Hej alla!

Jag och ett par bekanta har diskuterat och nu hoppas jag att ni kan hjälpa till med att reda ut våra frågetecken...

Om det är så att ens föräldrar köpte sitt hus för låt säja 150.000.- för 30 år sen och idag har lån för 250.000.- på huset och funderar på att sälja. Husets försäljningsvärde idag är ca 1.500.000.-.

Hur funkar det då? Om de inte köper nytt så måste de väl skatta för vinsten, om jag fattat rätt?

Men är vinsten;
alt. 1: 1.500.000 - inköpspriset 150.000 = 1.350.000

eller är vinsten;
alt. 2: 1.500.000 - dagens lån på 250.000 = 1.250.000

OM det är så att de skall skatta för vinsten på lånet de har idag, så måste det ju vara bättre att höja lånen, så vinsten inte blir så stor? :-/

Min tanke var här att de skulle väl i teorin kunna belåna sin billiga villa och ge pengar till sina barn, istället för att skatta? Måste man specisera till en bank vad man skall ha pengarna till om man belånar huset med ett par hundra tusen?

Märk väl att det INTE är mina föräldrar vi pratar om nu, de bor i lägenhet, så det är inte för min egen del jag undrar, men jag tycker att frågan är rätt intressant. ::)

Så är det någon som vet hur det funkar, så är jag väldigt intresserad av att veta!

Ha en skön kväll!

//Helena
 
Alt 1!

Kolla Skatteverkets hemsida, försäljnings av småhus.

Vinsten är Försäljningspriset - försäljningsomkostnader-anskaffningsvärde-förbättringar. Detta tas upp till 2/3 och sedan skattas med 30%. Sålunda får ni en vinst på: 900 000 kr. Netto blir det kvar:1 500 000-250 000-skatt 270 000 = 1 230 000, om man löser lånet.

Lånet har inget med vinsten att göra, bara en finansieringskälla.

Man kan som du riktigt påpekar begära uppskov på vinsten. För att undvika skatt för säljaren kan man lösa detta genom olika gåvotransaktioner men problemet skjuts vidare till nästa köpare som skall ha ett anskaffningsvärde.

Tala med en bank eller advokat vilket som passar bäst.
 
...och vid gåva så övertar gåvomottagaren gåvogivarens anskaffningsningsvärde.

Men som CA säger, lånen har inget med detta att göra. Ev lån tar skatteverket hänsyn till i andra delar av deklarationen.
 
Vad jag förstått är inte kontinuerligt underhåll avdragsgilltigt från vinsten.

mvh
David
 
David skrev:
Vad jag förstått är inte kontinuerligt underhåll avdragsgilltigt från vinsten.

mvh
David
Näe, att måla om var tionde år räknas som just normalt underhåll orsakat av normalt slitage. Bara ombyggnad, tillbyggnad eller andra större föränringar "räknas".
 
Tack för era svar!

Så om jag fattat det rätt kan man inte belåna huset och "låtsas" att det skall gå till någon renovering eller liknande och istället ge pengarna till ungarna och sälja huset nåt år senare? Fusk lönar sig alltså inte... ;)

David!

En liten fråga bara, hur gammal är din dotter? Läste din undertext, ett meddelande från din dotter... Tyckte det var så kul, för vår dotter tyckte precis likadant. Hon är 4 år och sa hela byggtiden när vi frågade om hon ville följa med och titta på sitt rum, se hur långt de kommit; "Jag kan komma när det är färdigt" var hennes svar på det. :D

Nu är det färdigt och hon gillar det väldigt mycket och längtar att få flytta in. ;D

Ha en skön helg!

//Helena
 
Just det....typ tilläggsisolering, nytt kök, badrum, garage etc! Allt står väl förklarat i broschyren från Skatteverket.
Inte för att jag gillar skatteverket normalt men deras hemsida är kanon och informativ.
 
helenae skrev:
Tack för era svar!

Så om jag fattat det rätt kan man inte belåna huset och "låtsas" att det skall gå till någon renovering eller liknande och istället ge pengarna till ungarna och sälja huset nåt år senare? Fusk lönar sig alltså inte...  ;)

//Helena
Fusk lönar sig alltid så länge det inte upptäcks....vilket det torde göra när de granskade deklarationerna ;).
 
helenae skrev:
Tack för era svar!

Så om jag fattat det rätt kan man inte belåna huset och "låtsas" att det skall gå till någon renovering eller liknande och istället ge pengarna till ungarna och sälja huset nåt år senare? Fusk lönar sig alltså inte...  ;)

David!

En liten fråga bara, hur gammal är din dotter? Läste din undertext, ett meddelande från din dotter... Tyckte det var så kul, för vår dotter tyckte precis likadant. Hon är 4 år och sa hela byggtiden när vi frågade om hon ville följa med och titta på sitt rum, se hur långt de kommit; "Jag kan komma när det är färdigt" var hennes svar på det.  :D

Nu är det färdigt och hon gillar det väldigt mycket och längtar att få flytta in.  ;D

Ha en skön helg!

//Helena
Hon är snart 14 och har fått flytta sitt hem tillsammans med mig oräkneliga gånger. Hon hatar byggprocessen men älskar att välja rum vilket hon får göra varannan gång. (Hennes bror får välja rum varannan gång).
De har blivit mer intresserade av att hjälpa till sedan jag gjorde deras månadspeng resultatbaserad. Min sons betyg har också gått i höjden sedan han började få betalt för VG och MVG medan han får betala för IG. ;D


mvh
David
 
David skrev:
De har blivit mer intresserade av att hjälpa till sedan jag gjorde deras månadspeng resultatbaserad. Min sons betyg har också gått i höjden sedan han började få betalt för VG och MVG medan han får betala för IG. ;D


mvh
David
Halleluja.

Jag skrivet ut och sparar detta inlägg för framtida behov. Helt i linje med mitt tankesätt. Kan samma belöningsmodell användas på frun i huset?
 
MathiasS skrev:
Halleluja.

Jag skrivet ut och sparar detta inlägg för framtida behov. Helt i linje med mitt tankesätt. Kan samma belöningsmodell användas på frun i huset?
Du har antagligen inte märkt det men fruar har använt detta resultatbaserade belöningssätt i årtusenden på sina män. Är du inte snäll i veckan så har hon garanterat "huvudvärk" på lördagskvällen.

mvh
David (som hoppas att Lisa inte läser detta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.