Är det någon som känner till/eller har hört talas om det lettiska byggföretaget Scanhouse...och som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter!
 
Halloj!

Jag och min sambo var inne i deras visningshus nu i veckan, och jag måste säga att vi inte tyckte de hade speciellt hög kvalitet.

Samt att min sambos mammas man är byggmästare och har sett när de husen stomreses, han hade bara negativa saker om det att säga.

De kommer inplastade med spånplattor på utsidan, gissa om det blir fuktskador i de husen???!!!

Emma
 
Vi var också där nere på avtalad tid. Fick jätte bra kontakt och de skulle rita ett anpassat hus till oss och vår tomt. De lovade oss inom en vecka.......detta var för två månader sedan och vi har fortfarande inte fått något !?!Så oss har de tappat som kund !!! >:(
 
Usch...det låter inte bra!! Finns det fler som kan dela med sig av sina erfarenheter, bra som dåliga??

Vet någon om det endast är husstommen som ingår i priset?

EmmaKr: Vet du vad det var för negativa saker din sambos mammas man tänkte på vid stomresningen som Scanhouse gjorde?


Vart i sverige finns detta hus att beskåda??
 
Halloj Kram!

Ja, framför allt vad det det faktum att de har SPÅNSKIVOR på de levererade ytterväggarna, dock inplastade, som de tar av allt eftersom. Men tänk dig bara om du får läckage vid nåt fönster eller liknande... Spånplattor är ju inte bra att få fukt i.

Visningshusen finns i Löddeköpinge nere i skåne.

Det är totalentreprenad de kör, dvs ALLT! Du betalar endast 30 000:- först, och betalar inte resterade belopp fören efter slutbesiktning... Vilket enligt mig är det ENDA bra med deras koncept.

Kvalitetskänslan är rent ut sagt USEL!

Mvh

Emma
 
Nu måste ju någon nyansera upp detta lite.
Då vi är i full gång att bygga med Scanhaus som dom heter så vill jag då säga detta.
För det första är det ett tyskt företag som funnits i Sverige i drygt 2 år, inte Lettiskt alltså, dom har under den tiden byggt mellan 30-40 hus i Skåne och mig veteligen hittils inte fått påtalat här eller någon annanstans att dom är så usla som Emma här påstår.

Undrar ju verkligen om du överhuvudtaget satt din fot i deras visningshus i Löddeköpinge och vilka krav du då ställer. Att Emmas mammas man är byggmästare och inte bygger Scanhaus framgår ju med all tydlighet men att för den skull kasta skit på andra husföretag är ju i mina ögon helt förkastligt.

För det första vill jag säga att säljarna på Scanhaus är dom bästa vi träffat på i denna konstiga bransch, serviceminded duktiga och pålästa så det där dennifrid skriver låter väldigt märkligt i våra öron, vi har ändrat och ritat om i parti och minut men aldrig upplevt nåt gnäll eller protester utan det har tagit någon dag sen finns det på ritning, inga problem.

Vi har ett flertal exempel på säljare på Svenska husföretag som vi upplevt som direkt oseriösa och som vi direkt skulle avråda folk från att befatta sig med.

Sen det här med dålig kvalitèt, vet ju inte vilka preferenser du och dina närmaste har men hur ni kommit fram till det har vi svårt att förstå.

Tror inte Tysk byggteknik är ett dugg sämre än den Svenska utan i vissa fall bättre, dom har en hel del saker som standard som du får betala svindyrt hos andra välrenommerade Svenska byggföretag.

Att dom sen lämnar 5 års garanti på hela huset är ju ytterligare en sak som borgar för att dom försöker se till att det dom bygger in i huset håller hög kvalitèt.

Att dom sen har byggnadstekniska lösningar som standard i bl.a grunden som inte krävdes i vår kommun är en annan sak + att grundläggningsfirman gör
grunden för bottenplattan lite annorlunda för att minimera risken för fukt är ju en annan sak som gör att vi är väldigt nöjda så här långt med Scanhaus.

Dom 30.000:- som nämns är då ett s.k.planeringsuppdrag som gör att dom driver allt framåt med ritningar och allt runtomkring så allt är klart så när bygglovet är klart så är dom redo att bygga ditt hus.

Sist men inte minst har dom 3 månaders leveranstid idag + c:a 10-12 veckors byggtid gör ju inte saken sämre.

Att Emma då med stora bokstäver skriver att kvalitètskänslan är usel får hon då förklara sig lite närmare vad hon menar med det för så upplever inte vi det hittills iallafall utan tvärtom.

 
Är i full gång med att leta hus. Vi har ett bokat möte med Scanhaus i eftermiddag. Har ett antal husleverantörer som vi är i kontakt med just nu. Scanhaus har iallafall fram till nu, varit den klart mest seriösa, hjälpsamma firman.


Jag gissar på att det INTE blir fuktskador i husen.
Scanhaus ger längre garantier på sina hus, än svenska hustillverkare. Gör man det, räknar jag iallafall jag med att dom vet vad dom pysslar med. Annars hade dom inte funnits överhuvudtaget.

Precis som Robban44 efterlyste....
Skulle vara intressant att som få lite mer utvecklad version av "kapningen" av Scanhaus från Emmakr.....

Kvalitetskänslan var usel.... Var det det faktum att ballingslövskök ingår eller?

/ Patrik



 
Halloj igen!

Nu menade jag inte att trampa någon på tårna, anser att det finns många svenska hustillverkare som har betydligt sämmre kvalite på sina hus än just scanhaus, men eftersom frågan var riktad mot just detta företag så delade jag med mig av mina erfarenheter. Sen är det ju upp till var och en vad de gör med den informationen.

Själv älskar jag att sitta här inne och läsa om för och nackdelar om div företag, material osv, det ger mig lite mer kött på benen inför vårt framtida husköp.

När det gäller kvaliten på ballingslöv så har jag inget emot deras kök utan syftar mer på monteringen av detta. Kollar man på deras 1 1/2-plans hus i Löddeköpinge, så ser man mycket tydligt på att de knappast har lagt ned nån själ på att montera det, detta trots att det är i deras visningshus som ska representera det koncept de står för.

Istället för att hoppa på varandra här pga olika åsikter, se det som en bra sak! Det gör jag, jag har fått mycket info om den hustillverkare vi från början var helt säkra på att vi ville använda, idag är vi inte alls lika säkra. Helt och hållet pga info jag har hittat här inne. Detta forum är ju till för att man ska dela med sig av sina erfarenheter, för att hjälpa varandra och få hjälp...

MVH

Emma
 
Konstruktiv kritik hör hemma i en demokrati men att kapa ett seriöst husföretag rätt av som du gör utan att ha något bättre på fötterna är bara konstigt.

Först att det enda du drar upp är att spånplattor är monterade vid leverans gör att hela Scanhaus koncept är uselt och kvalitetskänslan är botten!!!!

Kritik ska ju alla tåla men som du säger att du inte vill trampa folk på tårna så har du ju ändå lyckats med det tycker jag. Du framhäver en punkt i det hela inget annat och då är allt skit, så tyder jag dig och säkert andra också.

På mig framstår bara dina inlägg som ett försök att skrämma bort eventuella husbyggare från Scanhaus av någon anledning inget annat.
 
Hummm...

Jag försöker inte skrämma någon överhuvudtaget. Alla har ju rätt till en åsikt. Bara för att jag inte ansåg att kvalitetskänslan i scanhaus var det jag hade förväntat mig, betyder ju inte att alla måste tycka som jag.

Jag är själv halvtysk och har inget emot deras hus på så sätt. Jag delar enbart med mig av den information och känsla jag fick av scanhaus.

Tycker det är tråkigt att du hoppar på en sådär. Jag dömer ju inte dig för att tycka tvärt om, eller hur.

Jag är ju glad för din skull om du nu är nöjd med deras kvalite och byggsätt!

Alla har vi ju olika krav på vad vi förväntar oss av ett hus, ditt och mitt är tydligen inte lika, men man behöver ju inte tycka illa om nån för den skull.

Jag lämnade endast mina synpunkter på scanhaus, kanske hjälpte det någon eller så kanske det bara gjorde att de kollade lite mer noggrant och bestämde sig för att de gillade vad de såg och då är ju det bra.

Själv anser jag att det är bättre att se på allt med kritiska ögon, då är man mer säker på vad man får!!!

Emma
 
Självklart skall du utrycka åsikter och vad du tycker det har jag absolut inget emot tvärt om men det lät så hänsynslöst att såga ett företag rätt av på det sättet du gjorde inget annat.

Förlåt om jag tog i lite men känslor flödar ibland och när man tycker nåt är orättvist så reagerar man.

Det lär ju säkert dyka upp saker i vårt bygge med Scanhaus som vi inte är nöjda med helt klart men fram till nu så har allt fungerat perfekt tycker vi.

mvh
 
Halloj!

En sak är jag ganska säker på och oavsett vilken hustillverkare man väljer till sist så kommer säker nåt problem dyka upp längs vägen... Det räknar jag iallafall med.

Lycka till med husbygget, och jag hoppas verkligen att du inte tog det personligt. Jag skulle aldrig tycka att nån gjorde ett fel val oavsett vem de väljer att bygga med, för huvudsaken är ju att det är den som ska bo där som är nöjd och trivs!

Delade som sagt bara med mig av det intryck jag, utifrån mitt smak och tycke fick av scanhaus...

Ha en fortsatt trevlig dag!

Emma

 
robban44 skrev:
Att dom sen lämnar 5 års garanti på hela huset är ju ytterligare en sak som borgar för att dom försöker se till att det dom bygger in i huset håller hög kvalitèt.
Idag är väl inte 10 års garanti någon ovanlighet (får i.a.f. vi på vårt hus) så att dom lämnar 5 år ser jag inte som speciellt anmärkninsgvärt.
 
Påtalade inte detta som anmärkningsvärt utan bara att så är fallet och att det då borgar för en viss kvalitèt på huset.

Jo håller med dig Emma att det här med hus och smak är ju så individuellt så var och en måste själv få avgöra vad och med vem dom vill bygga.

Ha själv en fortsatt bra dag.
 
Robban44:..Nu är jag lite förvirrad...det scanhouse jag menar är ett lettiskt byggföretag...har iallafall en hemsida...(www.scanhouse.lt). Eller är det jag som är ute och cyklar? Vi ska inte ha totalentrepenad utan endast köpa stommen...Då kommer det lettiska byggarbetare hit och "smäller upp det" och man får stå för mat och husrum i 3 veckor...

Vad kostar förresten ett nyckelfärdigt hus av dom, på ett ungefär??

Måste man fixa ritningarna på huset själv eller får man hjälp med planlösning, exteriör, placering på tomten osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.