Hej,

Har byggt två grindar som ska fungerar som dubbelgrindar till vår uppfart. Varje grind är 2 meter lång och väger en hel del.

Håller som bäst på att gräva ur för att gjuta plintar till grindstolparna och har några frågor.

1: Vilket håll bör man sätta plintjärnen på för att få bäst bäring på grindarna? Järnen mot grindarna eller längsgående med grindarna? För mig låter det logiska att man har järnen mot grindarna, eller?

2: Kan man sätta ihop två brädor för att använda som stolpe? Anledningen till detta är att jag vill undvika impregnerat då grindarna är målade vita och jag vill kunna måla grindstolparna innan montering. Med impregnerat virke måste man vänta åtminstone ett år innan man målar.

Ska man limma och skruva brädorna? Rekommendation på lämplig tjocklek? 2st a 45 x 120 obeh?

3: Tänkte gjuta en bottenplatta med armering. Därefter ett 200mm tjockt gjutrör till själva plinten. Har grävt ur ca 900mm. Det bör väl räcka eller?

Tips mottages tacksamt!
 
Hej !

Har inte gjutit för just grindstolpar men åtskilliga andra plintar. Detta är vad jag tror:

1. Har nog mindre betydelse då den tunga grinden kommer att orsaka moment både i stängt och öppet läge. Se bara till att järnen är kraftiga.
2. Det blir t.o.m. hållbarare om du monterar ihop 2 brädor och skruvlimmar dessa. Använd uteskruv av bra kvalité och utelim.
Ju grövre dmension desto bättre om du är lite osäker. Det finns inget värre än att underdimensionera en så viktig detalj som en stolpe där du har böjkrafter.
Varför inte ta 3 brädor. T.ex. 45x145 + 28x120 + 45x145. Fast det beror ju på i vilken stil du har gjort grinden.
3. Bottenplatta med armering i fyrkant som går upp ända upp förbi stolpskorna är det bästa för att du skall få en stabil grindstolpe. Minst 200 men kanske
hellre 250mm i diameter på plinten, då du kommer att ha sidokrafter på den. Då får du plats med 3 stolpjärn. Så här: I_I Med den öppna delen mot grinden.

Eller en 45:a i mitten där du kan fälla in ett eventuellt staket i med samma dimension på över och underliggare.
 
Hej,

Tack för många bra tips. Superbra!

1. Järnen är rejäla, så det bör inte vara några problem.

2. Tjockleken på stolparna är jag dock inte säker på ännu. 45x145 kan absolut funka. Grinden är en klassisk med kryss och spjälor. Den är som sagt 2 meter bred, kanske inte ser ut så på bilden.

I ditt förslag, menar du då att man sätter 28x120 i mitten och 145:surprised:rna ytterst?

3. Gjutrören blev 200mm, för det var de som de hade hemma och som inte var regnskadade.
 
Här är en bild på grinden som jag missade att skicka med i förra inlägget. Grinden är dock omålad på bilden.


4hyznrzk.jpg
 
Svar på 2:an.
Ja, så här III med den smalare i mitten.

Snygg grind borde bli hållbar dessutom.
Lite nyfiken på hur du monterat och vilka dimensioner det är.
 
Ok, då är jag med på hur du menar.

Tack. Jag hittade ritningen på nätet. Det är ett jäkla jobb då alla delar görs halv-i-halv. Dessutom gjorde jag ju två grindar. De känns sjukt stabila, men de är galet tunga och långa, så det blir ju en rejäl påfrestning på stolparna.

Här är länk till ritningen för de som är intresserade:

http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article4777173.ab
 
Hemmakatten
Har för mig att när ena grannen flyttade sina grindstolpar i granit så grävdes det ner en järn?stång i marken mellan de två grindsolparna för att undvika att stolparna skulle komma ur läge. Detta hade hänt tidigare då han hade dubbelgrindar i smide.

Vi har en mycket enkel grind i tryckimpregnerat med nät . Dvs. den är mkt "luftig" men lång, drygt 4 meter och väger en del. Som "grindstolpar" har vi ett par grova stängselstolpar med snedsträvor. Vår grind sätter sig varje år och måste riktas upp.

Du kanske skall fundera på att gräva ner en automatisk grindöppnare med fjärrkontroll när du ändå håller på. Det ÄR jobbigt att springa ut o in ur bilen flera gånger för att öppna o stänga. Framförallt på vintern och i hällregn... Såg en tråd här på forumet om någon som funderade på just en sådan grindöppnare.
 
Bra tips, tack. Dessvärre orkade jag inte gräva mer för att lägga ett stöd mellan stolparna. Jag satte ett hjul i framkanten på vardera grind för att undvika att stolparna får ta all tyngd.

Grindöppnare låter intressant. Det blev dock inget med det nu, men möjligtvis ett senare projekt. Surfade runt lite och såg att de flesta grindöppnare var rätt dyra. Har du tips på någon billig grindöppnare så kanske det är aktuellt :)
 
Hemmakatten
Tyvärr, det enda jag läst om grindöppnare är det jag läst i den tråden här på byggahus. Skulle själv vilja ha en....
 
Min erfarenhet är att grindstolpar som består av plint till marknivå och trä resten, oftast har en tendens att börja luta. Nu har du ju visserligen hjul på dina grindar men då måste marken som hjulen rullar på vara helt i våg och ge stöd åt grinden hela vägen den rullar.
Vill man ha stadiga grinstolpar så är det bäst med hela stolpar.
 
Finns ju massiva stolpar att köpa som är tex 175*175 mm både i bygghandeln och hos mindre sågverk. Med en så kraftig och stor grind behöver du ha en rejäl stolpe om det ska bli snyggt. Bästa alternativet är ju en ekstolpe som du helt enkelt gjuter ner i backen. Kommer hålla i 30-40 år utan problem. Inte allt för dyrt om du hittar rätt säljare.
 
Hej, tack för synpunkterna.

Nu i efterhand hade jag nog önskat att man gjutit hela stolpar som ni säger för att det ska bli riktigt stadigt. Man lär sig något varje dag :)

Sökte runt lite på nätet på 175x175, men fick inga bra träffar. Vilka företag kan tänkas ha denna dimension?

Tack.
 
Lybbe skrev:
Hej, tack för synpunkterna.

Nu i efterhand hade jag nog önskat att man gjutit hela stolpar som ni säger för att det ska bli riktigt stadigt. Man lär sig något varje dag :)

Sökte runt lite på nätet på 175x175, men fick inga bra träffar. Vilka företag kan tänkas ha denna dimension?

Tack.
Såg det på Bauhaus i Kalmar när jag var där och kikade lite. Finns även i limträ som är ihoplimmade av mindre bitar. Annars brukar mindre sågverk ha sådana. Har i ek här men lite långt för dig att köra hit kanske?

Annars kan man köpa fyrkantsrör och gjuta ner. Då blir det stadigt :)
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Såg det på Bauhaus i Kalmar när jag var där och kikade lite. Finns även i limträ som är ihoplimmade av mindre bitar. Annars brukar mindre sågverk ha sådana. Har i ek här men lite långt för dig att köra hit kanske?

Annars kan man köpa fyrkantsrör och gjuta ner. Då blir det stadigt :)
Ja, det blir en bit att köra, men och andra sidan så kan jag inte ångra mig nu. Gjort är gjort. :)

Kan dock ha det i åtanke om det skulle bli problem längre fram, eller om man behöver göra något liknande igen.

Tack.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.