Hej experter,

Påbörjade monteringen av cellplastskivor (putsbärare) på mitt nybygge. Regelavståndet är 600 mm och skivorna är 1185x585 med not och spont. Dom skall monteras liggande, i förband, ungefär som en tegelfasad. Dom monteras med blåa plasthattar och 200 mm långa och 5 mm tjocka skruv (lustig dimension förövrigt och lagom dyra!).

Allt var frid och fröjd tills jag konstaterade att cellplastskivorna verkligen var 1185 mm långa. Jo, jag visste ju det, men jag hade inte kunnat tänka mig att dom hade något annat mått än 1200 mm effektiv längd. Efter tre skivor missade jag reglarna med skruvarna och det är ju lätt att göra utan att skivorna är för kosta eftersom reglarna ligger 130 mm in i väggen. Ringde leverantören och dom meddelade att man får skarva löpande och strunta i att reglarna inte hamnar under skarven. Det fungerade ju bra det också, men nu till min fråga...

Varför i hela friden görs inte skivorna med måttet 1200 x 600 mm och sedan kommer sponten utanpå det. Dvs att totalmåttet är 1215 x 615 mm vilket verkligen skulle underlätta när man monterar mot en regelvägg.

/Magnus
 
F
Kan det vara produktiontekniskt? Att grundskivorna utan not och spånt är 1200x600 och att 1200 är det maximala måttet maskinerna tar?
 
Du får köpa skivor utan not.

Protte
 
Jo, det verkar ju onekligen komplicerat att göra om tillverkningsmaskinerna. Iallafall så lär det ju inte göras utan att stort behov av andra format än standard.

Att köra utan spont är dock omöjligt, då skulle det bli för vekt alternativt krävas reglar på cc 600 både vertikalt och horisontellt. Dock skulle man ju förmodligen spara tid på att använda 2400 x 1200 skivor...

Hursomhelst är snart halva huset inklätt med skivor. Cellplast är ett trevlig matreal att arbeta med. Kärringen ogillar dock hur bilen ser ut efter att man först har sågat cellplast med cirkelsåg och sedan åkt och hämtat mat... :)

/Magnus
 
Ni får väl dela på uppgifterna, hon sågar och du hämtar mat.

Protte
 
Fattar inte. Varför är det ingen som "sågar" frigoliten med värme tråd?
 
Vi försökte men det är svårt att få tråden att hålla, man vill gärna trycka på för hårt.

Protte
 
Ok. Klart det går tom fortare att såga. Men sen är. den överallt...
 
Jag skulle gärna såga med värmetråd ifall jag hade någon. Någon form av anordning med ett handtag och en "båge" (8 mm radie) av varm tråd i änden skulle också vara fint att ha när man försänker kabelslang. Den skulle förövrigt vara formad som en droppe vilket skulle göra att slangen låses när man försänker den. Skulle även vilja ha en verktyg med en tråd formad så att man kan göra cellplastskivorna spontade. En varm "kniv" vore inte så dumt heller.

Det är mycket man vill ha!

/Magnus
 
både jag och tanten har trötttnat så nu har jag byggt en cellplast skärare av en välrmetråd från en kaffe bryggare, några regelbitar och en 24v trafo. Grabben älskar att skära figurer med den, han har iofs brännt sig 2 ggr :-S
 
thewolf skrev:
både jag och tanten har trötttnat så nu har jag byggt en cellplast skärare av en välrmetråd från en kaffe bryggare, några regelbitar och en 24v trafo. Grabben älskar att skära figurer med den, han har iofs brännt sig 2 ggr :-S
Jag hade en matat via 12 v bil laddare.30mm skivor gick undan. Ãven mina u
ngar brände sig.
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.