?
Kan hända rengöring av kontakter hjälper. Det är ett intermittent överslag mot jord!
 
Det skulle ju kunna vara en bhbygel som gjort nåt med någon gång.
Hur mäter man upp ett element?

Det är en Miele de luxe 423 380v. DEn har två element, om man skulle köpa nya, är bägge av samma storlek då?
 
Sker det intermittent, kan du ej mäta det! Då skulle du behöva göra det i samma ögonblick då överslaget sker.
Det enda du kan göra är att rengöra alla kontaktytor och ev skydda dom med vaselin.
 
Jag tror inte på intermitent överslag, det är hellre läckström i värmeelementet och det går oftast mäta med isolationsmätare. Man kan prova med en vanlig multimeter, visar den inte oändligt så kan man misstänka elementet.

Protte
 
"Vår tvättmaskin har börjat lösa ut JFB. Inte alltid men tillräckligt ofta."

Protte. Inget illa ment. Men jag råkade ut för detta för ca 15 år sen. Och i mitt fall hjälpte det
med det som jag skrev ovan.
Så både du som jag kan ha rätt. Och det kan ligga var som helst. Värmeelement, motor ...

p.s. Har inte Miele 10 årig typ kvalitetsskydd?
 
jag börjar med lite tryckluft och elspray. Vad ställer jag multimetern på?
 
gadeberg skrev:
jag börjar med lite tryckluft och elspray. Vad ställer jag multimetern på?
Ohm (Ω). Och mäter med maskinen avstängt! Du ska ha oändlighet mellan allt som är kopplat till el och jord.

Men vanlig ohm mäter är för lite. Det krävs andra mätare.
 
Och ibland krävs det att värmeelementet är uppvärmt för att den ska påvisa ett jordfel.
 
Och ibland så kan vattnet koka bort vid uppvärmning

Protte
 
prototypen skrev:
Och ibland så kan vattnet koka bort vid uppvärmning

Protte
Och till soppa behövs hett vatten d^_^b
 
gadeberg skrev:
jag börjar med lite tryckluft och elspray. Vad ställer jag multimetern på?
Prova med din multimetern. Har du tur, hittar du felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.