Vi har ett 1½ plans hus med källare byggt 1946. Jag funderar lite på hur man skulle kunna renovera i källaren.

Det vi har i källaren idag är pannrum (pellets), tvättstuga, hobbyrum och förvaringsutrymmen.
På väggarna har vi stora puts och färgsläpp. I hobbyrummet ligger det laminat på golvet och det är utreglade väggar i trä.

Som jag har förstått det så är grunden uppförd på bärande grundsulor vilket gör att fukten transporteras upp i väggar även om dränering och fuktisolering finns. Ingen dränering är gjord tidigare.

Enligt de besiktningsmän vi har pratat med är det ingen fara med hur det är i dagsläget, men det skulle vara trevligt om man kunde fixa till puts och färgsläpp och kanske lägga klinker på golven. Även riva ut hobbyrummet och fixa till det.

Någon som har något tips på hur vi kan åtgärda dessa puts och färgsläpp? Vad tycker ni om att lägga klinker på golven? Behöver vi dränera och fuktisolera? Övriga tips?
 
Jag (som har källare från -43 med putssläpp) gjorde så här:

1. Dränera om och sätt isolering utvändigt (Pordrän i mitt fall)
2. Riv ner alla uppreglade väggar och eventuella golv som består av organiskt material.
3. Bila upp källargolvet (jag skippade dock gillestugan där det redan var klinker och inga avloppsstammar)
4. Gräv ur ner till grundsyllens underkant, återfyll med makadam, cellplast, nya avlopsstammar och gjut nytt golv med armering och vattenburen golvvärme.
5. Putsa om väggarna och måla dem med fuktgenomsläpplig silikatfärg.
6. Lägg klinker på golven.
7. Regla upp ev. innerväggar igen men nu med stålreglar. Inget organiskt i kontakt med ytterväggar eller källargolv, är min tes.
 
hansdj skrev:
Enligt de besiktningsmän vi har pratat med är det ingen fara med hur det är i dagsläget, men det skulle vara trevligt om man kunde fixa till puts och färgsläpp och kanske lägga klinker på golven. Även riva ut hobbyrummet och fixa till det.

Någon som har något tips på hur vi kan åtgärda dessa puts och färgsläpp? Vad tycker ni om att lägga klinker på golven? Behöver vi dränera och fuktisolera? Övriga tips?
Sansade besiktningsmän :). Har själv ett hus från 1938 med källare, ej omdränerat sen huset byggdes så vitt jag vet. På källargolvet ligger gammal och nyare klinker utan skador så det verkar vara rätt golv för en källare. Hade fuktskador i yttre väggar men det är reparerat dvs omputsat och delvis kaklat idag.

Du får ta bort all puts och färg som inte sitter fast. Är färgen av någon plasttyp så skall den helt bort. Putsytor som är friska kan du låta sitta kvar.
Svårt att gissa vad det är för puts du har men du kanske kan ta en bit och fråga någon som kan det - kan vara något kalk-cementblandning? Sen får du köpa en liknande puts och börja putsa. Starta i ett rum du inte bryr dej om perfekt finisch eller en vägg som inte syns ... att träna på. Rensa väggar, borsta bort dammet, vattna ytan och lägg på ny puts. Kasta inte putsen men tryck den på som vid spackling. Ha inte brottom till att måla för putsen måste torka och mogna först .... minst någon månad får du vänta med målning. Använd helst silikatfärg på nyputsade väggar - silikatfärgen "andas". All tätt färg ramlar av förr eller senare.
Viktigt! Du ska inte fuktspärra någonstans i källaren, varken golv eller väggar. Det enda ställe man fuktspärrar i en gammal källaren är en duschhörna.
Efter många timmars slit får du en riktigt fräsch källare :)
Bestämmer du dej att följa b8q listan så får du samma resultat men efter otroligt mycket mer slitjobb och ryggont till liten nytta ... tycker jag :)
lycka till!
gaia
 
Ja, gaias råd funkar också. Beror ju lite på vad du vill uppnå med din källare, "mina" åtgärder gör den nog varmare och torrare än gaias, och jag ville kunna använda källaren till både klädförvaring och gästrum.
Kan ju tillägga att jag ju ändå behövde bila upp för att byta avloppsstammarna och ville även passa på att lägga ner ett rör under golvet för radonsug.

För övrigt fick jag ondare i höften än i ryggen av att fylla skottkärran...:cool:
 
b8q skrev:
För övrigt fick jag ondare i höften än i ryggen av att fylla skottkärran...:cool:
Å fan, det fick jag med om jag minns rätt :( fast jag öste upp betongbitarna i hinkar och hällde ut det genom källarfönstret.
Har också fixat grunden från utsidan och skulle föredra att göra så jmf med gaia:s just för att kunna bo där också, i vårt fall bor/bodde sönerna i källaren.
 
Tack för alla tips. Vet ni hur man får bort färgen på väggarna och golven på något bra sätt?
På väggarna verkar det vara någon sorts plastfärg.

Sen undrar jag en sak angående dränering. Är det någon idé med dränering eftersom det är sulor och att fukt ändå kommer att transporteras upp i väggarna?
 
Dränering gör alltid nytta, har man lite tur så tar det hand om allt vatten i marken under ditt hus blir som att sänka vattenytan ungefär.
Men man kan aldrig riktigt veta hur och var vattnet tar vägen, markförhållanden kan göra att det kommer upp vatten mitt under huset ändå.
Jag vet inte hur noga det är med att få bort alla färg, normalt skrapar man bort det som sitter löst men är det målat med nån sorts plastfärg som inte släpper igenom fukten kanske allt måste bort. I så fall är en rejäl slipmaskin nåt jag skulle prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.