Ligger i förhandling om att bygga ett stenhus på 181+40kvm. Firman som kommer att bygga samarbetar med en lokal betongelementfabrik och deras väggelement är uppbyggda av 70mm betong-200mm isolering av frigolit-80mm betong. Vad tror ni om det? Är det någon som har en aning om vad U-talet blir?
 
Det måste väl leverantören veta? Kolla annars med andra leverantörer med liknande konstruktion. Generellt så är det bäst med så mycket "sten" som möjligt på insidan eftersom man då tar tillvara materialets fårmåga att lagra värme. Detta ger bättre inomhusklimat och värmeekonomi. Studier har visat att ett stenhus med u-värde 0,3 är billigare att värma än ett trähus med 0,2 (!).
 
Har nu pratat med leverantören och han uppger att U-talet är 0,16. Hyfsat bra om jag har förstått det här med U-tal. Insidan av elementet är 80mm betong.
 
Elementet har ett u-värde på 0,172 enligt VIP+, men man måste kolla hur mycket köldbryggor det är runt fönster och i anslutning mot golv och tak.
Det borde varit minst 100mm betong på insidan för att kunna utnyttja solinstrålningen maximalt…
 
LyckeK skrev:
Elementet har ett u-värde på 0,172 enligt VIP+, men man måste kolla hur mycket köldbryggor det är runt fönster och i anslutning mot golv och tak.
Det borde varit minst 100mm betong på insidan för att kunna utnyttja solinstrålningen maximalt…
VIP+.....??? Har du räknat på de element jag nämnde eller vad. Jag förstår inte.
 
Ja, jag stoppade in dem i mitt beräkningsprogram - och vips...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.